پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همه‌گیری بی‌آبی

وزارت نیرو از خشک شدن منبع تامین آب ۸هزار روستا در کشور خبر داد

همه‌گیری بی‌آبی

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب: آب‌رسانی سیار یعنی منابع تامین آب محلی را از دست داده‌ایم





همه‌گیری بی‌آبی

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۰

|پیام ما| مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به کاهش 52 درصدی بارش‌ها در 6 حوضه آبریز کشور، تعداد شهرهای دارای تنش آبی را 304 شهر اعلام کرد و گفت که 101 شهر هم در وضعیت قرمز تامین آب هستند. همچنین او اعلام کرد که تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند. در تفسیر معنای این عدد سخنگوی شرکت آب‌وفاضلاب اظهار کرد که این امر بیانگر آن است که منابع تامین آب محلی را در این روستاها از دست داده‌ایم و باید از طریق منابع با فاصله، آب را به منطقه حمل کنیم.

کاهش بارش‌ها در 6 حوضه آبریز کشور که منجر به خشکسالی شده و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل کشوراست اولین مساله‌ای بود که روز گذشته، یکشنبه 13 تیرماه در نشست خبری حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور مطرح شد. او در این‌باره گفت: «بر اساس آمار به طور متوسط وضعیت کاهش بارش در ۶ حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته است و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۷ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.»
براساس صحبت‌های جانباز بیشتر این کاهش بارش‌ها در حوزه شرق و مرکز فلات ایران با ۵۳ درصد و کمترین در شمال غرب و حوضه آبریز دریاچه ارومیه یعنی ۱۳ درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور اظهار کرد:«علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی‌رویه و زودرس دما نیز موجب نگرانی‌هایی در کشور شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است. کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.»
آب شرب 500 شهر به سدها
وابسته است
جانباز با اشاره به اینکه تامین آب شرب حدود ۵۰۰ شهر و به‌طور دقیق 467 شهر وابسته به منابع آب سدهاست، توضیح داد: «در نگاهی به وضعیت آب سدهای مهم کشور که وظیفه تامین آب شرب را دارند، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد و متاسفانه در میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش را شاهد هستیم.»
او با بیان اینکه در برخی از استان‌ها تابستان امسال وضعیت سختی داریم، گفت:«اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد به این وضعیت تنش آبی گفته می‌شود. در سال ۱۴۰۰ در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند. از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.»
به گفته مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور در سال‌ 94 حدود 285 شهر‌در وضعیت قرمز تامین آب بودند.
بیش از 8 هزار روستا از منبع آب سیار استفاده‌ می‌کنند
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور اظهار کرد: در جایی که امکانات موجود نیست، مجبور به استفاده از برنامه آب‌رسانی سیار هستیم. البته طرح پایدارسازی برق اضطراری را نیز در دستور کار داریم. تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آب‌رسانی می‌شوند.
جانباز درباره طرح آب‌رسانی غدیر در خوزستان و مشکلات موجود اظهار کرد: «هدف از اجرای طرح غدیر قرار دادن آب با کیفیت در اختیار مردم استان خوزستان است. با توجه به اقتضائات بودجه‌ای کشور متناسب با ظرفیت موجود به‌گونه‌ای مطرح شد که هم جمعیت بیشتری بهره‌مند شوند، هم این طرح با سرعت بیشتری تکمیل شود. در سال ۱۳۸۵ استارت طرح غدیر زده شد.»
او افزود: «این طرح در فاز اول با استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود، آب با کیفیت را از تلنبه‌خانه قیصریه به آبادان و خرمشهر منتقل کرد. در گام بعد نقطه جمعیتی مهمی که تنها از آب کارون استفاده می‌کرد، مورد هدف‌گذاری قرار گرفت و در دو گام این کار انجام شد. پیمانکار این پروژه از بهترین پیمانکاران و ظرفیت‌های موجود کشور است.»
جانباز اضافه کرد: طرح غدیر، بزرگترین طرح آب‌رسانی کشور با بیشترین ظرفیت انتقال آب است، به‌طوری‌که تصفیه‌خانه‌ای که در این طرح تصویب کردیم ۲۵ مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارد یعنی پنج برابر هر کدام از تصفیه‌خانه‌های آب تهران است. مشکل این طرح، مشکل اعتباری است.»
سرانه مصرف آب شرب
300 لیتر است
او در خصوص سرانه مصرف آب گفت :«مصرف آب شرب در کشور ۳۰۰ لیتر در روز بود که در حال حاضر این عدد در بخش خانگی به ۱۷۹ لیتر به ازای هر نفر کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد که هنوز جای کار دارد و می‌توانیم تا۳۰ لیتر دیگر این عدد را کاهش دهیم.»
به گفته جانباز در کشورهای کم آب این عدد ۱۵۰ لیتر و در کشورهای پرآب ۲۵۰ لیتر است که در برخی جاها به ۳۰۰ لیتر در روز نیز می‌رسد. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور افزود:«در حال حاضر تمام تاسیسات مهم مجهز به دستگاه‌های ژنراتور و مولدهای اضطراری هستند اما در هیچ جای دنیا برای چاه‌های پراکنده در سطح شهرستان‌ها مولدهای اضطراری در نظر نمی‌گیرند، اما با همکاری توانیر تلاش کردیم که فیدرهایی که احیانا قطع می‌شوند در مکان‌هایی که تامین کننده منابع آب هستند نباشند.»
او در خصوص مشکلات تامین آب سیستان و بلوچستان نیز گفت:« برای این مساله چند واحد آب شیرین کن و خط انتقال در نظر گرفته‌ایم که با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وارد مدار می‌شود. در تعدادی از استان‌ها نیز اقدامات خوبی انجام شده در ۲۰۰ روستا عملیات اجرای آب‌رسانی را داریم و بخش زیادی از آن را امسال وارد مدار می‌کنیم.»
جانباز با بیان این‌که وضعیت در سیستان و بلوچستان حاد است و با توجه به این‌که عمدتا وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند، اظهار کرد: «در شهری به نام سیرکان با تانکر آب‌رسانی را انجام می‌دهیم اما طرح‌های آب‌رسانی برای این استان در حال اجرا است و باید گفت ۱۱ درصد طرح‌های آب‌رسانی کل کشور به این استان تخصیص یافته است.»
او همچنین ضمن تکذیب خبر توزیع کوپن آب در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرم‌تر شدن هوا آیا مجوز قطع آب در سطح شهرهای قرمز ابلاغ می‌شود؟ گفت : «برنامه‌ای برای قطع و جیره‌بندی آب نداریم.»
منابع تامین آب محلی در 8 هزار روستا از دست رفته است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در ادامه این نشست حمیدرضا کشفی، سخنگوی شرکت آب‌وفاضلاب اظهار کرد: «امسال قرار است با توجه به پیش‌بینی‌ها، آب حدود ۸۰۰۰ روستا از طریق آب‌رسانی سیار تامین شود که این عدد در سال گذشته برابر ۵۵۰۰ روستا بود. یکی از آثار خشکسالی، افزایش تعداد روستاهایی است که با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند، این امر بیانگر این است که منابع تامین آب محلی را در این روستاها از دست داده‌ایم و باید از طریق منابع با فاصله، آب را به منطقه حمل کنیم.»
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب‌وفاضلاب کشور با اشاره به نمونه‌‌گیری‌ها در آب‌رسانی سیار، توضیح داد: «طی سال‌های گذشته در مناطقی که بیشترین تعداد آب‌رسانی سیار داشتیم از جمله استان سیستان و بلوچستان، موارد ناشی از آلودگی آب در مراکز بهداشتی گزارش نشده است.آزمایشگاه‌های شرکت آب‌وفاضلاب که وظیفه این کار را دارند جزو آزمایشگاه‌هایی با مدارک بین‌المللی هستند. بسیاری از آزمایشگاه‌ها نیز با دارابودن مدارک ملی به عنوان آزمایشگاه‌های امین فعالیت می‌کنند و حتی در کنار اغلب مراکز تصفیه نقاط مختلف کشور نیز آزمایشگاه‌های محلی استقرار یافته‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *