سایت خبری پیام ما آنلاین | جغرافیای «واکسن‌خواری»

انحراف واکسیناسیون کرونا در کدام شهرها تایید شد؟

جغرافیای «واکسن‌خواری»

براساس سند ملی واکسیناسیون وزارت بهداشت، علاوه بر کادر درمان، پاکبانان نیز در لیست دریافت کنندگان واکسن کرونا قرار گرفتند





جغرافیای «واکسن‌خواری»

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

براساس سند ملی واکسیناسیون وزارت بهداشت، علاوه بر کادر درمان، پاکبانان نیز در لیست دریافت کنندگان واکسن کرونا قرار گرفتند. واکسینه شدن آن‌ها اما منجر به تولد واژه تازه «واکسن خواری» شد. چندی پس از واکسیناسیون مشخص شد که گروه‌هایی در بدنه شهرداری‌ها نام خودشان را به جای پاکبانان قرار دادند و واکسن کرونا دریافت کردند. ماجرا از آبادان آغاز شد. شیرازی، شهردار آبادان اعلام کرد که او به همراه ۸ نفر دیگر واکسن کرونا دریافت کردند. او همچنین گفته بود که استفاده واکسن صرف ترغیب باقی کارگران خدمات شهری برای دریافت واکسن بوده. بعدتر پای شهر خوی و سمنان هم به ماجرا باز شد، آمار سواستفاده از واکسن پاکبانان در شهر خوی هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که فرد خاطی از کار برکنار شده است. در سمنان هم طبق بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی، مدیرعامل سازمان پسماند و رئیس دفتر او واکسن کرونا دریافت کردند. اوضاع در تهران اما اندکی متفاوت‌تر است. چندی پیش مشخص شد که تنها در منطقه ۶ تهران بیش از ۷۰ نفر واکسن کرونا دریافت کردند که پاکبان نبودند. بعدتر روابط‌عمومی شهرداری پذیرفت که تخطی در واکسیناسیون پاکبانان در مناطق دیگری نظیر منطقه ۱۶ و ۱۹ هم مشاهده شده است.

در اصفهان و اهواز اما موضوع قدری متفاوت بود. در اصفهان اعلام شد که نام شهردار در لیست ثبت‌نام کنندگان واکسن کرونا وجود دارد. روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در پی انتشار اخباری مبنی بر تزریق واکسن کوید‌۱۹ به شهردار اصفهان در یکی از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موضوع بررسی و مشخص شد که نام و شماره ملی او به عنوان دریافت‌کننده واکسن در بین کارکنان یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر اصفهان در سامانه سیب ثبت شده است، این مساله در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه، حراست، نظام پزشکی، بازرسی و رئیس بیمارستان بررسی شد و مصاحبه تلفنی با کارشناس بهداشت که مشخصات او را ثبت کرده بود، انجام شد.» با وجود تکذیب خبر از سوی مدیر روابط‌عمومی شهرداری اصفهان اما تعدادی از دانشجویان در واکنش به آن مقابل شهرداری تجمع کردند. در اهواز هم ماجرا اندکی متفاوت پیش رفت و سرانجام مشخص نشد، شهردار شهر از سهمیه واکسن پاکبانان استفاده کرده یا نه. در ابتدای ماجرا رئیس شورای شهر اهواز گفت: طبق توضیحات شهردار، حدود ۲۰ روز پیش، یکی از تیم‌های واکسیناسیون مرکز بهداشت به دفتر کار شهردار اهواز مراجعه کرده و از او می‌خواهند که برای ترغیب پاکبانان و پرسنل شهرداری، واکسن بزند، شهردار از آنها درباره قانونی بودن دریافت واکسن سوال می‌کند و آنها پاسخ می‌دهند که منعی وجود ندارد و شهردار می‌تواند واکسن تزریق کند، بر همین اساس شهردار می‌گوید که از واکسیناسیون او فیلمبرداری شود تا بقیه ببینند و مطمئن شوند مشکلی وجود ندارد. با این وجود چندی بعد رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز به ایرنا می‌گوید: شهردار اهواز، به ضرس قاطع، از سهمیه غسال‌ها و پاکبان‌ها واکسن دریافت نکرده است. تاکنون ۳۰ هزار دوز واکسن کرونا در اهواز تزریق شده و روند بررسی نام دریافت کنندگان واکسن با توجه به مشغله بسیار کارکنان مرکز بهداشت و همزمانی با اجرای طرح واکسیناسیون، زمان‌بر است، اما طبق بررسی‌ها نام شهردار اهواز در میان پاکبان‌ها و غسال‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند، نبوده است. اینفوگرافی زیر تنها تعدادی از خاطیان دریافت واکسن کرونای پاکبانان را مشخص کرده است، آن‌هایی که دست کم رسانه‌ای شدند. عدم شفافیت در دریافت واکسن کرونای پاکبانان حتی در انتشار خطاها و اشتباهات دریافت‌کنندگان نیز مشاهده می‌شود. عدم شفافیتی که منجر به فساد شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *