پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آمار دقیقی از کودکان کار در کشور نیست

 آمار دقیقی از کودکان کار در کشور نیست





 آمار دقیقی از کودکان کار در کشور نیست

۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: آمار کودکان کار در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین‌تر است اما آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار نداریم چون این آمار نسبی است و سرشماری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا محمد عباسی در گردهمایی کودکیاران ایران که شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان مردمی حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان کار در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در مکتب ما نسبت به کل کودکان توصیه‌های زیادی شده است چون ریشه بسیاری از مسائل بزرگسالی، در دوران کودکی است و کودکان در این دوره نیاز به یاری، راهنمایی و تربیت دارند و اگر در جامعه به کودکان توجه شود حتما آن جامعه رشد خواهد کرد.

او افزود: در رساله حقوق امام سجاد (ع ) برای کودکان حقوقی تحت عنوان حقوق صغیر ذکر شده که در آن به چند موضوع از جمله تعلیم و تربیت، حوصله و اغماض از اشتباهات رفتاری کودک و ملاطفت و مهربانی نسبت به کودک اشاره شده است.

عباسی با بیان اینکه کودکان معمولا اشتباه می‌کنند که تمرین کنند تا راه درست را انتخاب کنند، افزود: اگر کودکان برای اشتباهاتشان تنبیه شوند خلاف مواضع تربیتی است، به همین خاطر تاکید به اغماض و چشم‌پوشی شده است، علاوه بر آن ملاطفت و مهربانی نیز جنبه اصلی کار است و کودکانی در آینده سالم هستند که در دوره کودکی مورد لطف قرار گیرند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در سخن بزرگان در رابطه با کودکان فقیر نیز تاکیدات ویژه‌ای شده است، کودک اساسا مورد توجه مکتب ما است، اما اگر این کودکی با فقر نیز همراه باشد و پناهی و چاره‌ای نداشته باشد، موضوع جدی‌تر می‌شود.

او در ابطه با آمار کودکان کار در کشور گفت: ما کودکان کار داریم اما آمار ما نسبت به کشورهایی مثل هندوستان زیاد بالا نیست، چرا که در هندوستان حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون آدم در خیابان روزگار می‌گذرانند.

عباسی تصریح کرد: در ایران آمار و ارقام دقیقی نداریم چون این آمار نسبی است و سرشماری در این زمینه انجام نشده و بهتر این است که این کودکان در هر محله و منطقه توسط افرادی که به منطقه اشراف داشته و با اقلیم منطقه آشنا هستند، شناسایی و به مشکلاتشان رسیدگی شود که یکی از کارهای شایسته تقدیر سازمان‌های مردم نهاد همین است.

او ضمن یادآوری و اشاره به خدمات شایسته سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه کودکان کار که وقت، انرژی و اموال خود را در این راه گذاشته‌اند، گفت: این قدر و منزلت را به هیچ وجه کوچک نشمارید چرا که شما کار بسیار بزرگی را انجام می‌دهید.

عباسی یادآور شد: راه و روش و جهت شهید رئیسی جهتی بود که جامعه پذیرفت و فهمید و خلاصه و عصاره‌ای از فضائلی بود که مردم خواهان ادامه این جهت هستند.

وی افزود: در انجام هر کاری دانش توان و مخصوصا جهت بسیار مهم است، چرا که اگر جهت درست نباشد، فایده‌ای ندارد و فرد هرچه تلاش کند از حقیقت دورتر می‌شود.

مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود

معاون وزیر کشور اظهار کرد: در دنیا نیز کارهای خیرخواهانه انجام می‌شود و این فقط مختص مسلمانان و شیعیان نیست چرا که این یک امر قلبی است که خداوند در وجود هر فردی این ترحم و عاطفه را قرار داده است، اما در دنیا این امور خیرخواهانه فقط جنبه عاطفی دارد و کمک‌ها بیشتر اقتصادی است چون این جنبه برایشان مهم است.

او تأکید کرد: جنبه اقتصادی پایه کار است و معلوم است که مهم است اما بحث ما این است که توانمندسازی بشر فقط از این بعد نیست و ابعاد مختلفی دارد و موضوع مهم برای توانمندسازی فقرا و کودکان کار این است که فرصت احیای وجود این انسان باید فراهم شود و باید تعالی پیدا کند.

عباسی گفت: برای این کودکان باید مقدمه رشد فراهم شود چرا که بخشی از این کودکان در بستر رشد مناسبی نیستند و همین باعث می‌شود در مسیر بزهکاری و انواع تخلفات و …قرار می‌گیرند، اینها مجرم نیستند بلکه مشکل، بستری است که در آن رشد کرده‌اند و شاید اگر ما هم در این مسیر قرار می‌گرفتیم همین اتفاق برایمان می‌افتاد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه حاکمیت وظیفه دارد با همکاری مردم و دستگاه‌های متولی زمینه شکل‌گیری این بستر درست را فراهم کند، افزود: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از این کودکان خانواده دارند و باید برای برگشت این کودکان به خانواده زمینه برگشت را فراهم کنیم.

او با اشاره به گریز این کودکان از خانواده تصریح کرد: ابتدا باید فضای خانواده بهبود یابد و در این گریزگاه جاذبه‌هایی برای برگشت فراهم کنیم که این امر مستلزم ریشه‌یابی علت این گریز و دوری از خانواده است.

عباسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کودکان کار نان‌آور خانواده هستند و باید این موضوع حل شود تا مجبور به کار نباشد و به خانواده برگردند.

او خطاب به سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: برای حل مسأله کودکان کار علاوه بر داشتن برنامه، انسجام و اقدام عالمانه، اول از همه باید فهم از مساله داشته باشیم که این نشست‌ها می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه ما باید همه با هم یک جریان هم‌افزایی را ایجاد کنیم که مانند یک پازل هر کسی یک جای کار را بر عهده بگیرد، گفت: ما در زمینه درمان بزه عقب هستیم و تجربه ما در درمان کم است و بسیاری از کودکان در مراکز بزه تجربه‌های بزه دیگری از یکدیگر کسب می‌کنند و این جلسات به ما کمک می‌کند که هم‌راستا و هم‌جهت بوده و مسیر درستی را برویم.

گردهمایی کودکیاران ایران و فعالان مردمی حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان کار به مدت ۲ روز در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه در مشهد در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر