سایت خبری پیام ما آنلاین | نمی‌توان عده‌ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همین‌ها رای بدهید

سیدحسن خمینی:

نمی‌توان عده‌ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همین‌ها رای بدهید





۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۹

حسن خمینی گفته است: اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخاب کنم البته هر‌کس رای اکثریت را به دست آورد همه به او احترام می‌گذارند و او را قبول می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان عده‌ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همین‌ها رای بدهید.
به گزارش ایسنا، سید حسن خمینی در اختتامیه دهمین رویداد ملی، فرهنگی دانشجویی طریق جاوید که با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) با موضوع امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و انتخابات برگزار شد، گفت: چون یک مغالطه‌ای در سخنان و گفته‌ها مطرح می‌شود، بنده توضیح می‌دهم. وقتی گفته می‌شود رای مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد، بلافاصله به ذهن انسان می‌آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن نوعی شرک است و نباید مردم را در کنار خدا نشاند.
او ادامه داد: هر حکمی در مسئله قرار می‌گیرد؛ تا احراز موضوع نشود نمی‌توان حکم را جاری کرد. مثلا اگر بنده می‌گویم آب مطهر و پاک کننده است ابتدا باید آب بودن آن مایع احراز شود تا بعد پذیرفته شود که این آب مطهر است. همان طور که در احکام اسلام بیان شده برادر از برادر ارث می‌برد پس ابتدا برادری فرد باید احراز شود تا بعد بتواند ارث ببرد. به قول خودمان تا برادری طرف اثبات نشود نمی‌تواند ارث ببرد. حالا کسی بیاید و بگوید این سخن یعنی شریک قائل شدن برای خدا، این چه سخن بی‌منطقی است؟ این مشابهت‌سازی‌ها هیچ ربطی به هم ندارد.
حسن خمینی افزود: آیا عدالت و فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و فقاهت را رد کند و فقط عدالت را بپذیرد؟ همانطور که عدالت قید موضوع است، مردم هم قید موضوع هستند. پس اگر گفته می‌شود که حکومتی اقبال عمومی ندارد پس مشروع نیست، طبق نظر کسانی که آن را قید می‌دانند، این حکم خداست. وقتی گفته می‌شود که نظر اقبال عمومی و نظر جمهور و اکثریت جامعه شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت‌ساز است، تاکید می‌کنم مشروعیت‌ساز است، از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام جز موضوع است.
سیدحسن خمینی در ادامه تاکید کرد: پیامبران آمدند تا مردم اقامه قسط کنند. همه راهنمایان دینی می‌آیند تا جامعه اقامه عدل و داد کند. چرا؟ چون جامعه خودش باید همراه و همدل شود، نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد. در سخنان دوستان باید قدری انصاف هم باشد. اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخابات کنم؛ البته هرکس رای اکثریت را به‌دست آورد همه به او احترام می‌گذارند و او را قبول می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان عده‌ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همین‌ها رای بدهید.
او تصریح کرد: عدالت در حوزه اقتصادی برای اینکه از تفسیر مارکسیستی جلوگیری شود، تساوی شرایط پیشرفت تعریف شد. اتفاقا در دوره‌هایی از انقلاب این کار بسیار خوب انجام شد اما در دوره‌هایی هم ضعیف عمل شد. توزیع فرصت‌های پیشرفت باید برای همه به وجود بیاید. عدالت در همه جنبه‌ها آرمان ماست. بنده هم عدالت‌محور محض نیستم. اصلا نقد برای همین است که اگر بنده اشتباه کردم شما تذکر دهید و اگر شما اشتباه کردید بنده به شما تذکر بدهم.
سید حسن خمینی تاکید کرد: مردم باید خودشان اقامه عدالت کنند. اگر بنده بخواهم برای آنان اقامه عدالت کنم از آرمان انبیا خارج می‌شوم. برخی که پیشنهاد مدل چینی را مطرح کرده‌اند. باید بگویم اجرای این پیشنهاد شدنی نیست و در مقابل آرمان انبیاست. فقر معیشتی، فقر فرهنگی، مشکلات عمیق در حوزه‌های مختلف فساد سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک باید محک عدالت بخورد.
سید حسن خمینی در پایان سخنانش خواستار نشست خصوصی‌تر با اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برای فهم دقیق نظرات و پیشنهادات آنان شد. در این مراسم، عده‌ای از اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مصطفی احمدی، کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران گفت: برای خروج از وضعیت جاری کشور باید به نظرات امام و جایگاه مردم در اندیشه ایشان توجه عملی شود. ناعمه علی‌نژاد، کارشناسی ارشد جامعه شناسی ادبیات در دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: جمهوریت نظام مورد تهدید جدی گرفته است. ملت ما با تصمیم برخی مسئولان دچار نقص و انشقاق شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *