سایت خبری پیام ما آنلاین | قیمت‌گذاری کربن برای مقابله با افزایش گر مایش ز مین

صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد داد

قیمت‌گذاری کربن برای مقابله با افزایش گر مایش ز مین

قیمت کربن باید تا سال 2030 حداقل به 75 دلار برسد در حالی که متوسط قیمت این آلاینده در حال حاضر در جهان 3 دلار در هر تن است





۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۵۲

صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد داده است که در نشست cop16 کشورها برای رسیدن به هدف محدود کردن افزایش دمای زمین به بیش از 2 درجه به توافقی در مورد حداقل قیمت کربن برسند. همین مسئله سبب رونق بازار کربن شده است.

صندوق بین‌المللی پول با انتشار مقاله‌ای به نقش قیمت کربن در ماموریت‌ها کاهش تولید کربن و جلوگیری از گرمایش زمین اشاره کرده است. این سازمان عنوان کرده است که « با گران کردن منابع انرژی آلاینده نسبت به منابع پاک ، مانند قیمت‌گذاری کربن انگیزه‌هایی برای بهبود بهره‌وری انرژی و تلاش برای رفتن به سمت فناوری‌های سبز افزایش پیدا می‌کند.»
برای دستیابی به اهداف کاهش گرمایش زمین نیاز است که انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن به یک چهارم تا نصف برسد.
بر اساس این گزارش قیمت کربن باید تا سال 2030 حداقل به 75 دلار برسد در حالی که متوسط قیمت این آلاینده 3 دلار در هر تن است.
یکی از راه‌های پیشنهاد شده توسط این صندوق ایجاد توافقنامه‌ای برای تعیین حداقل قیمت کربن است البته صندوق بین المللی پول عنوان کرده که دراین توافقنامه قیمت باید انعطاف پذیر و در چند سطح باشد تا بتواند کشورهای مختلف از نظر توسعه را در بر بگیرد.
صندوق بین‌المللی پول تاکید کرده است که زمانی برای هدر دادن وجود ندارد واین توافقنامه باید سریعتر ایجاد شود تا به هدف نگه داشتن افزایش گرمای زمین به زیر دو درجه تا سال 2030 بتوانیم برسیم. این گزارش تاکید می‌کند که توافق و اقدام مشترک میان اعضای گروه 20 می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.
صندوق بین‌المللی پول در این گزارش اعلام کرد که مساله قیمت کربن در بیست‌و‌ششمین کنفرانس سالانه تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP26) که در ماه نوامبر برگزار می‌شود و بعد از کنفرانس آب و هوایی از پاریس در سال 2015، مهم‌ترین کنفرانس در زمینه تغییرات اقلیمی است، مساله مورد بحث خواهد بود.
این صندوق عنوان کرده است که بیش از 60 کشور در حال قیمت‌گذاری برای کربن هستند و کشورهایی همچون آلمان و چین اقدامات اساسی در این زمینه انجام داده‌اند که مساله مهمی در رسیدن به اهداف تغییرات آب و هوایی است. البته کارشناسان اقتصادی معتقدند که مساله قیمت کربن تنها بر گرمایش زمین تاثیرگذار نیست بلکه می‌تواند تاثیر بزرگی بر اقتصاد بگذارد. پیشنهاد افزایش قیمت کربن سبب شده که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کنند که تجارت کربن ۱۰ برابر بزرگتر از بازار جهانی نفت می‌شود.
برخی بازرگانان به دنبال بهره‌برداری از رشد قیمت کربن در بازار هستند. «اویل پرایس» اعلام کرده است که بازار کربن اتحادیه اروپا بیش از ۵۰ درصد رشد از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون داشته است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم نظر متفاوتی دارند، مثلا «کلایمت‌چنج نیوز» از زبان یکی از مشاوران حقوقی این حوزه نقل کرده است که انتشار کربن در جهان با رسیدن قیمت کربن به 40 دلار در تن فقط 3.76 درصد کاهش پیدا می‌کند و این مقدار برای رسیدن به اهداف مورد نظر برای گرمایش زمین کافی نیست.
در حالی که صندوق بین‌المللی پول در پیشنهادش در زمینه افزایش قیمت کربن کشورهای گروه 20 را مد نظر قرار داده سازمان جهانی انرژی هفته پیش از آن، نسبت به بی‌توجهی به وضعیت بازار و اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کشورهایی با اقتصاد نوظهور هشدار داده است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی سازمان جهانی انرژی در این زمینه گفت: «در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به سمت بالا حرکت می‌کند در حالی که سرمایه‌گذاری بر روی انرژی پاک روز به روز در این کشورها متزلزل‌تر می‌شود و این باعث ایجاد مشکلات خطرناکی در مسیر تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف اقلیمی و انرژی پایدار می‌شود.»
بانک جهانی همواره تاکید کرده است که که قیمت‌گذاری کربن یک سیاست ضروری اما ناکافی است که برای اجرایی شدن نیاز به اقدامات سیاسی دارد و باید از پشتوانه حقوقی خوبی برخوردار باشد.
در حال حاضر کشورهایی همچون کانادا اتحادیه اروپا شامل به ویژه آلمان و ایرلند در حال افزایش قیمت هستند. تحلیلگران بر این باورند که قیمت کربن در اروپا افزایش بیشتری هم پیدا می‌کند چرا که این اتحادیه در حال ایجاد قوانین سختگیرانه‌تری برای کاهش گازهای آلاینده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *