مسئولیت‌های فراموش شده شرکت‌هااز زمانی که بشر دریافت – یا ادعا کرد که دریافته - توسعه بدون احترام به طبیعت و حقوق انسان‌ها پشیزی نمی‌ارزد؛ مفاهیم جدیدی خلق شدند تا صاحبان سرمایه را تشویق کنند که برای «پایداری» کسب و کار خودشان، مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی برای خودشان متصور باشند.

از زمانی که بشر دریافت – یا ادعا کرد که دریافته – توسعه بدون احترام به طبیعت و حقوق انسان‌ها پشیزی نمی‌ارزد؛ مفاهیم جدیدی خلق شدند تا صاحبان سرمایه را تشویق کنند که برای «پایداری» کسب و کار خودشان هم که شده به صورت داوطلبانه مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی برای خودشان متصور باشند. مسئولیت‌هایی که عمل به آن‌ها در نهایت هم به پایداری سرزمینی منجر شود و هم کسب و کار آنها را از گزند مخاطرات مختلف در امان نگه دارد. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) هم زائیده همین تفکر است. این رویکرد اما در جهان و ایران منتقدانی جدی دارد. آن‌ها بر این عقیده‌اند که چون شرکت‌ها همواره به دنبال حداکثر کردن سودشان هستند، پس عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شعاری سطحی است و در نهایت هم اقدامات آن‌ها از حرکت‌هایی نمادین فراتر نمی‌رود. مدافعان این رویکرد هم بر این نظرند که کم‌هزینه‌ترین راه برای توسعه، توجه به مفهوم پایداری (‌Sustainability) است. در ایران هم شرکت‌های پرشماری مدعی‌اند به مسئولیت‌های اجتماعی‌شان واقف‌اند. از جمله در صنعت نفت و گاز ایران این مبحث آشنا است. اما شرکت‌های نفتی در عمل چه کرده‌اند؟ آیا روزگار امروز استان‌های خوزستان و ایلام و بوشهر و… نشان‌ دهنده نتایج این رویکرد است؟ اگر صرفا به آلودگی‌های محیط زیست در خوزستان و بوشهر دقت کنیم می‌بینیم که میان آن ادعاها و آنچه در زیست روزمره مردمان این مناطق می‌گذرد فاصله چنان زیاد است که نمی‌توان با «تولید گزارش» آن را پر کرد. وقت آن رسیده که مدیران ارشد شرکت‌های صنعت نفت و گاز سیاست‌های اجتماعی و محیط زیستی‌شان را مورد بازنگری جدی قرار دهند. دست کم اگر به مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی‌شان عمل نمی‌کنند؛ مسئولیت‌های قانونی‌شان را فراموش نکنند.

مطالب مرتبط
یادداشت
جنگل‌زدایی غارت ثروت ملی است
تبدیل زمین‌های جنگلی به کاربری‌های زراعی، عمرانی، ساخت و ساز و دیگر کاربری‌ها با هدف سودآوری و منفعت‌طلبی یک عده، در حکم غارت ثروت ملی و نقض آشکار اصول اخلاقی و عملکرد هر گونه توسعه‌ای است. متاسفانه در خیلی از مناطق می‌توان شاهد این تجاوزات و در واقع غارتگری منابع طبیعی در اشکال مختلف آن […]
یادداشت
آفت سلبریتیزه شدن حیات وحش ترک‌ها یک مثلی دارند که به فارسی این‌چنین تعبیر می‌شود: «شاعر وقتی چیزی برای گفتن ندارد، ندای یارم یارم سرمی‌دهد». این مثل مصداق بارز بعضی سلبریتی‌های اینستاگرامی است که بسیاری از آن‌ها در حرفه و شغل خود اعم از بازیگری و خوانندگی و مجری‌گری اتفاقا بسیار محبوب و اخلاق‌مدار هستند […]
یادداشت
خبرگزاری‌ها نوشته‌اند‌: «محمدرضا حیاتی، اخبار طنز اجرا می‌کند.» واکنش‌های احتمالی به این خبر به شرح زیر است: مردم: شنیدی قراره دلار هزار تومن بشه؟ صرافی‌ها: این اخبار خنده داره. اصلاً طنزه! مردم: نه بابا طنز نیست. حیاتی گفت. اخم کرده بود. نقی معمولی: این حیاتی اگر خنده بلد بود، خودم می‌آوردمش پایتخت به جای ارسطو […]
یادداشت
مجید مخدوممجید مخدوم یادداشتی از مجید مخدوم استاد دانشگاه تهران و رئیس هیات مدیره انجمن ارزیابی‌های محیط زیست
کاهش مدت زمان پاسخ دادن سازمان حفاظت محیط زیست به استعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اکتشاف معادن به 10 روز، به نوعی دور زدن آئین‌نامه‌هاست. حتی برای مرور آئین نامه‌ها هم بیش از این زمان لازم است چه برسد به اینکه در این مدت بتوان ارزیابی اثرات محیط زیستی را انجام داد و […]
دیگر مطالب شماره 1949
یادداشتیوسا و والاترین هدف زندگی بیل گیتس«ماریو بارگاس یوسا» کتابی دارد به نام «چرا ادبیات» که خوب است همین جا توصیه کنم که بخرید و بخوانید. یک جایی در این کتاب، «یوسا» به نقد سخنان «بیل گیتس» در کنفرانس مطبوعاتی‌اش می‌پردازد.
رئیس‌جمهوری هشدار دادزنگ خطر آغاز موج چهارم کروناوزیر بهداشت: باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون یافته‌ای که دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنید
انفجار در مرز اسلام قلعه افغانستانانفجار در مرز «اسلام‌قلعه» افغانستان، آتش عظیمی را به پا کرد و موجب تخلیه گمرک دوغارون شد. به گزارش ایسنا، یک منبع محلی در هرات اعلام کرده که چندین تانکر حامل سوخت مواد نفت و گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان منفجر شده است.
در دهستان ابوالفارس رامهرمز آب‌های آلوده به پساب نفتی جان دام‌ها را می‌گیرد و شرکت نفت پاسخگو نیستدام‌کُشی در گودال‌های «آبشدون»دهیار آبشدون: در سال‌های قبل پساب نفت و فاضلاب آن‌قدر نبود که حیوانی در آن غرق شود یا با خوردنش بمیرد اما اکنون وضعیت وخیم است. یک دامدار: با گذشت چهار سال از شکایت‌مان هنوز خسارت تلف شدن گوسفندان‌ را نگرفته‌ایم.
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در بسته‌های محرک اقتصادی پساکرونا سهم حمل‌و‌نقل خاکستری ۲ برابر حمل‌ونقل سبز استغفلت کشورها از توسعه حمل‌و‌نقل سبزموسسه منابع جهانی: حمل‌و‌نقل سبز برای احیایی قوی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ ضروری است. هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در گسترش حمل‌و‌نقل عمومی ۲۳ تا ۲۹ شغل ایجاد می‌کند.
شهردار تهران در پاسخ به «پیام ما»:زباله ورودی به «آرادکوه» هزار و 700 تن کاهش یافتپیروز حناچی: در زمینه آموزش‌های اجتماعی کاهش پسماند، ضعف داریم / زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است
درخواست ۳۰ انجمن صنفی از رئیس قوه قضاییه برای اصلاح قانونخروج آثار از فهرست میراث ملی را متوقف کنیددرخواست میراثی‌ها تجدیدنظر در رویه حقوقی دیوان عدالت اداری در صدور احکام درخصوص میراث‌فرهنگی وفق قانون ثبت آثار ملی و تبصره آن، مصوب سال ۱۳۵۲ اعلام شده است

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *