بعد از قطع 1050 درخت و مخالفت محیط زیست، کارگاه تعریض جاده سیسخت بار دیگر تجهیز شد
حیات 3400 بلوط دنا در خطر
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویهوبویراحمد: نیروهای ما اجازه تخریب نمیدهند
![حیات 3400 بلوط دنا در خطر](https://payamema.ir/pubfiles/2021/02/Screenshot-586.png)
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کارگاههای پروژه تعریض جاده سیسخت را بار دیگر تجهیز کردهاند؛ دو کارگاه در کمین بلوطهای منطقه حفاظتشده دنا که یکی آماده شده و یکی در حال تجهیز است. پروژه همانی است سال پیش به دنبال اجرای آن، 1050 بلوط سرزنده قطع شد و طول کشید تا محیط زیستیهای کهگیلویهوبویراحمد حریف اداره راه و شهرسازی شدند. حالا ماشینهای سنگین به جاده پیچدرپیچ سیسخت-یاسوج زدهاند تا چند تونل در این جاده حفر کنند. نامه اداره محیط زیست استان برای لغو مجوز این جادهسازی میدهد ادامه پروژه 3367 درخت دیگر را هم از ریشه خواهد زد اما راهوشهرسازی یک سال بعد از قتل عام بلوطها، بیتوجه به اخطارها به صحنه جرم برگشته است.
همه دلایل مخالفت محیط زیست
محور یاسوج-سیسخت جادهای کوهستانی و گردشگری است که بخش عمده آن از داخل جنگلهای بلوط منطقه حفاظت شده دنا عبور میکند و بخش دیگر زیر نظر منابع طبیعی یاسوج است. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویهو بویراحمد 23 مرداد امسال در نامهای خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی استان با تعریض این جاده مخالفت کرده بود. در این نامه آمده است که پیرو نامه 14 مهر 98، درباره عملیات پروژه تعریض محور یاسوج-سیسخت، با ادامه اجرای عملیات تعریض از گردنه پلنگی به سمت سیسخت مخالفت میشود. بر اساس این نامه مجوز اولیه این طرح (به تاریخ 22 آبان 96) صرفا مربوط به عرض پاکتراشی شده در محدوده روستای «ده برآفتاب» (جدول آب کشاورزی روستا تا گردنه پلنگی) بوده و برای ادامه مسیر معتبر نیست و هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است. همچنین در حالی که در گزارش ارزیابی پروژه قطع 500 اصله درخت در این مسیر پیشبینی شده بود، در محدوده فوقالذکر، تعداد 1050 اصله درخت قطع و پاکتراشی شده است. این نامه احتمال وقوع یک بحران را عیان میکند: علاوه بر 1050 اصله درخت قطعشده، در ادامه اجرای پروژه و احداث تونلهای پیشنهادی از طرف مجری، 3367 اصله درخت دیگر نیز قطع شده و از بین میرود. بعد از همه مخالفتها با طرحی که از ابتدا با مجوز سازمان جنگلها کلید خورد و به قطع درختان منجر شد، 13 آبان پارسال اداره محیط زیست در نامهای به راه و شهرسازی پیشنهاد کرد نقشه را اصلاح کند و مسیر را تغییر دهد اما مجری پروژه هنوز برنامهای اصلاحی ارائه نکرده و به محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تحویل نداده است. بنا به همه این دلیل بود که اسدالله هاشمی در نامهاش عنوان کرد که «مجوز مورخ 19 فروردین 97 از درجه اعتبار ساقط شد». با همه اینها چرا ماشینهای سنگین باز هم به میدان آمدند؟
محیط زیست: نگران نباشید
اطلاعات و تصاویر دریافتی «پیامما» نشان میدهد، تجهیز کارگاه و حمل ماشینآلات سنگین برای ساخت تونل یا تعریض جاده یاسوج-سیسخت در 18 کیلومتر باقیمانده، در سه روز گذشته اتفاق افتاده است. پیمانکار تونل یک، جهاد نصر کرمانشاه است و پیمانکار تونل شماره دو، وزارت دفاع؛ اولی در حال تجهیز و دومی تجهیز شده. فعالان محیط زیست نگران قطع دوباره درختها هستند. اما اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویهو بویراحمد به «پیامما» میگوید نباید نگران بود: «فعلا شروع به کار نکردهاند. حساسیت مردم و اعتراضشان در فضای مجازی باعث شده دست از پا خطا نکنند. آنها در جریان این مخالفتها هستند. مقامات قضایی و فرمانداران اجازه شروع به کار دوباره را نخواهند داد. این فقط تجدید کارگاه بوده و مخالفت ما هم همان مرداد ماه به آنها ابلاغ شده و راهوشهرسازی هم گفته که از قانون تبعیت میکند.» با این همه آنها که به قانون آگاهاند، چطور بار دیگر برای تعریض جاده یا ساخت تونل به منطقه آمدند؟ برنامه راهوشهرسازی چیست؟ هاشمی در جواب میگوید: «من هم اطلاع ندارم که حالا کارگاه را جمع کردهاند یا نه اما نیروهای محیط زیست در صحنه هستند که تخریبی صورت نگیرند. اگر این اتفاق بیفتد و جاده را تعریض کنند، حجم تخریب بسیار بالا خواهد بود. مجوزی وجود داشت که حالا لغو شده و باید فکر دیگری بکنند.»
فعالان محیط زیست: نمیتوان بیتفاوت بود
با وجود اطمینان مدیر کل محیط زیست اما فعالان محیط زیست نگراناند. آنها به یاد دارند که قطع درختان، با وجود مخالفت کمیته فنی و مدیر وقت منابعطبیعی بویراحمد و مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شد. پیشتر، آبانماه 1396 بود که سازمان حفاظت محیط زیست برای تعریض و ایمنسازی بخشی از جاده سیسخت- یاسوج (از روستای دهبرآفتاب تا گردنه پلنگی) مجوزی صادر کرد و بسیاری به گزارش ارزیابی این پروژه اطمینان کرده بودند که بر اساس آن حداکثر پانصد اصله درخت بلوط قطع میشد. در نهایت پروژه چهار بانده کردن این جاده در مسیر کوهستانی با کندی پیش میرفت و با نزدیک شدن به انتخابات، از شهریور 98 دوباره آغاز شد و در جریان عملیات پاکتراشی در حدود ۱۷ کیلومتر از این محور که در حوزه شهرستان بویراحمد قرار گرفته، بر اساس آمار رسمی ۱۰۵۰ درخت تنومند و کهنسال بلوط قطع شد. آمارهای غیررسمی اما بیانگر قطع ۳ الی ۴ هزار درخت بلوط در این عملیات عمرانی است. بعد از این اتفاق و اعتراضات بود که فاز اول جادهسازی، متوقف شد.
یاسر فاطمی، فعال محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به «پیامما» میگوید: «کسی به طور قطعی نمیداند قصد راهوشهرسازی از تجهیز کارگاهها چیست. روایتهای مختلف از تعریض جاده و ساخت تونل میگوید. بعضی نگراناند که شاید مثل دفعه پیش با وجود مخالفت استان، از تهران مجوز گرفته باشند. همه اینها نقل قول است اما نمیتوان نگران نبود. ماشینهای سنگین همین حالا در منطقه هستند.»
یکی دیگر از فعالان محیط زیست این منطقه هم به «پیام ما» توضیح میدهد: «بخشی از این جاده در سیسخت زیر نظر محیط زیست و بخش دیگر در سمت یاسوج، زیر نظر منابع طبیعی است. همین تصمیمگیری درباره این جاده را مشکل کرده. گویا راه و شهرسازی مدعی شده که برای کاهش آسیب، میخواهد به جای تعریض جاده، تونلهایی ساخته و به هم وصل کنند.»
او ادامه میدهد: «این مسیر توریستی، کوهستانی است. بعضی نقاطش پیچهای تند دارد و نیازمند ایمنسازی است. پروژه قبلی چهاربانده کردن همین جاده بود اما حالا گفتهاند که میخواهند تونل تعیین کنند تا آسیب کمتری داشته باشد. بعضی از اهالی و نماینده و استاندار هم دنبال راهافتادن این جادهاند و میگویند اولویت است اما آنچه اتفاق میافتد شفاف نیست. آیا این طرح اصلاحیه طرح قبلی است؟ نمیدانیم. طرح جدید را هنوز ارائه ندادهاند اما کارگاه را تجهیز کردهاند. اینها با هم جور در نمیآید. قبلا 17 کیلومتر را «پاکتراشی» کردند و حالا ادواتشان را آوردهاند برای 18 کیلومتر باقیمانده. میخواهند باقی جنگل را بتراشند.» بررسیهای کارشناسان محیط زیست و منابعطبیعی هم همین را نشان میدهد؛ ادامه عملیات عمرانی در ۱۸ کیلومتر باقیمانده که بخشی از آن بهشکل تونل احداث میشود، دست کم ۳۳۶۷ درخت بلوط دیگر را از بین خواهد برد و حالا کارفرما و پیمانکار پروژه تعریض سیسخت بدون توجه به اخطار محیط زیست در حال تجهیز کارگاه برای ادامه عملیات و نابودی هزاران بلوط دیگرند.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
![سودای مسکنسازی در تالاب «خانمیرزا»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/map.jpg)
«پیام ما» از مقاومت ادارۀ کل محیطزیست استان چهارمحالوبختیاری در مقابل سایر نهادهای استانی برای تصاحب اراضی تالابی گزارش میدهد
سودای مسکنسازی در تالاب «خانمیرزا»
![تداوم توفان غبار در سیستان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سیستان.jpg)
گردوغبار بیش از ۶۰۰ نفر را روانهٔ بیمارستان کرد
تداوم توفان غبار در سیستان
![گشادهدستی از جیب «آب» کشور](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/دیجیتال.jpg)
«پیام ما» وعدههای «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد
گشادهدستی از جیب «آب» کشور
![هفت متهم سیل ویرانگر](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سوادکوه.jpg)
چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟
هفت متهم سیل ویرانگر
![چراغ سبز به تولید بنزین بیکیفیت؟](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/بنزین.jpg)
هیئت وزیران برای افزایش میزان تولید بنزین، «تولید بنزین با کیفیت معمولی» را تصویب کرد
چراغ سبز به تولید بنزین بیکیفیت؟
![آیا خشکسالی دو سال دیگر تمام میشود؟](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/4115189-jpg.webp)
آیا خشکسالی دو سال دیگر تمام میشود؟
![در جستوجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/آلودگی-هوا-2.jpg)
نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران
در جستوجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا
![تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/اشترانکوه-دریاچه-گهر.jpg)
فعالان محیطزیست لرستان از بیجوابماندن نامهشان دربارۀ توقف جادهکشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیطزیست گلایه دارند
تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه
![صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/تسنیم-2.jpg)
صدای اکثریت چراغ راهنمای اصلاح
![مرگ خاموش دریاچۀ گهر و اشترانکوه](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/اشترانکوه-دریاچه-گهر.jpg)
مرگ خاموش دریاچۀ گهر و اشترانکوه
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران
- آینده واردات عروسک و اسباب بازی از چین به ایران، پیشبینی و ترندها
- قطار رجا؛ انتخابی امن و راحت برای سفرهای شما بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید