پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | منتظر واکسن داخلی نمانیم

نامه رییس مجمع عمومی نظام پزشکی به معاون اول رییس‌جمهور درباره لزوم خرید واکسن کرونا

منتظر واکسن داخلی نمانیم

عباس آقازاده: تولید واکسن کرونا در داخل کشور به مدت زمانی نیاز دارد که ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگاه می‌دارد.





۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور درخواست کرد ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا در اولویت برنامه‌های بهداشتی کشور قرار گیرد. این تقاضا در شرایطی مطرح شده که همزمان، رییس کل بانک مرکزی از سنگ‌اندازی آمریکا در خرید واکسن از سوی ایران خبر داده است. موضوعی که شاید از آن به عنوان چالش پیش‌روی مسئولان برای خرید واکسن کرونا نام برد. در این اما و اگرها سخنگوی وزارت خارجه در اظهار نظری متفاوت اعلام کرده کارهای اولیه و پیش خرید واکسن کرونا انجام شده است. 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه عباس آقازاده به اسحاق جهانگیری آمده است: «تدوین سیاست راهبردی صحیح و درایت در برنامه‌ریزی برای برخورداری ملت شریف ایران از واکسیناسیون ضد کرونا، در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای برون‌رفت از این بحران است. با پذیرش این نکته که تلاش‌های دانشمندان و فن‌آوران ایرانی برای تولید واکسن ضد کرونا، از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است؛ لازم می‌داند یادآوری کند که به نتیجه رسیدن تلاش‌های شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی برای تولید واکسن فوق، به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت، باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت».

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی خطاب به معاون اول رییس جمهور تاکید کرده: «در زمینه استفاده از دستاوردهای علمی دانش بشری و نیز جایی که مسئله حیات و زندگی میلیون‌ها ایرانی مطرح است، طبیعتاً نمی‌توان بر مسائل رقابت‌های فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک پای فشرد، همچنان که تاکنون نیز برای برخورداری از کمک‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) دولت ایران انعطاف داشته است. لذا، به طور روشن خواهشمند است دستور بفرمایید تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، مسئله ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا (با لحاظ شرایط کشورمان و درایت در انتخاب مبدأ خرید) را در اولویت برنامه‌های بهداشتی آینده‌نگر کشورمان قرار دهند». او تاکید کرده که برای تحقق این کار لازم است از تمامی منابع مالی ممکن در چارچوب این کشور استفاده شود و در بودجه سال 1400 کشور هم پیش‌بینی لازم و قاطع در این زمینه انجام شود: «اینک فرصت هنوز باقی است تا در بحث‌های مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 140، سهم سلامت در حدی افزایش یافته و پیش‌بینی شود که پاسخگوی چنین فرآیندهایی باشد. تخصیص بودجه برای سلامت مردم ایران و اولویت تأمین اعتبار برای خرید واکسن، از «سرمایه‌گذاری‌های» اساسی برای تقویت زیرساخت‌های توسعه کشور است».

عباس آقازاده در عین حال تصریح کرده که طرفدار ادامه تلاش‌ها و به سرانجام رسیدن زحمات دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن است اما «مسئله مهم از دست ندادن زمان، و از اپیدمی عقب نماندن است».

او در بخش دیگری از این نامه نوشته: «همان‌طوری که مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرده‌اند: نتایج مثبت آزمایش‌های واکسن کرونا در شرکت‌ها و کشورهای مختلف، نباید به این نتیجه منجر شود که حقوق فقیران و حاشیه‌نشینان توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشکرکشی واکسن‌ها لگدمال شود. بنابراین، لازم است درایت و روشن‌بینی ویژه‌ای در مسئله ثبت سفارش و خرید واکسن از سوی مسئولان امر انجام پذیرد و ملاحظات صرفاً سیاسی، مبنای این اقدام اساسی نباشد. ضمن خرید واکسن، باید از حقوق یکایک مردم ایران، به درستی و قاطعانه دفاع کرد». رییس مجمع عمومی نظام پزشکی در این نامه از معاون اول رییس جمهور تقاضا کرده دستوری صادر کند تا «لشکر دروغ پردازان و حیله‌گران و شیادان،‌ از تریبون‌های رسمی مانند صداوسیما، محروم شوند و بیش از این با تبلیغ اراجیف ضد علمی بر روح و روان ملت ایران خدشه و ضربه وارد نکنند. تبلیغات شرم‌آور ضد واکسن، و اشاعه تئوری‌های ضد علمی و بی‌شرمانه متضاد با منافع واقعی مردم در امر سلامت و بهداشت، باید متوقف شود تا راه موفقیت برنامه‌های بهداشتی جامع‌نگر و آینده محور باز و هموار شود».

سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها 

اما نامه رییس مجمع عمومی نظام پزشکی در شرایطی منتشر شده که رییس کل بانک مرکزی دیروز گفته است خرید واکسن کرونا باید از مسیر سازمان بهداشت جهانی انجام شود اما تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز با مانع مواجه شده است.

به گزارش مهر، عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند، و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند، برای ثبت در حافظه تاریخی می‌گویم: اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است». همتی افزوده: «از آنجا که خرید واکسن کرونا(covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز ، به خاطر تحریم غیر‌انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

 کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خریدهای بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد.»

اما در همین حال سخنگوی وزارت خارجه هم درباره خرید واکسن کرونا اظهار نظر کرد. خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وزارت امور خارجه هماهنگی برای واردات واکسن کرونا با کشورهای تولید‌کننده داشته است؛ گفت: «موضوع واکسن کرونا یک مسئله ملی است و ما از روز اول اقدامات خود را انجام دادیم. ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در این کنسرسیوم که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است، مسیر خیلی جدی طی شده و کارهای اولیه و پیش خرید انجام شده و منتظریم که کواکس اعلام کند که واکسن را به مراحل تولید رسانده است». 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *