پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصویر هولناک زمین

داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا به‌روزرسانی شد

تصویر هولناک زمین

داده‌های جدید نشان می‌دهد که گرمای جهانی سلامت و امنیت مردم را نشانه گرفته است





۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۴۴

امسال وسعت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بیشتر شده و زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده است. امواج گرمایی بیشتری اتفاق می‌افتد. دریاها، گرم‌تر شده‌اند و سیل، به اتفاق معمول‌تری تبدیل شده است. هوا در حال گرم‌تر شدن است. حتی گرده‌افشانی گل‌ها هم زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است. تغییرات آب‌وهوایی همین حالا هم در نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا آغاز شده است.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرده که تغییرات آب‌وهوایی در آمریکا آغاز شده و در حال نشان دادن اثرات خود است و در بسیاری از موارد، این تغییرات در حال شدت گرفتن است. به گزارش نیویورک‌تایمز، داده‌های جمع‌آوری‌شده جدید و به‌روزترین اطلاعات دولت فدرال آمریکا نشان می‌دهد که جهانِ در حال گرم‌شدن، زندگی را برای آمریکایی‌ها دشوارتر کرده و سلامت، امنیت، خانه‌ها و ارتباطات آنها را تهدید می‌کند. و این در حالی است که دولت بایدن تلاش دارد اقدامات شدیدی را برای کاهش آلودگی کربنی در داخل آمریکا و خارج از این کشور انجام دهد تا با افزایش دمای جهانی مقابله کند. مایکل اس.‌ریگان، سرپرست آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا می‌گوید: «هیچ شهر کوچک، بزرگ یا منطقه روستایی وجود ندارد که دستخوش آسیب‌های بحران آب‌وهوایی نشده باشد. آمریکایی‌ها حالا این اثرات را از نزدیک می‌بینند و احساس می‌کنند.»
این داده‌ها روز پنجشنبه پس از یک وقفه چهار ساله منتشر شده است. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا تا سال 2016، به طور منظم شاخص‌های آب‌وهوایی را به‌روز می‌کرد؛ اما در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، کسی که بارها گرم شدن زمین را زیر سوال برده بود، اده‌های این آژانس قدیمی باقی مانده بود. دولت جو بایدن در سال جاری، مجددا این تلاش‌ها را احیا کرده و اقدامات جدیدی را برای استخراج اطلاعات از آژانس‌های دولتی، دانشگاه‌ها و سایر منابع انجام داده است. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا از 54 شاخص مختلف استفاده کرده که با کنارهم قرار گرفتن آنها، تصویر هولناکی ترسیم می‌شود.
این داده‌ها، همه‌چیز را به تصویر می‌کشند؛ از بیماری عفونی لایم که در برخی از ایالت‌ها به واسطه گرم شدن مناطق، شیوع بیشتری پیدا کرده تا خشکسالی در جنوب غربی آمریکا که آب آشامیدنی در دسترس را تهدید می‌کند، باعث افزایش آتش‌سوزی می‌شود، و همچنین توانایی تولید برق از نیروگاه آبی را می‌کاهد.
به گفته کاترین هیو، دانشمند آب‌وهوایی در دانشگاه تگزاس، داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا به مردم کمک می‌کند تا معنا و علت آنچه را که پیش‌تر در زندگی روزمره خود دیده بودند، دریابند. به گفته او، این داده‌ها‌ از این جهت بسیار کارآمد است، چون بسیاری از آمریکایی‌ها تغییرات آب‌وهوایی را مشکلی می‌بینند که دیگران و نه آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا مربوط به نقاط دور در دنیا می‌شود. دکتر هیو می‌گوید: «در دسترس داشتن شاخص‌ها، واقعا شیوه بسیار مهمی است که به مردم نشان دهیم، آب‌وهوا همین حالا هم تغییر کرده است و طوری تغییر می‌کند که روی شما تاثیر می‌گذارد. این به ما کمک می‌کند تا تغییرات آب‌وهوایی را به تجارب زندگی روزمره خود مرتبط ببینیم.
داده‌های جدید نشان می‌دهد که دما در حال افزایش است و این افزایش دما، تصاعدی است. از سال 1901، دمای سطحی در میان 48 ایالت که کمترین دما را داشته‌اند، هر دهه به طور میانگین 0.16 فارنهایت افزایش داشته است؛ از اواخر دهه 1970 که این نرخ جهش پیدا کرده، افزایش دما به نیم درجه در هر دهه رسیده است. در آلاسکا این افزایش دما بیشتر بوده است. بخش‌هایی از آلاسکا از سال 1925، شاهد افزایش میانگین دما تا بیش از 4 درجه فارنهایت بوده‌اند. و این موضوع، لایه پرمافراست یا خاک منجمد زمین را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد: در 14 سایت از 15 سایت، دمای پرمافراست در سال‌های میان 1978 تا 2020 افزایش یافته است.
دانشمندان می‌گویند که برای مقابله با آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سیاره زمین، نباید میانگین دمای جهانی بیش از 3.6 درجه فارنهایت (2 درجه سلسیوس) بالاتر از سطوح پیشاصنعتی افزایش یابد.
همچنان که دمای سطحی افزایش می‌یابد، بسامد امواج گرمایی نیز بیشتر شده است. بر اساس داده‌های جدید، از دهه 1960، بسامد امواج گرمایی در شهرهای بزرگ آمریکا، سه برابر شده و از میانگین شش دو موج در سال به شش موج در سال رسیده است. همچنین شب‌ها هم در حال گرم‌تر شدن هستند و گیاهان، حیوانات و انسان‌ها سخت‌تر می‌توانند خود را خنک کنند. همچنین دمای فزاینده، سطح یخ‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. داده‌های جدید اشاره می‌کند که وسعت یخ‌های دریای شمال در سال 2020 برای دومین‌بار بهرکورد زد و کوچک‌تر شد. در همین زمان، اقیانوس‌ها هم در حال گرم‌تر شدن هستند و در سال 2020، افزایش دمای اقیانوس‌ها رکورد زد.
ترکیبِ آب‌شدن یخ‌های قطبی و افزایش دمای آب‌ها باعث افزایش سطح دریاها در سراسر ساحل شرقی و جنوبی آمریکا شده است. در برخی از مناطق، از سال 1960 تا 2020، سطح دریا نسبت به خشکی، بیش از 8 اینچ (20 سانتی‌متر) بالا آمده است. با بالا آمدن سطح دریاها، وقوع سیل بیشتر می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد روزهایی که آب در سواحل شرقی و جنوبی طغیان کرده، افزایش یافته و میزان این سیل‌ها هم در حال افزایش است. بر اساس اطلاعات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، در بسیاری از مناطق، وقوع سیل، دست‌کم پنج برابر معمول‌تر از وقوع سیل در دهه 1950 است.
دمای فزاینده همچنین باعث بدتر شدن آتش‌سوزی‌ها می‌شود. میزان زمین‌هایی که هر سال می‌سوزد، در حال افزایش است و فصل آتش‌سوزی هم طولانی‌تر می‌شود. همچنین، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا شاخص دیگری را به نام مساحت یخچال‌های طبیعی در پارک ملی مونتانا اضافه کرده و گفته است که از سال 1966 تا 2015، این عدد، یک سوم شده است. مایکل کولیان، دانشمند محیط زیستی در آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا می‌گوید: «این اندازه‌گیری‌ها یا در حال ثبت رکورد جدیدی است یا بسیار بالاتر از میانگین تاریخی قرار دارد.» پرزیدنت بایدن از زمانی که وارد کاخ ریاست جمهوری شده، موضوع آب‌وهوایی را به عنوان اولویت شناخته است. او آمریکا را دوباره به معاهده اقلیمی پاریس بازگرداند، میزبانی نشست سران کشورهای جهان را در روز زمین برعهده گرفت و متعهد شد که انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا تا پایان این دهه، دست‌کم 50 درصد کاهش یابد. کریستین دال، دانشمند برجسته آب‌وهوایی گفته که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا می‌تواند حتی جمع‌آوری داده‌هایش را گسترش دهد و علاوه بر ردیابی اثرات فیزیکی تغییرات آب‌وهوایی، به دنبال این باشد که ارتباط این تغییرات را با فجایع طبیعی نشان دهد. او گفته، به عنوان مثال، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا می‌تواند تعداد افرادی را که هر ساله به خاطر گردباد در آمریکا، از خانه‌هایشان فرار می‌کنند یا تعداد کسانی را که به دنبال وام برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده‌شان هستند، نشان دهد. در حالی که دکتر دال، دولت بایدن را به خاطر به‌روزرسانی و گسترش داده‌های آب‌وهوایی تحسین می‌کند، می‌گوید کار مهم، تغییر این روندها است: «اینکه داده‌ها به طور مرتب به‌روزرسانی شوند و در دسترس عموم قرار بگیرند، حداقل کاری است که می‌توان انجام داد. ما جاده‌ای بسیار طولانی و سربالایی پیش روی خود داریم؛ اینکه سیاست‌هایی را وضع کنیم که باعث تغییر شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *