سایت خبری پیام ما آنلاین | اتحادیه اروپا دومین ویرانگر جنگل‌های جهان

نتایج رتبه‌بندی جهانی تخریب‌کنندگان جنگل نشان می‌دهد

اتحادیه اروپا دومین ویرانگر جنگل‌های جهان

در رتبه‌بندی جهانی تخریب‌کنندگان جنگل، به گزارش بنیاد جهانی طبیعت، اتحادیه اروپا در سکوی دوم ایستاده است با ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در مناطق گرمسیری.





اتحادیه اروپا دومین ویرانگر جنگل‌های جهان

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۰

در رتبه‌بندی جهانی تخریب‌کنندگان جنگل، به گزارش بنیاد جهانی طبیعت، اتحادیه اروپا در سکوی دوم ایستاده است با ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در مناطق گرمسیری. تنها چین بیشتر از اتحادیه اروپا دست به تخریب زده است. بنیاد جهانی طبیعت WWF اتحادیه اروپا را دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل در جهان نامیده است. به گزارش این بنیاد، در مجموع ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در منطقه مدارگان (گرمسیری) در قالب تجارت‌ بین‌المللی به پای اتحادیه اروپا نوشته شده است.
به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، چین، بر سکوی نخست تخریب‌کنندگان جنگل‌ها در جهان چین ایستاده است که ۲۴ درصد از تخریب جنگل‌های منطقه حاره‌ای به نام او ثبت شده است. هند با ۹ درصد در مکان سوم و پیش از آمریکا (با ۷ درصد) ایستاده است. بر پایه گزارش بنیاد جهانی طبیعت، این پژوهش بر پایه تصاویر ماهواره‌ای و تحقیقاتی که بر روی مبادلات تجاری صورت گرفته، انجام شده است.
در میان کشورهای اتحادیه اروپا، آلمان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ با فاصله زیاد با دیگر کشورها، بزرگترین وارد کننده چوب به دست آمده از جنگل‌های گرمسیری بوده است. به طور میانگین سالانه ۴۳۷۰۰ هکتار جنگل برای واردات به آلمان تخریب شده‌اند.
جنگل‌ها بیمه عمر ما هستند
بنیاد جهانی طبیعت در گزارش خود از آلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته است که تلاش خود را برای دستیابی به استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی بهتر و الزام‌آور در روابط تجاری بین‌المللی خود در چارچوب تصویب قوانین سختگیرانه‌تر به کار بندند.
کریستیانه شُل از این نهاد می‌گوید: «به دوران نابودی محیط زیست باید پایان داد چرا که اکوسیستم‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، بیمه عمر ما به شمار می‌آیند.» این کارشناس معتقد است که اقدامات داوطلبانه‌ از سوی دولت‌ها و شرکت‌ها کافی نبوده و تاکنون تنها منجر به توقف نابودی جنگل‌ به صورت موردی شده‌اند.
در گزارش این نهاد همچنین آمده است که در کنار حفاظت از جنگل‌ها و تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در این مورد باید از دیگر اکوسیستم‌ها هم محافظت کرد چرا که در غیر این صورت تمرکز استفاده‌های بی‌رویه و نابودی از این اکوسیستم به اکوسیستم دیگر منتقل می‌شود.
بیشترین تخریب جنگل‌های بارانی استوایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ به دلیل واردات سویا، روغن پالم و گوشت گاو و در پی آن محصولات تولیدی از چوب، کاکائو و قهوه بوده است. مصرف اتحادیه اروپا (واردات به اتحادیه اروپا) در سه کشور برزیل، اندونزی و پاراگوئه، بیشترین سهم را در نابودی جنگل‌ها داشته است.
در اثر این جنگل‌زدایی‌ها، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ به طور غیرمستقیم مسئول انتشار ۱۱۶ میلیون تن CO2 در هوا بوده است.
خبر تخریب جنگل‌ها از سوی اتحادیه اروپا در حالی منتشر می‌شود که اخیرا تحقیق تازه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد، اروپا درگیر سخت‌ترین خشکسالی‌های دو هزار سال اخیر است.
در این پژوهش، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی اولف بونتگن از دانشگاه کمبریج از بدترین خشکسالی‌های قاره اروپا در 2 هزار سال اخیر سخن گفته‌اند. آنها به گرایشی طولانی مدت به خشکی در این قاره پی برده‌اند که به گفته آنها از سال ۲۰۱۵ به بعد شتاب گرفته است. پژوهشگران دانشگاه کمبریج در تحقیقاتشان برای مقایسه از حلقه‌های کُنده بلوط‌هایی که قدمت آنها به ۲ هزار و ۱۱۰ سال و دوران رومیان باستان می‌رسد، بهره گرفته‌اند. آنها می‌گویند، تغییرات اقلیمی به این معنا نیست که همه مناطق خشک می‌شوند. به گفته آنها در برخی مناطق حتی ممکن است اقلیم مرطوب‌تر و سردتر شده باشد اما خطر دوره‌های شدید خشکسالی یا گرما بیشتر می‌شود. این تغییرات بنا بر این پژوهش می‌توانند در مجموع پیامدهای ویرانگری برای کشاورزی، اکوسیستم و انسان‌ها در پی داشته باشد.
بنا بر مطالعات پژوهشگران، از سال ۲۰۱۵ تا کنون دوره‌های خشکسالی و گرمای شدید به ویژه در اروپای مرکزی مشاهده شده است. از سوی دیگر، گزارش بنیاد جهانی طبیعت، در مورد نابودی جنگل‌ها به دست کشورهای مختلف جهان در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و برخی از کشورهای دیگر در حال مذاکره با مقامات برزیل به منظور نجات جنگل‌های آمازون هستند. جنگل‌های آمازون که به عناون ریه‌های زمین شناخته می‌شوند، در یک دهه اخیر به شدت در معرض تخریب و فرسایش و قاچاق چوب قرار گرفته‌اند. دولت بولسونارو نیز با فعالیت‌ها و سیاست‌های ضد محیط زیستی‌اش، به فکر درآمدزایی از این جنگل قدیمی و ارزشمند بوده است. حالا قرار است دولت آمریکا به همراه برخی از دولت‌های دیگر، کمک‌های مالی را به منظور مقابله با تخریب آمازون و همچنین جنگل‌کاری، به دولت راستگرای برزیلی ارائه دهند. مذاکرات بر سر میزان این پول و نحوه پرداخت در جریان است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *