پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت خشک‌شدگی تالاب‌های کشور

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد:

وضعیت خشک‌شدگی تالاب‌های کشور





وضعیت خشک‌شدگی تالاب‌های کشور

۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۰

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از وضعیت خشک‌شدگی تالاب‌های کشور و شرایط اقلیمی خاصی که برای ایران در حال رقم خوردن است خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، «مجتبی ذوالجودی» در ششمین دوره آموزشی مدیران کل ستادی و استانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در جهان و کشور شاهد ثبت دماهایی در فصول مختلف بودیم که بی‌سابقه بوده است و این نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های دانشمندان اقلیم‌شناس می‌تواند حقیقت داشته باشد. ما در حال تجربه شرایط اقلیمی خاصی هستیم و بارش، دما و گرد و غبار، وضعیت متفاوتی را رقم خواهد زد.

ذوالجودی با اشاره به اینکه باید سازگاری خردمندانه‌ای را به صورت روش‌مند پیش بگیریم، افزود: مجله نیچر در مطالعه‌ای پیش‌بینی کرده که در سواحل شمالی ایران تا پایان قرن ۲۱ حدود ۸ تا ۱۱ متر کاهش تراز را شاهد خواهیم بود و بررسی تصاویر ماهواره‌ای و آمار موجود در سه دهه اخیر، حدود یک و نیم متر کاهش را نشان می‌دهد و این می‌تواند آغاز وضعیتی باشد که پیش‌بینی شده است.

پیگیری کنوانسیون تهران و پروتکل‌های آن در قالب برنامه‌ریزی

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: از هم‌اکنون باید برای نسل‌های آینده برنامه‌ریزی کرد و در این زمینه سه سناریو در سطح جهانی تبخیر بالایی را در حوضه دریای خزر نشان می‌دهد و عقب‌نشینی سواحل در کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

ذوالجودی ادامه داد: کنوانسیون تهران و پروتکل‌های مربوط به آن را باید به صورت جدی دنبال کنیم و در سال جاری نیز جلسه وزرای این کنوانسیون در تهران برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: پایش جامع خلیج فارس و دریای عمان با کمک مراکز پژوهشی در حال انجام است و این کار باید در قالب شبکه‌بندی منطقی توسعه یابد.

او در پایان با اشاره به اینکه پهنه‌بندی از بندر لنگه تا پارسه نیز در حال انجام است، گفت: بررسی فراوانی و برآورد جمعیت حیات‌وحش نیز در زیستگاه‌های آبی کشور انجام شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر