پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روحانی: برخی حافظه‌شان ضعیف شده است

اختلاف نظر وزارت بهداشت و رییس جمهوری ادامه دارد؛

روحانی: برخی حافظه‌شان ضعیف شده است

همان آدم‌هایی که دیروز می‌گفتند نخرید حالا امروز آمده‌اند و می‌گویند چرا کم خریدید؟





روحانی: برخی حافظه‌شان ضعیف شده است

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۳:۲۹

تعداد کشته‌های ناشی از کرونا به 319 نفر رسید. آمار مبتلایان جدید هم بیش از 21 هزار نفر اعلام شده است. مجموع جان‌باختگان هم بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، 66 هزار و 327 نفر شده است. ایران وارد موج چهارم ویروس کرونا شده و به نظر نمی‌رسد که راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مردم باقی مانده باشد. نزاع کلامی مستقیم و غیرمستقیم وزیر بهداشت و رئ‌یس دولت در مورد وضعیت کرونا همچنان ادامه دارد؛ وزیر بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا را به بی‌توجهی به گفته‌ها و نظرات خود متهم کرده بود؛ حالا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، رسانه‌ها، فعالان رسانه‌های مجازی و پزشکانی را که با ورود واکسن روسی و چینی مخالفت کرده بودند، تلویحا مسئول وضعیت فعلی دانسته و گفته است: ما می‌خواستیم واکسن خارجی تهیه کنیم، شما آمدید و تزلزل ایجاد کردید.»در حالی که روزانه ابتلای قطعی بیش از 20 هزار نفر در کشور تایید می‌شود (و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر واقعی، قطعا بالاتر از آمار تشخیص آن است) تاکنون فقط حدود 376 هزار نفر دُز اول واکسن کرونا و حدود 122 هزار نفر هم دُز دوم را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده هنوز به 500 هزار دُز هم نرسیده است. حسن روحانی گفته که موج‌های کرونا در ایران، سنگین‌تر از موج‌های اروپا نیست؛ یا این حال گفته که موج چهارم موج بلندتر و سخت‌تری است و باید رعایت پروتکل‌ها به 90 درصد برسد. رئیس‌جمهوری گفت: «طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در دو ماه گذشته هر هفته سرایت ویروس دوبرابر شده است و این به دلیل همه‌گیری ویروس جهش‌یافته است. من با برخی از سران کشورهای همسایه که صحبت می‌کردم همه آنان گرفتار این موج تازه شده‌اند.»
روحانی در ادامه گفت: «اینکه فکر کنیم فقط سفر نرویم و این کافی است، نه. در شرایط فعلی فقط سفر نرفتن کافی نیست. پس هیچکس نیاید و یک موضوع را بگوید و تاکید کند که مشکل فقط این یکی است. نه اینگونه نیست. باید همه مشکلات حل شود و حل آن در یک جمله جمع می‌شود و آن تغییر سبک زندگی است… در شرایطی که مشکل ایجاد می‌شود، باید همه به فکر باشیم و دست به دست هم دهیم. در تریبون‌ها باید هم هشدار باشد و هم آرامش. نباید تریبونی داشته باشیم که آرامش را بهم بریزد.»
به نظر می‌رسد که سخنان روحانی در واکنش به انتقادهای سعید نمکی، وزیر بهداشت است که گفته بود، به هشدارهای او برای بستن جاده‌ها گوش داده نشد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش که به نظر می‌رسد باز هم کنایه به وزیر بهداشت است، می‌گوید، وقتی در شرایط آرامش قرار می‌گیریم و وضع هم خوب و آمار مرگ‌ومیر دورقمی می‌شود، مسابقه شروع می‌شود و «در آن شرایط یکی می‌گوید من این کار را کردم، دیگری می‌گوید من این کار را کردم، یکی می‌گوید ستاد خیلی معجزه کرد، دیگری می‌گوید قرارگاه این کار را انجام داد و یکی هم می‌گوید فلان وزارتخانه معجزه کرد. از آن طرف هم می‌گویند محله‌محوری معجزه کرد. اما وقتی این شرایط معکوس می‌شود … داستان تغییر می‌کند؛ هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیندازد. یکی می‌گوید این بخش مقصر است، آن یکی می‌گوید بخش دیگر مقصر است و بخش دوم می‌گوید من خوب عمل کردم این بخش سوم است که مقصر است.»
برخی حافظه‌شان ضعیف شده
رئیس دولت در ادامه با بیان اینکه باید به فکر تهیه واکسن انبوه برای ماه‌ها و حتی سال بعد باشیم، گفت: «یادمان نرود، برخی حافظه‌شان ضعیف شده است. یادمان نرود آن روزی که رفتیم از روسیه و چین واکسن تهیه کنیم، چه فضایی درست شد. در روزنامه‌ها، فضای مجازی و برخی مراکز رسمی آدم‌هایی بودند که مسئولیت داشتند و آمدند پشت تریبون و با افتخار گفتند – چون برای‌شان خیلی مهم بود – که من این واکسن را نمی‌زنم! بسیار خوب نزن! دیگری متخصص بود و آمد گفت از روسیه اگر بیاورید من نمی‌زنم، آن یکی گفت اگر از چین بیاورید من نمی‌زنم. شما یادتان هست، نامه‌هایی که به خود من نوشتند و پزشکانی که آن را امضا کردند که هنوز نامه‌ها در دفتر من هست. پزشکانی که امضا کردند و برخی از تشکیلات پزشکی نامه نوشتند که از روس و چین واکسن نیاورید که خطرناک است و به درد نمی‌خورد. آن روزی که ما می‌خواستیم واکسن تهیه کنیم شما آمدید و یک تزلزل ایجاد کردید.» روحانی افزود: «برای کسانی که دنبال خرید واکسن بودند و حتی می‌خواستید در وزارت بهداشت هم همین کار را کنید تا آنان را متزلزل کنید البته ما هم گوش نکردیم. برخی به ما نوشتند که واکسن فلان کشور مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست و اگر بخرید ما فلان و چنان می‌کنیم. هنوز هم آن کشورهایی که ما از آنها واکسن می‌خریم را سازمان بهداشت جهانی تایید نکرده است. پس ما یادمان نرود که دیروز چه گفته‌ایم و حالا چه می‌گوییم! همان آدم‌هایی که دیروز می‌گفتند نخرید حالا امروز آمده‌اند و می‌گویند چرا کم خریدید؟ چرا زودتر نخریدید؟ چرا اینطور نخریدید؟ چرا از آنجا نخریدید و چرا از اینجا نخریدید؟»
او افزود: «بیاییم و منصفانه رفتار کنیم، ما همه می‌دانیم که واکسن الان یک ضرورت است. واکسنی هم که به‌دردبخور است و باید بخریم را حتماً وزارت بهداشت ما باید تایید کند، ما که جای دیگری را نداریم، آن واکسنی که باید بخریم و مجاز است را وزارت بهداشت ما باید اعلام کند.»
در حالی که به نظر می‌رسد روحانی تقصیرها را بر گردن رسانه‌ها، فضای مجازی و مخالفان ورود واکسن چینی و روسی به کشور انداخته، اما مرور خبرهای یک سال گذشته نشان می‌دهد، مخالفت با واکسن‌های تایید نشده از جمله واکسن اسپوتنیک روسیه، مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان هم وجود دارد. مقالات و گزارش‌های زیادی نوشته شده که دلایل قانع‌کننده‌ای را برای عدم استفاده از اسپوتنیک وی بیان می‌کند. علاوه بر آن، هفته گذشته، آژانس دارویی اسلواکی اعلام کرد، مقادیری واکسن اسپوتنیک وی که از روسیه تحویل گرفته که با واکسن‌های در دست بررسی آژانس دارویی اروپا و آن‌هایی که مجله لنست نتیجه کارایی‌شان را منتشر کرده، متفاوت است. گرچه برخی مقامات ایرانی، از جمله وزیر بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهیم ایران به آزمایشگاه کشورهای دیگر تبدیل شود، به نظر می‌رسد دلیل عدم ورود واکسن کافی به ایران، امساک همان کشورها بوده و نه مخالفت مردم با واکسن چینی و روسی. گفته‌های وزیر بهداشت در دو هفته اخیر این را به خوبی نشان می‌دهد. سعید نمکی گفته بود که برای واکسن، بیش از 3 هزار مکاتبه داشته است: «از اردیبهشت ماه گذشته من با وزیر بهداشت روسیه صحبت کردم، با چین مذاکره کردیم، با کوبا لابی کردیم من می‌دانستم که با توجه به ظرفیت تولید دنیا و با توجه به اینکه سرمایه‌داران اصلی و استعمارگران اصلی روی این جریان به عنوان یک جریان سیاسی افتاده‌اند، به راحتی نمی‌گذارند که واکسن به سایر کشورها برسد.» به گفته سعید نمکی، قرار بود روسیه دو میلیون واکسن به ایران بدهد که این عدد در عمل به 400 هزار دُز رسید. چینی‌ها هم قرار بود به جای 2 میلیون دُز، فقط 200 هزار دُز واکسن فرستادند: «قرار بود از کوواکس که پولش را داده بودیم برای ما سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن بیاید که این تعداد شد ۱ میلیون و ۲۰۰، اما آن‌قدر تعلل که نهایتا توانستیم چند روز قبل ۷۰۰ هزار دوز دریافت کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *