پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رونق بازار تجدیدپذیرها در دوره کرونا

برخلاف بازار دیگر سوخت‌ها در جهان، تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش پیدا کرد

رونق بازار تجدیدپذیرها در دوره کرونا

سازمان جهانی انرژی آینده جدیدی را برای بازار انرژی‌های تجدیدپذیر ترسیم کرد





۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۵

سازمان جهانی انرژی اعلام کرده تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر و ظرفیت تولید این انرژی‌ها در سال 2020 افزایش پیدا کرده است. این اتفاق بر خلاف آن چیزی است که در دوره همه‌گیری کرونا برای دیگر سوخت‌ها رخ داده است. بنابراین این سازمان پیش‌بینی‌های جدیدی از بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های 2021 و 2022 ارائه کرده است.

افزایش غیرقابل انتظار تقاضا برای سوخت‌های تجدیدپذیر در زمان همه‌گیری ویروس کووید-19 و برنامه‌هایی که اخیرا کشورها برای رسیدن به اهداف برنامه‌های حذف گازهای گلخانه‌ای و کربن صفر ارائه دادند به ویژه برنامه ایالات متحده امریکا که پس از روی کار آمدن دولت باید با تغییر رویکرد بزرگی همراه شد، سبب شده است تا سازمان جهانی انرژی پیش‌بینی‌های جدیدی را در مورد بازار این نوع از انرژی‌‌ها در جهان ارائه کند.
بازه زمانی در نظر گرفته شده توسط سازمان جهانی انرژی برای این پیش‌بینی سال 2021 و 2022 است و در این بررسی بازار سراسر جهان در نظر گرفته شده است اگرچه که بازار برخی کشورها مانند چین و آمریکا نقش پررنگ‌تری در این پیش‌بینی دارند چراکه به نظر می‌رسد عملکرد این کشورها از اهمیت ویژه‌ای در این حوزه برخوردارند.
سازمان جهانی انرژی به تازگی اعلام کرده است که انرژی‌های تجدیدپذیر تنها منابع انرژی بودند که با وجود فراگیری کووید-19، تقاضا برای آنها در سال 2020 افزایش پیدا کرد در حالی که مصرف سایر سوخت‌ها کاهش یافت.
این سازمان بنابر همین اطلاعات این احتمال را مطرح کرد که ممکن است پس از پایان همه‌گیری کووید-19 گسترش منابع انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت بیشتری از بهبود اقتصاد جهانی رشد پیدا کند.
سازمان جهانی انرژی گفته است که بررسی اخیر بازار و تحولات سیاسی، پیش‌بینی‌های جدیدی در مورد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا در سال 2021 و 2022 کرده که تفاوت‌هایی با پیش‌بینی‌های گذشته دارد.
علاوه بر انرژی‌های تجدیدپذیر این پیش‌بینی، اطلاعات جدیدی را هم در مورد تولید زیست‌سوخت‌ها در سال‌های 2021 و 2022 را ارائه می‌کند. اگرچه که این بخش برخلاف حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در دوره همه‌گیری با کاهش تقاضای حمل‌ونقل، متحمل خسارات قابل توجهی شده است.
بررسی وضعیت بازار انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که در سال 2020، افزایش سالانه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر 45 درصد بوده و تقریبا این ظرفیت به 280 گیگاوات رسیده است که بالاترین میزان افزایش سالیانه از سال 1999 است.
یکی از دلایل این افزایش، گسترش سلول‌های انرژی خورشیدی است. این گسترش در حال رکورد‌شکنی است و با افزایش سالانه‌ای که دارد در سال 2022 به ظرفیتی معادل 162 گیگاوات می‌رسند که که تقریبا 50 درصد بیش از ظرفیت سلول‌های خورشیدی پیش از همه‌گیری در سال 2019 است.
همچنین ظرفیت جهانی انرژی بادی در سال 2020 بیش از 90 درصد افزایش خواهد داشت و به 114 گیگاوات می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه سرعت رشد سالانه بازار در این زمینه در سال‌های 2021 و 2022 به کندی رشد می‌کند اما هنوز 50 درصد از میانگین سال‌ها 2017 تا 2019 بالاتر است.
همه این پیش‌بینی‌های رو به گسترش در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر در شرایط است که بررسی‌های بازار جهانی انرژی نشان می‌دهد رشد سالیانه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر چین کاهش پیدا می‌کند چرا که چین با هجوم استثنایی کارگزاران برای تکمیل و توسعه پروژه‌ها در چین تا قبل از پایان مرحله یارانه دادن در این کشور روبه‌رو می‌شود اما با این حال، بقیه جهان کندی چین را جبران می‌کنند و سرعت گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر را حفظ می‌کنند و از این جهت نگرانی برای تاثیر کندی چین در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر نخواهد بود.
برای نمونه شاهد هستیم که ظرفیت رشد اروپا در حوزه انرژی خورشیدی به سرعت در حال افزایش است. چرا که به لطف سیاست‌های حمایتی و رونق شرکت‌ها مرتبط و نیروگاه‌های خورشیدی هزینه سلول‌های خورشیدی در این قاره در حال کاهش است. پیش‌بینی‌های جدید برای ایالات متحده هم حتی خوشبینانه‌تر از این است. چرا که قانون اعتبار مالیات فدرال در این کشور که در مورد کاهش مالیات برای انرژی‌های تجدیدپذیر است، تمدید می‌شود. همچنین اهداف جدید کاهش آلاینده‌های ایالات متحده و لایحه زیرساخت‌های مرتبط با آن اگر تصویب شود موجب گسترش منابع تجدیدپذیر پس از سال 2022 می‌شود.
پیش‌بینی جدید سازمان جهانی انرژی در مورد هند گفته است که اگرچه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در هند در سال 2020 تقریباً بیش از 50 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافته است اما انتظار می‌رود این کشور با اجرای پروژه‌های جبرانی، رکوردهای جدیدی را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های 2021 و 2022 ثبت کند.
با این حال به دلیل شرایط کنونی پیش آمده در هند به خاطر همه‌گیری کووید‌19 ممکن است تحقق این پیش‌بینی برای امسال در هند با اطمینان نباشد.
سازمان جهانی انرژی پیش‌بینی کرده است که تولید زیست‌سوخت برای حمل‌ونقل پس از آن‌که کاهش 8 درصدی در سال 2020 را تجربه کرد، در سال 2021 به حجم سال 2019 برگردد و در سال 2022، 7 درصد دیگر تولید این سوخت برای حمل‌و‌نقل سبز افزایش پیدا کند.
همچنین بر اساس استانداردهای سوخت پاک و سیاست‌های حمایتی آمریکا انتظار می‌رود که ظرفیت تولید سوخت HVO که سوختی دیزلی در گروه زیست‌سوخت‌هاست در جهان به نزدیک دو برابر در دو سال آینده برسد.
سازمان جهانی انرژی معتقد است به طور کلی این سیاست‌های جدید ایالات متحده می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی تولید زیست‌سوخت‌ها از پسماند و بازمانده‌های مواد اولیه را افزایش دهد.
آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران
بر اساس اعلام سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه سال 1400 با تولید حدود ۱۴۰ میلیون‌کیلووات‌ساعت انرژی تجدیدپذیر در کشور از انتشار ۹۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای و همچنین ۶۰۰ تُن آلاینده‌های محلی تا پایان این ماه جلوگیری شده است.
همچنین تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی ۳۱ میلیون لیتری آب در فروردین‌ماه شده است که علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است. براساس گفته این سازمان در حال حاضر توسعه مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکان با استقبال خوبی همراه بوده است که نشان‌دهنده تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران است، به‌طوری‌که تا پایان فروردین‌ماه ۵ هزار و ۱۲مولد خورشیدی و بادی با مجموع ظرفیت ۶۹ هزار و ۳۲۰ کیلووات توسط مشترکان برق با همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق استانی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *