پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رنج طاقت‌فرسای جیره‌بندی آب

مردم در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار حل مشکل آب شرب منطقه دهدز در شمال خوزستان شدند

رنج طاقت‌فرسای جیره‌بندی آب

مردم دهدز خطاب به رئیس قوه قضائیه: منابع آب زیرزمینی باقیمانده دارای آلاینده‌های نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران-منطقه اصفهان ناشی از زمان جنگ است





رنج طاقت‌فرسای جیره‌بندی آب

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رنج بی‌آبی برای اهالی دهدز رنج جدیدی نیست. آنها در طول سالیان گذشته بارها از جیره‌بندی آب شرب و کمبود آب رنجیده‌اند و صدای اعتراضشان بلند شده است و گفته‌اند چرا ما که بین دو سد بزرگ کارون ۳ و ۴ زندگی می‌کنیم باید این‌طور رنج بی‌آبی را تحمل کنیم. خرداد سال گذشته هم مردم ۴۴ روستای این بخش نسبت به اوج گرفتن این مشکل شکایت کردند، رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی ایذه هم خبر از حل این مسئله با تعمیر چاه آب منطقه داد اما مشکل حل نشد. سال گذشته رنج بی‌آبی اهالی غیزانیه هم آنچنان زیاد بود که باعث درگیری در منطقه شد.

مشکل آب این منطقه سبب شد رئیس‌جمهوری هم ‏واکنش نشان دهد و در گفت‌وگوهایی با وزیر نیرو و استاندار خوزستان، دستور دهد تا هرچه سریع‌تر‏ بخش‌های ذی‌ربط اقدامات لازم را برای رفع این معضل انجام دهند. شرکت آب‌و‌‏فاضلاب استان خوزستان هم با صدور اطلاعیه‌ای به مشکل آب منطقه پرداخت و ‏دلیل این مشکل را تامین نشدن اعتبارات لازم، نبود مواد‌اولیه، تولید لوله و معارضان شامل کشاورزان ‏و سازمان‌های دولتی دیگر دانست و اعلام کرد از‌ سال ۹۸ اجرای این پروژه پس از وقفه طولانی مجدد ‏آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی احداث فاز اول قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
مشکل آب منطقه حل نشده و مردمِ نگران از بی‌آبی امسال و کمبود بارش‌ها در کارزاری از همه خواسته‌اند تا به آنها بپیوندند و در این کارزار هم نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی؛ رئیس قوه‌قضائیه مشکلات منطقه‌شان شرح داده و از او خواسته‌اند تا مسببان این اتفاق محاکمه شوند. آن‌ها در این نامه نوشته‌اند‌ ۱۷ سال از ساخت سد کارون۳ در منطقه دهدز استان خوزستان با دارا بودن ۲۸ هزار نفر جمعیت روستایی و شهری می‌گذرد. در جریان ساخت سد کارون۳ به خاطر توسعه و منافع ملی ۶۳ پارچه روستا و آبادی غرق شدند؛ بیش از ۱۰هزار نفر بدون هیچ‌گونه شغل و سرپناهی مجبور به ترک سرزمین آباء و اجدادی، مهاجرت و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها و روستاهای دیگر شدند؛ بیش از چند هزار هکتار از حاصلخیزترین مراتع، شالیزارها، باغ‌ها و معیشت پایدار مردم از بین رفت؛ زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی نابود شد و از آن زمان تاکنون مردم محاصره‌شده منطقه دهدز به دلیل مسئولیت‌گریزی و بی‌توجهی وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان و اداره آب‌وفاضلاب استان، در میان ۵ میلیارد متر‌مکعب آب سدهای کارون۳ و کارون۴ در رنج طاقت‌فرسای جیره‌بندی آب شرب به سر می‌برند.
در ادامه این نامه آمده: متاسفانه مطابق مطالعات انجام‌شده، بقایای آب زیرزمینی به پایان رسیده است و بخش باقی‌مانده نیز دارای آلاینده‌های نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران-منطقه اصفهان ناشی از زمان جنگ است. با چنین وضعیتی در سال ۱۴۰۰ مشکل آبی همچون غیزانیه، تمامی روستاها و شهر دهدز و مردم ستم‌دیده دهدز در شمال خوزستان را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد ساخت. چه بسا هم‌اکنون در فصل زمستان نیز حدود ۴۵ روستا با جیره‌بندی آب و برخی روستاها با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند.
لذا نظر به اینکه جناب آقای اردکانیان، وزیر فعلی نیرو، از زمان ساخت این سد در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به عنوان معاون طرح کارون۳ تاکنون، از رنج جیره‌بندی و کمبود آب مردم این منطقه باخبر و معاونین ایشان و مدیران عامل آب و برق و شرکت‌های آب‌و‌فاضلاب استان خوزستان نیز در جریان بوده و اقدامی نکرده‌اند و با رها کردن این منطقه خسارت‌دیده از سدسازی، سبب خسارت و ظلم آشکار در حق مردم ولایتمدار و شهیدپرور این دیار شده‌اند، از حضرتعالی استدعا داریم در راستای مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و دستورالعمل حفظ و نظارت بر حقوق عامه در راستای احیای حقوق عامه و همچنین مستنداً به دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، هر دو از باب تعدی و تفریط نسبت به اجرای وظایف ذاتی توسط وزارت نیرو و شخص وزیر نیرو به دادستان محترم کل کشور به عنوان مدعی‌العموم دستورات لازم را جهت رسیدگی به این اجحاف آشکار و عامدانه، صادر فرمایید.
خواهشمند است ضمن تعقیب قانونی وزیر محترم نیرو و مسببان شرایط موجود در منطقه دهدز، دستور فرمایید کمیته راستی‌آزمایی جهت بررسی وضعیت مشکلات آب شرب مردم منطقه به منطقه دهدز اعزام شود و نیز دولت محترم را ملزم فرمایید نسبت به تامین فوری اعتبارات لازم برای حل مشکل آب شرب مردم منطقه دهدز (به عنوان بدیهی‌ترین حقوق حیاتی و بشری) از محل دریاچه سد کارون۳ که نزدیک‌ترین روستا به این منابع آبی، تنها ۲۰۰ متر فاصله دارد و تا شهر دهدز حدود ۱۲ کیلومتر است، اقدام لازم به عمل آورند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر