سایت خبری پیام ما آنلاین | شرایط نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است

روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا:

شرایط نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است





شرایط نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است

۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۵۶

پیک جدید همه‌گیری در کشور نگران‌کننده است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تا روز شنبه نوزدهم تیرماه در مجموع ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز واکسن در کشور تزریق شده است. از این میزان تنها دو میلیون و ۱۳۴ هزار و ۶۶۲ نفر هر دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده‌اند و ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۳۹ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کرد: «این آمادگی را داریم که روزی ۵۰۰ هزار نفر از مردم را واکسینه کنیم.» اما در حال حاضر مسئله اصلی کشور موجودی واکسن است. با اینکه ایران از معدود کشورهایی است که در حال تولید 8 واکسن با نامهای مختلف است، بر اساس آمارهای رسمی تنها 2 درصد از مردم توانسته‌اند در برابر کووید19 واکسینه شوند.
وضعیت بسیاری از شهرهای کشور طبق اعلام وزارت بهداشت قرمز است، آمار ابتلا به کرونا باز هم در شرایط بحرانی قرار دارد. وزارت بهداشت دیروز آمار مبتلایان جدید کرونا را 11هزار و 664 نفر و فوتی‌های کرونا در کشور را 151 نفر اعلام کرد. بر این اساس تعداد ایرانیان فوت شده بر اثر کرونا به 85 هزار 694 نفر رسیده است. این در حالی است که روند واکسیناسیون در کشور با کندی پیش می‌رود و تصاویری از کشورهای همسایه و ایرانیانی که برای واکسیناسیون به این کشورها سفر کرده و در صفوف عریض و طویل در انتظار دریافت واکسن هستند هم منتشر شده است. رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص وضعیت موجود کرونا در کشور گفت: «متاسفانه ویروس هندی به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شده است، البته ورود آن به استان‌ها متفاوت است و در مجموع شرایط، شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته بوده است.» به گزارش ایسنا، حسن روحانی گفت: «متاسفانه در سال ۱۴۰۰ با ویروس‌های خطرناکی که از کشورهای دیگر وارد ایران شده، مواجه شدیم. آن مقطع از غرب کشور و عمدتا از عراق وارد شد که ویروس انگلیسی بود و در این ایام و ماه‌های اخیر گرفتاری ما از ویروس هندی است که از مرزهای شرقی وارد کشور شده است. همه تلاش این بود که این ویروس‌ در استان‌های جنوبی و شرقی کشور محبوس بمانند و جلوی آن را به داخل کشور بگیریم. تلاش زیادی شد و تاخیر هم انجام شد، اما متاسفانه این ویروس به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شده است؛ البته ورود آن به استان‌ها متفاوت است و در مجموع شرایط، شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته بوده است.»
رئیس‌جمهور در خصوص آمار مبتلایان گفت: «در آمار و ارقام دیدیم به بیماران سرپایی اضافه می‌شود که علامتی برای اضافه شدن تعداد بیماران بستری‌ است. بستری‌ها هم علامتی برای فوتی‌ها می‌شود. نکته مثبتی که در آمار و ارقام دیدیم این است که معمولا در اکثر استان‌هایی که این ویروس هندی وارد شده است، فاصله بین ابتلا و بستری زیاد است،‌ فاصله بستری و فوت هم زیاد است. علی‌رغم این که مردم مبتلا می‌شوند، هم به خاطر تجهیزات و امکانات و مراقبت‌های ویژه و تجربه بیشتری که امروز اندوخته شده است الحمدالله در مرگ و میر شرایط بهتر از گذشته داریم. البته واکسن هم بسیار موثر است. اگر واکسن‌ها توسعه پیدا کند مشکلات ما کمتر می‌شود.»
روحانی درباره اقدامات پیشگیرانه و همچنین وضعیت واکسن گفت: «ما جلوی پروازهای هند و بسیاری از پروازها را گرفتیم. اما در عین حال مسیرهای غیرمجاز خیلی به این وضعیت کمک کردند. در مسیرهای مجاز خیلی تلاش شد برای اینکه این مسئله به حداقل برسد و کار را سخت کرد و ما دچار مشکل شدیم. شاید بعد از پروتکل‌های بهداشتی واکسن بسیار مهم است. ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد از این جمعیت ۶۰ میلیونی باید واکسینه شوند، یعنی بالای ۴۰- ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود. این آمادگی وجود دارد تا روزی ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این امر، امید بسیار و همچنین مصونیت ایجاد می‌کند و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گرفتاری ما در واکسن خارجی پول، ارز و جابجایی پول بود، یادآور شد: «این گرفتاری‌های مفصل را حل و فصل کردیم اما امروز کمبود واکسن مطرح است. کشوری به ما قول می‌دهد هفته آینده این مقدار واکسن بفرستد، اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی‌های داخلی به واکسن نیاز دارد و موجب تأخیر رسیدن واکسن دست ما می‌شود. الان شرایط مناسب است و این هفته و هفته آینده با شرایط بهتری قرار است کارها را پیش ببریم.»
رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد مدیریت کرونا گفت: «هم در واکسن داخلی و هم خارجی دچار مشکل بودیم. در واکسن داخلی همه کمک‌ها را کردیم، اما از نظر توانمندی کشور، برای رسیدن به واکسن‌های فراوان و کارهای صنعتی در این زمینه، فاصله داشتیم. فکر می‌کردیم دو ماه زودتر به نقطه امروز برسیم که البته با فاصله رسیدیم. گرفتاری ما در واکسن خارجی پول، ارز و جابجایی پول بود، این گرفتاری‌های مفصل را حل و فصل کردیم اما امروز کمبود واکسن مطرح است. کشوری به ما قول می‌دهد هفته آینده این مقدار واکسن بفرستد، اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی های داخلی به واکسن نیاز دارد و موجب تاخیر رسیدن واکسن دست ما می‌شود. الان شرایط مناسب است و این هفته و هفته آینده با شرایط بهتری قرار است کارها را پیش ببریم.»
رئیس‌جمهوری درباره وضعیت بازگشایی مدارس تأکید کرد: «طبیعی است فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد. فضای مجازی حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد و باید خود را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم. تعطیلی مدارس از حیث روحی و روانی روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، فعالیت‌های بدنی کاهش و عادت‌های غذایی تغییر می‌یابد؛ در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌کند. همه این مسائل باعث می‌شود سعی کنیم تا بچه‌های پیش‌دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند. بسیاری از کشورها دوره‌های پیش‌دبستانی را تعطیل نکردند برخی کشورها هم مدارس را در مدت کوتاهی بستند و دوباره باز کردند چون ابتلای افراد زیر ۱۸ سال کم است و طبق آمار و ارقام ابتلای آنان ۵ درصد است که اکثر آنها هم بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند. این چنین گفته می‌شود در دنیا مدارس عامل انتقال نیستند. کودکان هم نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند. معمولا تماس کودک با بزرگ‌تر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد بنابراین ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم. البته معلمان،‌ راننده‌های سرویس، مستخدمان باید واکسینه شوند و باید شرایطی فراهم کنیم که مردم بتوانند با اطمینان فرزندان خود را به مدارس بفرستند. فاصله‌ها باید رعایت شود. بعضی از مدارس باید یک روز در میان شوند. وسایل بهداشتی در مدارس باید آماده شود»
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و قرارگاه باید همه ترتیبات را فراهم کنند که در سال آینده در مهرماه مدارس، پیش‌دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها حضوری شروع شود، گفت: «استادان در دانشگاه‌ها واکسینه شوند و شرایط برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها آماده شود. یک عقب‌ماندگی تقریبا دو ساله‌ای در امر آموزش‌و پرورش و دانشگاه‌ها و پیدا کردیم، امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بچه‌ها حضوری وارد مدارس و دانشگاه‌ها شوند و جبران کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *