پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دردسر زمین با لباس‌های اضافه ما

دردسر زمین با لباس‌های اضافه ما

معمولا کالاهای یکبار مصرف و ارزان قیمتی را مصرف می‌کنیم؛ اسباب بازی‌های پلاستیکی کودکان،





۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۹

معمولا کالاهای یکبار مصرف و ارزان قیمتی را مصرف می‌کنیم؛ اسباب بازی‌های پلاستیکی کودکان، جدیدترین وسایلی که نوید می‌دهند زندگی ما را تغییر داده و بهتر می‌کنند و … . گاهی این وسایل ضروری نیستند و تقریبا بیشتر مواقع در سطل آشغال ریخته می‌شوند و یا اینکه در گوشه انبار و پشت کمد فراموش خواهند شد.
بخشی از این گونه وسایل را هم پوشاک تشکیل می‌دهند. صنعت مد سهمی زیادی در انتشار گاز دی‌اکسید کربن در جهان دارد، چیزی حدود ۵ برابر حمل‌ونقل فضایی و بیشتر از تمام دی‌اکسید کربنی که در ایران تولید می‌شود. صنعت مد سال‌ها است که محیط زیست را آلوده می‌کند.
چند سالی است موجی در بین تولیدکنندگان این حوزه به وجود آمده تا مشتریان خود به ویژه آنهایی که دغدغه زیست محیطی دارند را حفظ کنند. سالانه چیزی حدود ۱۵۰میلیارد لباس در سایت‌های مخصوص زباله دفن می‌شوند و معمولا راهی برای بازیافت آنها هم وجود ندارد. بزرگترین کمپانی های لباس‌های ورزشی از بزرگترین آلاینده‌های کره زمین هستند. به همین علت مارک‌های بزرگ دنیا با هم رقابتی راه انداخته اند که نشان دهند حامیان مقابله با تغییرات آب‌وهوایی هستند تا مشتریان خود را همچنان حفظ کنند. در همین رابطه سال گذشته یعنی در سال ۲۰۲۰ ، شرکت‌های آدیداس و آلبردز گفتند که برای ساخت کفش ورزشی که کمترین تولید کربن در ساخت آن ایجاد شود، در حال اتحاد هستند.
در تازه‌ترین این تصمیم‌ها شرکت نایک که بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌شود اعلام کرد که در راستای کاهش ضایعات، کفش‌های ورزشی برگشتی را با تخفیف از مشتریان خود دوباره می‌خرد و آنها را در فروشگاه‌های منتخب در معرض فروش قرار می‌دهد.
همچنین کفش‌های برگشتی را که به کمی پوشیده شده‌اند و یا دارای نقص تولید هستند، می‌پذیرد و آنها را تمیز و ضد عفونی می‌کند پس کفش‌های مرمت شده در فروشگاه‌های منتخب با قیمت ارزان دوباره فروخته می شوند.
البته باید بیشتر از 60 روز از تاریخ خرید این کفش‌ها نگذشته باشد تا واجد شرایط نوسازی باشند.
هنگامی که کفشی برای فروش مجدد مناسب تشخیص داده می‌شود به یک فروشگاه شرکت Nike ارسال می‌شود و میزان تخفیف براساس نوع و شرایط کفش تعیین می‌شود. این کفش‌ها در یک قسمت خاص در فروشگاه ها نمایش قرار داده می‌شوند.
بنابراین برخی از کفش‌های برگشت خورده دوباره فروخته می‌شوند و برخی دیگر از کفش‌ها اهدا می‌شوند و کفش‌هایی که نمی توانند زندگی دوم داشته باشند به مواد بازیافتی تبدیل خواهند شد.
این شرکت اعلام کرد که در حال حاضر کفش‌های برگشتی را در هشت فروشگاه نایک در ایالات متحده می‌فروشد و قصد دارد تا پایان ماه آوریل این فروشگاه‌ها را 15 مکان افزایش دهد و در پایان سال این خدمات را به چندین فروشگاه در کشورهای دیگر هم گسترش دهد.
نایک اعلام کرده است که هدفش از این کار کاهش 70 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2025 است همچنین می‌خواهد مقدار ضایعات حاصل از محصولات نهایی خود را که می‌تواند در آن دوره نوسازی، بازیافت یا اهدا شود ، 10 برابر افزایش دهد.
هر روز 40 هزار تن زباله در کشور ما دفن می‌شود که 30% آن خشک است و بخشی از این زباله‌های خشک شامل کفش و لباس‌های کهنه است که یافتن راهکارهای عملی برای بازیافت آنها از موضوعات مهم و قابل بررسی خواهد بود.
ما هم می‌توانیم آگاهی خود را به آنچه که می‌خریم افزایش دهیم. خرید کمتر باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش ضایعات و بهبود ردپای محیطی می‌شود. داشتن سبک زندگی کمتر مصرف‌گرایانه می تواند به نفع ما و سیاره باشد.
تا جایی که می توانیم از وسایلمان بارها استفاده کنیم. کفش‌های کهنه را اگر قابل تعمیر هستند دوباره استفاده کنیم و یا اگر نمی‌شود آنها را تعمیر کرد تحویل مراکز بازیافت دهیم تا نقشی در حفظ و سلامت محیط زیست خود داشته باشیم.
ما نیاز داریم که باشیم با مصرف کمتر باشیم و ایده‌ها و راه‌های جایگزینی برای تولید کربن کمتر پیشنهاد دهیم، راه‌هایی از قبیل ساخت مزارع پایدار، اختراع سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی، استفاده بیشتر از متدهایی که بدون ضایعات هستند و در کنار رفتارهای سازگار شهروندان با محیط زیست به شرکت‌هایی هم نیاز داریم که عزم جدی برای در پیش گرفتن سیاست‌هایی داشته باشند که سازگار با تغییرات اقلیمی است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *