پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از کوه بی‌بی شهربانو مشتی ریزگرد می‌ماند

آخرین مقاومت‌ها در برابر تخریب کوه تاریخی ری

از کوه بی‌بی شهربانو مشتی ریزگرد می‌ماند

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران: اگر روند تخریب کوه ادامه داشته باشد، در آینده نزدیک از میراث چند هزار ساله تهران و این کوه تنها یک پوسته باقی می‌ماند





۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶

یادگار دوران ساسانی است این روزها اما کامیون کامیون از بدنه‌اش کم می‌شود. کوه بی بی شهربانو واقع در منطقه ۲۰ تهران، شهرری توخالی شده و به تعبیر یکی از اعضای شورای شهر تهران مدتی دیگر تنها پوسته‌ای از آن باقی می‌ماند.
کوه همجوار با کارخانه سیمان که از آن به عنوان بام ری یاد می‌شود، این روزها به فضایی تبدیل شده برای استخراج سیمان، کارخانه سیمان تهران و شرکت‌های تابعه از معادن سیمان آن کیلو کیلو کم می‌کنند. مسئولان شهری و میراث فرهنگی بارها درباره سرنوشت این کوه تذکر دادند. مدتی پیش حسن خلیل آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران خواسته بود تا کوه بی بی شهربانو ثبت ملی شود تا شاید به این بهانه از دستکاری‌های آن هم کاسته شود.
او اکنون درباره آخرین وضعیت ثبت این بنا به پیام ما می‌گوید: «ثبت این کوه در دستور کار کمیسیون فرهنگی و محیط زیست است که پیشنهاد ثبت آن در صحن مطرح شود و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتواند آن را ثبت کند.»
خلیل آبادی می‌گوید، در صورت ثبت این بنا «اگر زور میراث فرهنگی برسد و دغدغه حفاظت از میراث و تاریخ در میان مردم ایجاد شود می‌توان مقابل دستکاری‌هایی که در این منطقه رخ داد، ایستادگی کرد.»
به اعتقاد خلیل آبادی اگر روند تخریب کوه ادامه داشته باشد، در آینده از این کوه مشتی ریزگرد باقی می‌ماند«در آینده نزدیک از میراث چند هزار ساله تهران و از این کوه تنها یک پوسته باقی می‌ماند.» محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز به پیام ما می‌گوید «برداشت‌های معادن باعث ایجاد کودهای پرخطر شده که باعث لطمه به محیط زیست می‌شود و ناامنی بسیاری زیادی برای شهروندان و گردشگران ایجاد می‌کند.»
دور روز گذشته نیز فرماندار ویژه شهرستان ری خبر از احداث موزه صنعت در حوالی کوه بی بی شهربانو داده بود. حسین توکلی کجانی به ایسنا گفته بود که برنامه‌ای وجود دارد تا طرح گردشگری در اطراف بی بی شهربانو را اجرایی کنیم که از آسیب به موقعیت شهرری، کوه و محیط زیست جلوگیری کنیم، بر همین اساس موضوع پیگیری شده و مقدمات اولیه این کار هم انجام شده است.مقرر شده موزه صنعت در این محل باتوجه به زمینی که توسط دولت در اختیار شهرداری تهران گذاشته شده است احداث شود و در کنار این اقدام همچنین قرار است تا طرح گردشگری هم دیده شود تا بتوانیم از مجموعه حفاظت کنیم.
در میان اظهار نظراتی که درباره ذرات معلق در هوا در منطقه شهرری وجود داشت، بازهم ردپای خرد کردن سنگ و حفر معدن در منطقه شهرری به چشم می‌خورد. فرهاد افشار، شهردار منطقه 20 نیز دو ماه پیش به فارس گفته بود که قسمت اعظمی از ذرات pm10 در هوای ری به دستگاه‌های خردکن سنگ مربوط می‌شود که برای تبدیل سنگ به خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری درباره دستکاری کوه‌ها به ایرنا گفته بود که مجوز این شرکت‌ها از سوی اداره صنعت و معدن داده می‌شود. زهره عبادتی تاکید کرده بود: «پایش معادن مهم‌ترین راهکار در چارچوب روابط زیست محیطی و کاهش تخریب معادن و آلودگی کمتر محیط زیست با آب پاشی مسیرها و آسفالت معابر برای گرد و غبار کمتر انجام می‌شود. این اداره در صدور مجوز و حق برداشت از منابع طبیعی شهرستان ری و کوه بی‌بی شهربانو ری دخالتی ندارد و مجوز لازم توسط اداره صنعت و معدن صادر می‌شود.»
برداشت سیمان از دل کوه هنوز هم ادامه دارد. کامیون‌های قرمز و زرد از مسیر مخصوصی وارد جاده‌های کوهستانی می‌شوند و معدن حفر می‌کنند و سنگ برداشت می‌کنند. معادن و حفره‌های توخالی در دل کوه بی بی شهربانو کم تعداد نیستند، زائران بقعه بی بی شهربانو می‌گویند، روزهای زیادی برای حفر سیمان کوه منفجر می‌شود. دره‌های عظیم چند متری اطراف بام ری هیچ نشانه‌ای ندارند و هیچ بعید نیست بعد از بی‌مبالاتی سیمان کاران، روزی فردی را در خود ببلعند.
به گواه تاریخ و سنگ نبشته هایی که در اطراف بی بی شهربانو ثبت شده است، در این‌ کوه بقعه بی بی شهربانو «دختر یزدگرد ساسانی و همسر امام حسین(ع) با توجه به مشخص نشدن شجره نامه» مدفون است که بسیاری از شیعیان اقلیت های مذهبی از ایران، پاکستان، هند، بنگلادش و اروپا در این محل حضور پیدا می‌کنند، متولیان این بقعه می گویند یک روز در سال این مکان محل گردآمدن زرتشتیان نیز است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *