سایت خبری پیام ما آنلاین | نرخ تورم تولیدکننده بخش برق ۲۹.۳ درصد

مرکز آمار ایران اعلام کرد:

نرخ تورم تولیدکننده بخش برق ۲۹.۳ درصد

وزیر نیرو: اولویت با تامین برق بخش خانگی و عمومی است اگر با کمبود مواجه شویم، برق صنایع انرژی‌بر را قطع می‌کنیم. موضوع تولید و توزیع برق در ماه‌های اخیر نه تنها متولیان و دستگاه‌های اجرایی را با چالش‌های متعدد روبه‌رو کرده است.





۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

موضوع تولید و توزیع برق در ماه‌های اخیر نه تنها متولیان و دستگاه‌های اجرایی را با چالش‌های متعدد روبه‌رو کرده است، بلکه مردم را نیز با خاموشی در منازل و معابر و همچنین آلودگی ناشی از مازوت سوزی در شهرهای بزرگ، درگیر ماجرای کمبود برق کرد. چند روزی است روشنایی به خیابان‌ها برگشته و چند هفته‌ای است خاموشی دامن کشیده و از خانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی رفته است، اما تبعات بحران یک ماه اخیر در حوزه برق تمامی ندارد. علاوه بر نگرانی‌هایی که همچنان درباره ذخیره سدهای برق‌آبی برای تابستان پیش رو، مطرح است، بر اساس اعلام مرکز آمار تورم تولیدکننده بخش برق هم افزایش 10 واحدی داشته، حالا شاید مردم کمتر کمبود برق را در زندگی خود لمس کنند، اما به نظر می‌رسد این موضوع همچنان با توجه به وضعیت سوخت نیروگاه‌ها و تولید برق به قوت خود باقی است.

یکی از مواردی که وزیر نیرو و دیگر همکاران او در بخش‌های مختلف وزارتخانه در روزهای کمبود برق بر آن تاکید داشتند، این بود که «مشکل تولید برق نداریم» وزارت نیرو می‌گوید کمبود برق به دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌هااست. نیروگاه‌هایی که در مقطعی مجبور به استفاده از سوخت جایگزین شدند، چرا که در تامین گاز مشکل داشتند. از طرفی وزارت نفت هرگونه افت تولید گاز به ویژه در میدان پارس جنوبی را تکذیب می‌کند و این تسلسل ادامه دارد. به هر روی کشور در مقطعی در میانه زمستان به اجبار اقدام به برداشت از ذخیره سدها کرد تا برق تولید کند، این اقدام و اقدامات دیگر هر چند از نظر فنی وجود مشکل در تولید برق را نفی می‌کند، اما از نظر تامین منابع موید این است که در تولید برق مشکل داریم، چرا که دست به منابعی برده‌ایم که استفاده از آن‌ها در سالی که بارندگی چشمگیری نداشتیم، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
اردکانیان دیروز به جماران گفته است: «کمبود تولید برق ناشی از کمبود سوخت است، سوختی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود که برق مورد‌نیاز همه بخش‌ها اعم از خانگی، تجاری، صنعت، معدن و کشاورزی را تامین کند، بسیار کمتر از سوختی است که همکاران ما در وزارت نفت ناچار هستند برای مصرف گرمایش خانگی و تجاری ارائه کنند. یعنی گازی که به بخش خانگی و تجاری داده می‌شود، بعضا بیش از هفت برابر گازی است که به نیروگاه‌ها داده می‌شود» در جریان خاموشی‌های بی‌برنامه و ناگهانی دی‌ماه بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی دچار خسارت و زیان شدند، هنوز هم این واحدها در زمان کمبود برق در اولویت وزارت نیرو برای خاموشی هستند، وزیر نیرو می‌گوید: «با صنایع هماهنگ هستیم که با توجه به اهمیت تامین برق بخش خانگی و عمومی مثل بیمارستان‌ها و… اگر با کمبود تولید برق مواجه شدیم، برای جبران این کمبود، به صورت موقتی و برای مدت کوتاه برق صنایع انرژی‌بر را قطع کنیم»

آخرین نرخ تورم تولیدکننده بخش برق

مرکز آمار ایران به صورت دوره‌ای گزارش‌هایی از شاخص قیمت تولید کننده بخش برق منتشر می‌کند که باعث اعلام زود هنگام روند تورم و استفاده از این اطلاعات در محاسبات ملی برای تعدیل قیمت‌هاست. این اطلاعات شامل شاخص قیمت تولید‌کننده برق -به‌تفکیک ساعات پربار، کم‌بار و میان‌بار و…- است که بر اساس سال پایه که 1390 است منتشر می‌شود. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که دیروز منتشر شد، متوسط تورم سالانه تولید کننده کل بخش برق در چهار فصل منتهی به پاییز امسال با ۱۰.۷ واحد افزایش به ۲۹.۳ درصد رسید: «درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ۱۳۹۹ به ۴۵,۵ درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۸، ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است» در این گزارش در سرفصل تورم فصلی آمده است: «درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل پاییز ۱۳۹۹ به ۷,۳ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل تابستان، ۳.۷ واحد درصد کاهش دارد. در فصل مورد بررسی، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۵.۴، ۱۳.۰ و ۰.۹- بوده است» وضعیت تورم نقطه به نقطه بر اساس این گزارش این‌طور تشریح شده است: «درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ۱۳۹۹ به ۴۵,۵ درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۸، ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه کل بخش برق در فصل تابستان سال جاری ۴۳.۰ درصد بوده است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۳۹.۷، ۴۶.۹ و ۴۶.۹ بوده است.» مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را در این گزارش۲۹.۳ اعلام کرده و در گزارش خود آورده است: «درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال قبل (متوسط تورم سالانه) به ۲۹.۳ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۷ واحد درصد افزایش نشان می­‌دهد. همچنین درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل پاییز نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۲۶.۱، ۲۹.۱ و ۳۱.۸ بوده است» حال باید دید در سال پیش رو علاوه بر کمبود، تا چه میزان شاهد گرانی برق خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

تغییر اقلیم عامل انقراض بزرگترین پستاندار جهان

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

حفاظت محیط زیست خراسان شمالی: ثبت ۵ بار حضور یوز ایرانی در میاندشت

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *