پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دفاع از بازی حیوانات در «دراکولا»

ویشکا آسایش ترویج حیوان‌آزاری را رد کرد

دفاع از بازی حیوانات در «دراکولا»

1600 نفر درخواست حذف سکانس‌های حضور حیوانات در سریال دراکولا را امضا کرده‌اند





۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۰۵

طراح پوستر: روژان ایرجی

|پیام ما| پخش سریال «دراکولا» از زمان آغاز تبلیغاتش روی بیلبوردهای شهر با اعتراض فعالان حقوق حیوانات و دوست‌داران حیات وحش همراه بود و حالا بازیگر این مجموعه گفته زرافه، ببر و همه حیواناتی که در این سریال به بازی گرفته شده‌اند، مربوط به باغ وحش صفادشت هستند؛ همان مجموعه‌ای که در هفته‌های گذشته با مرگ یک گورخر و حیوان‌آزاری مدیر آن در گمرک، سر و صدا به پا کرده است. در هفته‌های گذشته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اعتراضات گفته بود که «برای آن که حیوانات آزاری نبینند و با هدف مقابله با قاچاق حیات وحش مجوز برای حضور کوتاه مدت آن‌ها صادر شده است» اما مخالفان همچنان معتقدند این سریال تبلیغ و ترویج آشکار نگهداری از حیات‌وحش در خانه‌هاست و تنور تجارت حیوانات را گرم می‌کند و حالا با اظهار نظر یکی از بازیگران دراکولا درباره مبدا حیوانات حاضر در این سریال، اعتراض‌ها به «استفاده غیرمسئولانه» از حیوانات در باغ وحش‌ها، پررنگ‌تر شده است.

سکانس حمله توله ببر سریال دراکولا به ویشکا آسایش میلیون‌ها کلیک خورده و پربازدید شده است. همین سکانس و اظهارنظرهایی درباره «ترویج حیوان‌آزاری» بهانه مصاحبه فریدون جیرانی با آسایش شد و دیروز بخشی از این گفت‌وگو که در پنجاه‌و‌ششمین قسمت مجله سینمایی کافه آپارات پخش شده، بار دیگر جنجال به پا کرد. آسایش در این ویدیو می‌گوید: «این پلنگ شش ماهه، نامش «شادی» است و همراه مربی‌اش از باغ وحش صفادشت به سریال دراکولا آمده است.»
فریدون جیرانی درباره اعتراض هدیه تهرانی، بازیگر و فعال محیط زیست به حضور حیوانات در این فیلم از بازیگر دراکولا می‌پرسد و ویشکا آسایش اینطور جواب می‌دهد: «این فیلم، یک فیلم کمدی است و ما داریم یک چیزهایی را مسخره می‌کنیم. این خانواده با این همه ثروت، حیواناتشان حیواناتی معمولی نیستند. البته که یک عالمه‌اش CG بود.» اینطور که او در این گفت‌وگو توضیح داده، زرافه و کروکودیل با تکنیک‌های CG یا به اصطلاح تری‌دی انیمیشن به این مجموعه اضافه شده‌اند و واقعا در آن عمارت حضور ندارند. او ادامه می‌دهد: «البته ببر حضور دارد. ببر را با مربی از باغ وحش صفادشت -اگر اشتباه نکنم-، با مراقبت درجه یک می‌آوردند، این صحنه‌ها را می‌گرفتیم و به محض اینکه کار تمام می‌شد، سوار می‌شدند و می‌رفتند.»آسایش در واکنش به اعتراضاتی که به او شده هم چنین توضیحی داد: «از همان {زمان} که فیلم اصلا در نیامده بود و عکس من با آقای مدیری توی بیلبورد آمد، این جو که ترویج حیوان‌آزاری است، شروع شد. من فیلم توله پلنگ را در صفحه اینستاگرامم گذاشتم و پیامی برای من آمد که تو حیوان‌آزاری را ترویج می‌کنی. می‌توانم نگرانی دوستان را بفهمم که بله شاید من دارم ترویج می‌کنم که ببر بیاورید و نگهداری کنید ولی این کمدی است. من واقعا دیگر اینجا نمی‌دانم، سوادم نمی‌رسد. در همه دنیا حیوانات را با مراقبت‌های ویژه به فیلم می‌آورند و ما هم این کار را کردیم. البته در قسمت بعد سریال اتفاقی می‌افتد که شاید دوستان خوشحال شود.» او ادامه داد: «من فکر می‌کنم که ما {در فیلم} داریم مسخره می‌کنیم که نگاه کن این‌ها با این همه پول و ثروتشان… ببر {برایشان مثل} گربه است، این‌قدر عقلشان نمی‌رسد. یک ذره هم این را داریم نشان می‌دهیم. ولی خب برداشت‌ها جور دیگری شد. من همیشه می‌گویم کاش بیاییم این داستان را اصلا فراموش کنیم، فرهنگسازی کنیم و این را بیشتر درباره‌‌اش دوستانه صحبت کنیم، بازش کنیم. چاره بیندیشیم. فقط کمپین راه نیندازیم که بگوییم که چرا این کار را کردید؟ دارید {حیوان‌آزاری} ترویج می‌کنید.» اشاره او به کمپینی بود که خواستار حذف حیوانات از دراکولا شده است. آسایش همچنین درباره سکانسی که با تیتر حمله توله ببر به یک بازیگر پخش شده هم گفت: «اگر {این اعتراضات} خطاب به من است که من آزار نمی‌دهم. این {ببر} کنار من نشسته و حتی وسط پلان دارم که شیطانی هم کرده به جای اینکه حرکت خشونت‌آمیزی داشته باشم یا اینکه بپرم، جیغ بزنم یا استرسی به ببر وارد کنم، همان لحظه آرامش خودم را حفظ کردم. خیلی شجاعانه هم نبود. البته ترسناک بود، به هر حال یک ببر است، نمی‌دانیم که در مغز آن ببر چه می‌گذرد. درست است مربی‌اش هم کنارمان نشسته اما به خاطر اینکه به ببر استرس وارد نشود، خودم را کنترل می‌کنم. می‌دانم که حیوان، همه حیوانات به محض اینکه استرس بگیرند عکس‌العمل نشان می‌دهند، حتی سگ و گربه. پس این را در بازی‌ام می‌آورم و شوخی می‌کنم، یک جوری که هم پلان خراب نشود و هم اینکه مربی بتواند بیاید و کات بدهند. وقتی که به من می‌گویند که داری ترویج حیوان‌آزاری می‌کنی، کمی ناراحت می‌شوم. می‌گویم خیلی خب، من به خاطر شما که نگران حیوانات هستید، پست {اینستاگرام} را حذف می‌کنم اما به من نگویید که حیوان‌آزاری را ترویج می‌کنی. رفتار دوستانه باشید اما آنها فوری حمله می‌کنند. فضای مجازی است دیگر. حتی زیر این پست دو سه نفر برایم پیام گذاشتند که کارت درست نیست و من پیامشان را پاک نکردم و به نظرشان احترام گذاشتم.»
1600 امضا برای حذف
حیوانات از سریال
اواسط ماه پیش فعالان حقوق حیوانات با این توضیح که یک سریال پربیننده با به نمایش گذاشتن صحنه‌هایی از ارتباط جانوران وحشی با انسان، ناخواسته معامله و قاچاق حیات وحش را رواج می‌دهد، خواستار حذف صحنه‌های حیوانات از سریال دراکولا شدند. در سایت کارزار حالا پای این نامه جمعی، نزدیک 1600 امضا ثبت شده است. این کارزار از 11 فروردین شروع شده و 31 اردیبهشت به پایان می‌رسد. در این درخواست با اشاره به اینکه در سریال «دراکولا» از گونه‌های مختلف جانوران وحشی استفاده شده، خطاب به عباس صالحی، وزیر ارشاد آمده است: «درحالی‌که فعالان دو حوزه‌ محیط زیست و حقوق حیوانات، در دهه اخیر به منظور جلوگیری از حیوان‌آزاری و همچنین قاچاق حیات وحش از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در فرهنگ‌سازی در این حوزه به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند، متاسفانه به تازگی در سریال جدیدی به نام «دراکولا» از گونه‌های مختلف جانوران وحشی از جمله ببر، تمساح و عقاب و همچنین پوشاک تهیه‌شده از خز جانوران وحشی برای نمایش استفاده شده است. این سریال جامعه را به نگهداری از وحوش در منازل ترغیب کرده و تقاضا برای خرید غیرقانونی وحوش و پوشاک خز، گردش مالی قاچاق حیات وحش و در نتیجه صید و شکار، زنده‌گیری، توله‌کشی و دیگر جرایم مرتبط با حیات وحش را افزایش می‌دهد.»
امضاکنندگان ادامه می‌دهند: «به علاوه در پی حساسیت‌هایی که اخیراً در سراسر جهان نسبت به حیوان‌آزاری و جرایم مرتبط با جانوران ایجاد شده، برنامه‌سازان به‌کارگیری جانوران وحشی را کاملاً کنار گذاشته و در صورت لزوم از جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند. در نتیجه پخش صحنه‌هایی که مصداق بارز ترویج حیوان‌آزاری و جرایم مرتبط با وحوش است وجهه فرهنگی کشورمان را در مجامع بین‌المللی زیر سوال خواهد برد.» فعالان حقوق حیوانات درخواستی که به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس رونوشت شده را با این جملات به پایان رسانده‌اند: «خواهشمندیم نسبت به جلوگیری از پخش سکانس‌هایی از سریال دراکولا که حیوان‌آزاری و سو استفاده از جانوران وحشی به ویژه قاچاق حیات وحش و اعضای آن‌ها را رواج می‌دهد اقدامات ویژه مبذول فرمایید. بدیهی است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود همسو با فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته و آموزه‌های دینی، نه تنها مانع سو استفاده برنامه‌سازان از حیوانات شود بلکه در مسیر مقابله با جرایم مرتبط با حیات وحش و حیوان‌آزاری از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات حمایت کند.»توله ببر، گوزن قرمز، لاما، طاووس، عقاب، طوطی آرا، کرکس، شترمرغ، پیتون، تگوی‌آرژانتینی و بزمجه گلوسیاه، جانورانی هستند که از باغ وحش اجاره شده‌ و در تهیه سریال دراکولا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. فعالان دو حوزه‌ محیط زیست و حقوق حیوانات، در دهه اخیر برای جلوگیری از حیوان‌آزاری، توقف استفاده ابزاری از جانوران وحشی برای نمایش و سرگرمی و همچنین مقابله با قاچاق حیات وحش از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و به موفقیت‌هایی از جمله ممنوعیت به‌کارگیری حیوانات در سیرک‌ها و در نتیجه ثبت نام ایران در فهرست کشورهایی که در آنها سیرک حیوانات ممنوع است دست یافته‌اند.
فعلا مجوز جدیدی به باغ وحش صفادشت داده نمی‌شود با مرگ یکی از سه گورخر آفریقایی باغ وحش صفادشت در روزهای گذشته شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خبر داده تازمانی‌که مصادیق جرم باغ وحش صفادشت و نحوه ادامه فعالیت آن مشخص نشود، مجوز جدیدی نخواهد گرفت. خبر تلف شدن این گورخر در حال انتقال به باغ وحش سبب اعتراضات دوستداران حیات وحش و کارشناسان به سازمان حفاظت محیط زیست و باغ وحش‌ها شده است، به‌ویژه آنکه همزمان با این خبر تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از آزار و اذیت این حیوانات از سوی علیرضا شرفی، مدیر این مجموعه در صفحات مجازی منتشر شد. هرچند که باغ وحش صفادشت اعلام کرد که تعلل گمرک در تحویل این سه گورخر علت مرگ یکی از آن‌ها است اما گمرک می‌گوید که هر سه گورخر را سالم تحویل باغ وحش داده است. از سوی دیگر گمرک در همین زمان اعلام کرده بود که این گورخرها ثبت سفارش نشده‌اند. منتظمی به ایسنا گفته است که « درباره موضوع ورود سه گورخر آفریقایی به باغ وحش صفادشت، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران پس از بررسی‌های لازم و استعلام از ما مجوزهای لازم را صادر کرد» و با اتفاقات تازه «به‌طور قطع نظارت‌ها روی این باغ وحش بیشتر از گذشته می‌شود».

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *