پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۳۰ درصد هتل ها تعطیل شدند

۳۰ درصد هتل ها تعطیل شدند





۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

ضربه مهلک کرونا به هتلداری کشور

۳۰ درصد هتل ها تعطیل شدند 

رییس جامعه هتلداران ایران: ۳۰درصد هتل‌ها تعطیل هستند بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند.

بحران کرونا و آسیب حداکثری به بازار گردشگری به‌ویژه صنعت هتل‌داری منجر به استعفای بزرگان گردشگری و اوج گرفتن فروش هتل در استان‌های توریستی شده است که این امر می‌تواند بر آینده بازار گردشگری اثرات منفی گسترده‌ای وارد کند. شاید بتوان گفت بیش‌ترین بخشی از کشور که ضربه مهلک تری از کرونا خورد گردشگری است، صنعتی که به گفته رییس جامعه هتلداران ایران حدود ۳۰ درصد از این واحدهای اقامتی ترجیح داده‌اند تعطیل بمانند. بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند. میزان خسارت و زیان مالی واردشده به هتل‌ها تا پایان شهریورماه نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران به‌ویژه در اواخر بهار سال ۹۹ گروهی از فعالان بازار گردشگری که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته‌اند به‌دلیل رکود ناگهانی سفر و نبود تقاضای سفر توریستی مجبور به بازنشستگی اجباری از ادامه فعالیت در این عرصه و خروج از این بازار شدند. این آسیب‌ها تا اوایل تابستان به‌صورت موردی رخ داد اما پس از آن افزایش یافت و تعداد بسیاری از فعالان گردشگری را درگیر کرد. هتل‌ها بیشترین و سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را در بازار گردشگری داشته‌اند و نسبت به دیگر بخش‌ها هزینه‌های جاری بالاتر و فعالیت‌های سنگین‌تری دارند که بیشترین آسیب از بحران کرونا و رکود مسافرت بر این صنعت وارد شده است. باوجود آغاز سفرها در تابستان، هتلها باز بدون متقاضی و مسافر ماندند، زیرا مردم بهدلیل ترس از ابتلا به کووید-۱۹ اصولا به شکل شخصی سفر کرده و در خانه‌های شخصی یا اقوام اقامت کردند و انتخاب هتل به‌عنوان محل اقامت به‌شکل بسیار محدود انجام شد.

رییس جامعه هتلداران ایران از جمله کسانی به شمار میرود که نسبت به حال صنعت هتلداری اعتراض‌های مکرری کرده است. او چندی پیش به «پیام ما» گفته بود: صنعت هتلداری کشور قریب به ۸ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان خسارت دیده است.

قرار بود تا ما سه ماه امهال مالیاتی و سه ماه  تعویق در پرداخت حامل‌های انرژی داشته باشیم که به درستی اجرا نشد.

امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری نیز به صورت ناقص اجرایی شد، هر چند که آن مدت سه ماهه نیز اصلا کافی نبود»

اما در تازه ترین اظهار نظر جمشید حمزه‌زاده به ایسنا گفته است: در وضع موجود که هتل‌ها مسافر ندارند، حدود ۳۰ درصد از این واحدهای اقامتی ترجیح دادهاند تعطیل بمانند. بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند.

میزان خسارت و زیان مالی واردشده به هتل‌ها تا پایان شهریورماه نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. او افزود: هتل‌ها ماه‌ها است که مسافر ندارند و میانگین اقامت در کل کشور زیر ۲۰ درصد است. حتی هزینه‌های آب و برق را نمیتوان تامین کرد. ترجیح بسیاری بر تعطیلی هتل‌ها است، چون هزینه نگهداری حتی نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است.

 با این حال در برخی شهرها امکان تعطیلی وجود ندارد، اگر آن هتل بسته شود، دیگر جای مناسبی برای اقامت وجود ندارد.  

او ادامه داد: برای حل مساله آب و برق هتل‌ها حدود یک ماه است که به وزیر نیرو نامه نوشته و درخواست همراهی کرده‌ایم اما هنوز جوابی ندادهاند. با آنکه ستاد کرونا مصوب کرد هزینه آب و برق به تعویق بیفتد اما کماکان شاهد تهدید و قطع آب و برق هتل‌ها هستیم.

حمزه زاده اضافه کرد: اداره مالیات به نسبت وزارت نیرو همراهتر بوده است، هرچند ما دنبال معافیت مالیاتی سال‌های ۹۸ و ۹۹ هستیم اما تا کنون نتیجه نگرفته‌ایم.

رییس جامعه هتل‌داران درباره بیکاری گستردهای که در این بخش اتفاق افتاده است، گفت: دو سوم نیروی شاغل در صنعت هتلداری بیکار شده است.

 سازمان تامین اجتماعی هم بیمه بیکاری آنها را کامل پرداخت نکرده است. چند ماه وقت رسیدگی داده‌اند اما بسیاری از نیروهای تعدیل شده هنوز پول کامل را دریافت نکردهاند.

صنعت گردشگری و هتل‌داری با شیوع ویروس کرونا از جمله مشاغل زیانده بوده است. سازمان ملل در پیام‌های مکرری به دولت‌ها درباره بحران بیکاری و رکود اقتصادی گردشگری هشدار داده و درخواست همراهی و حمایت بیشتر کرده است. 

در ایران برای جبران خسارتهای کرونا در این بخش، دو بسته حمایتی تهیه شد که اولی سه ماه امهال هزینه‌های انرژی، مالیات، بیمه حق کارفرما و اقساط بانکی به اضافه وام حفاظت از مشاغل به مبلغ ۶ تا ۱۶ میلیون تومان بود که به گفته فعالان گردشگری، به درستی رعایت نشد و نتوانست از این صنعت حمایت کند. بسته دوم حمایت از گردشگری نیز اوایل مهرماه مصوب شد که مبلغ تسهیلات بانکی از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان افزایش داده شد و امهال هزینه‌های انرژی، مالیات، بیمه حق کارفرما و اقساط بانکی تا پایان سال نیز تمدید شد. با این حال این مصوبه هنوز به مرحله اجرا نرسیده و از بار مشکلات گردشگری و هتل‌داری نکاسته است.

به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، گزارش بانک جهانی در رابطه با تأثیرات کرونا بر تولید ناخالص داخلی و تجارت کشورها نشان از افت شدید درآمد افراد و افت رشد تولید ناخالص داخلی کشورها دارد.

 به اعتقاد بانک جهانی کرونا به چند روش میتواند بر اقتصاد کشورها و بهتبع آن جهان تأثیر بگذارد که عبارت است از: کاهش اشتغال، افزایش در هزینه‌های معاملات بین‌المللی، کاهش شدید در سفر و کاهش در تقاضا برای خدماتی که نیاز به ارتباط نزدیک و مستقیم افراد با یکدیگر دارد.

همچنین شورای سفر و گردشگری جهانی، در خصوص کاهش ۱۲ تا ۱۴ درصدی سفر در جهان طی سه‌ماهه سال ۲۰۲۰ و پیش‌بینی از دست رفتن ۵۰ میلیون شغل در این صنعت جهانی (که ۳۰ میلیون از آن متعلق به آسیا است) خبر داده است.

صنعت سفر و گردشگری در ایران نیز مصون از این آسیب‌ها نمانده و به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، بنا بر آمار اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۵۴ درصد سفرها نسبت به مدت مشابه کاهش یافته و ۸۰ هزارنفری که به صورت مستقیم در صنعت گردشگری فعال هستند در صورت عدم‌حمایت و برنامه‌ریزی بیکار میشوند.

لازم به ذکر است آنچه در واقعیت و به شکل پایدار میتواند رونق دوباره گردشگری در کشور را رقم بزند «وجود تقاضای گردشگری» است. این تقاضا برای ایران بیشتر تقاضای داخلی است تا خارجی و انتظار می‌رود به دلیل ادامه بیماری آسیب این بخش ادامه داشته باشد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت سفر و گردشگری در اقتصاد دنیا و در جهت کنترل پیامدهای مخرب شیوع این بیماری، کشورها بسته‌های حمایتی و مشوق‌هایی ارائه کرده‌اند تا از فروپاشی بخش گردشگری جلوگیری نمایند. اقدامات حمایتی دولت‌ها از این صنعت در سه حوزه حمایت از معیشت کارگران، حمایت مالی و تزریق نقدینگی است.

خسارت وارده به بخش گردشگری و صنایع دستی روز به روز بیشتر می‌شود.

تا خرداد ماه خسارت وارده به این بخش ۷۰هزار میلیارد ریال  تخمین زده شده بود، اما یک ماه پس از آن این رقم به  ۱۱۸ هزار میلیارد و ۲۹۸ میلیارد  ریال  رسید.

به گفته  وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق دارد.

این آمار خود گواه این مسئله است که بسته حمایتی دولت چندان تاثیری در کاهش ضرر و زیان این بخش نداشته است.  این بسته که از همان اوایل سال ابلاغ شده بود شامل امهال سه ماهه مالیات، اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و در نهایت امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد بود.

بسته حمایتی دولت، بی تاثیر بود 

کاهش درآمد هتلداران تا جایی پیش رفته است که درحال‌حاضر اغلب مجموعه‌ها و بخش‌های فعال در بازار گردشگری تخفیف‌های قابل توجهی برای کسب وکارهای خود در نظر گرفته‌اند تا گردشگران بیشتری را جذب کنند. چنان که برخی از هتل‌ها برای هر شب اقامت مسافر  ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند.

آنطور که فعالان حوزه گردشگری و هتلداران  می‌گویند، نجات این صنعت جز با ترغیب و بسته‌های تشویقی سفر امکان پذیر نیست. تاکنون از سوی ستاد سفر استانی ۶۴ بسته سفر ارزان که در برگیرنده سفر به تمامی استان‌های کشور است با عنوان «سفر آسان» ارائه شده است که به دلیل ورود به پیک دوم شیوع ویروس کرونا در کشور اجرایی شدن آن به تعویق افتاده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر