سایت خبری پیام ما آنلاین | درآمدهای نفتی محقق نشود، به روال قبل برمی‌گردیم

درآمدهای نفتی محقق نشود، به روال قبل برمی‌گردیم





۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹

توضحیات زنگنه درباره لایحه بودجه 1400

درآمدهای نفتی محقق نشود، به روال قبل برمی‌گردیم

شماری از نمایندگان مجلس میزان پیش‌بینی شده فروش نفت در بودجه 1400 را غیرقابل تحقق می‌دانند.

لایحه بودجه سال 1400 در حالی از سوی دولت حسن روحانی به مجلس تقدیم شد که مبنای درآمد‌های نفتی بودجه ایران با نفت ۴۰ دلاری و فروش روزانه ۳/۲ میلیون بشکه شامل صادرات و پیش‌فروش داخلی آن در نظر گرفته شده است که نشان از خوش‌بینی‌های جدی دولت برای رفع مشکلات فروش نفت دارد. موضوعی که انتقاد مجلس را به همراه داشته است تا جایی که صحبت از رد کلیات بودجه نیز توسط نمایندگان مطرح شد. وزیر نفت دیروز کوشید درباره موضوع فروش نفت به مجلس توضیحاتی بدهد.

بیژن زنگنه، با بیان این‌که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌ها بر اساس درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده است، گفت: در صورت رفع نشدن تحریم‌ها طبق روال گذشته به کار خود ادامه می‌دهیم .

به گزارش ایرنا زنگنه با ارائه توضیحاتی در خصوص پیش‌بینی ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: انتقاد نمایندگان نسبت به میزان تعیین شده نیست بلکه آن‌ها نگران این موضوع هستند که در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها دولت چه می‌کند.

وزیر نفت اظهار کرد: ما در صورت عدم رفع تحریم‌ها به روند عادی کار خود طبق گذشته ادامه می‌دهیم، البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که اگر میزان فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز تحقق پیدا نکرد، چه کاری انجام دهیم.

زنگنه افزود: در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس به سوالات نمایندگان در این مورد پاسخ و مبنای تعیین رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را تشریح و اعلام کردم که چه پیش‌نیازهایی وجود دارد و کل تولید و میزان مصرف داخلی و صادرات چقدر است.

وزیر‌نفت یادآورشد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌ها بر اساس میزان تحقق درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی فروش نفت در داخل هم گفت: رئیس‌جمهوری بحث فروش نفت به مردم در داخل کشور را از طریق لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده است تا در صورت تصویب بتواند اجازه فروش آن را داشته باشد و میزان آن هم بر اساس همان ۲.۳ میلیون بشکه نفت تعیین شده است.

زنگنه با اشاره به مخالفت قبلی مجلس با تصویب این موضوع در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی حق تصمیم‌گیری را دارد، ما هم با نمایندگان صحبت و تعامل خواهیم کرد. بحث بررسی بودجه در پارلمان کار یک یا دو روز نیست و ما تلاش می‌کنیم تا درباره این مسائل به یک نظر اجماعی برسیم.

سید‌محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حضور زنگنه وزیر نفت در این کمیسیون برای بررسی درآمدهای نفتی بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که بر اساس توضیحات وزیر نفت مجموع تولید نفت و میعانات گازی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که حدود دو میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه برای مصرف داخلی و دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برای صادرات پیش‌بینی شده است.

او در خصوص پیش‌بینی دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت برای صادرات گفت: بر اساس توضیحات وزیر نفت این عدد به شرط رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده و اگر شرایط بهتر شود مسلماً این عدد محقق می‌شود و در غیر این صورت اوراق مشارکت عرضه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: زنگنه در این جلسه تاکید کرد که با این حجم از صادرات حدود ۲۵ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ تأمین می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

البته این در صورتی است که نرخ تسعیر ارز دولت برای تأمین کالاهای اساسی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌های دولتی ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی شود.

سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه‌ریزی 1400 هیچ انطباقی با جنگ اقتصادی ندارد، گفت سهم نفت که قرار بود در بودجه به 20 درصد برسد دو برابر شده و به حدود 40 درصد رسیده است.

به گفته‌ پورابراهیمی در بودجه سال آینده تنها ۲۶ درصد از سهم کل بودجه به بحث‌های مالیاتی اختصاص یافته و با توجه به تراز منفی در بودجه، سال آینده 320 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

آن‌طور که ایسنا نوشته محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، 22 آذرماه در جلسه‌ی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان، بیان کرد: «وضعیت بودجه سال آینده‌ی کشور وضعیتی خاصی دارد که باید هم نگاه استانی و هم نگاه ملی به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، اما متاسفانه قاعده‌ی بودجه‌نویسی ۱۴۰۰ شبیه سنوات گذشته است و این در حالی است که انتظار داشتیم دولت اصلاح ساختار بودجه را در سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌کرد که گلایه‌ی جدی ما از دولت است.»

او با بیان این‌که در مجلس یازدهم باید این اصلاح ساختار انجام می‌شد، افزود: «در اصلاح ساختار بودجه مقرر بود که درآمدهای مالیاتی کل کشور به حداکثر ظرفیت ممکن برسد که متاسفانه در بودجه سال آینده تنها ۲۶ درصد از سهم کل بودجه کشور را بحث‌های مالیاتی به خود اختصاص داده این در حالی است که مجموع درآمدهای پایدار ما از حوزه‌ی مالیات است.»

پورابراهیمی ادامه داد: «باید پایه‌های جدید مالیاتی داشته باشیم و این پایه‌های مالیاتی اصلا کاری به دهک‌های پایین درآمدی جامعه ندارد و این اتفاق در بیشتر کشورهای دنیا اجرا شده است که در لایحه‌ی بودجه شاهد این تصمیمات ساختاری نیستیم.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بودجه‌ریزی ۱۴۰۰ هیچ انطباقی با جنگ اقتصادی ندارد، اظهار کرد: «باید مصوبات ما در خصوص اصلاح ساختار بودجه باشد.»

او گفت: «در بودجه ۱۴۰۰، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تراز منفی را شاهد هستیم یعنی ما در سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم بنابراین پیش‌بینی ما این است که در سال آینده شکاف بین میزان مصارف و منابع به حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *