پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل





تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل

۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تدوین آیین‌نامه‌ جذب بازماندگان از تحصیل در وزارت آموزش و پرورش و ستاد پشتیبانی سند تحول خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا، «محمد مهدی کاظمی» معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره بازماندگان از تحصیل گفت: مسئله دانش‌آموزانی که از تحصیل بازمانده‌اند به گونه‌ای متفاوت است، برخی از این دانش‌آموزان در سن تحصیل در مقطع متوسطه و بین ۱۲ تا ۱۴ سال هستند. این دانش‌آموزان اگر دوره ابتدایی را گذرانده باشند می‌توانند در دوره اول متوسطه تحصیل کنند باتوجه به اینکه بخشی از این دانش‌آموزان دوره ابتدایی را نگذرانده‌اند، طبیعتا امکان ثبت‌نام در دوره متوسطه را ندارند. ما در دوره دوم متوسطه هم شاهد چنین موضوعی هستیم که بخشی از این دانش‌آموزان، دانش‌آموزانی هستند که هنوز دوره ابتدایی را نگذرانده‌اند.

وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی ما در دوره ابتدایی ۹۹ درصد است، ادامه داد: یک درصد دانش‌آموزان ممکن است وارد فرایند آموزش نشده باشند و این افراد کد ملی‌شان ثبت می‌شود و گزارش‌گیری براین اساس صورت می‌گیرد. این یک درصد‌ها در زمانی که در بازه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال و یا ۱۵ تا ۱۷ سال قرار بگیرند، مشمول تحصیل در این دوره خواهند بود، اما در صورتی که دوره قبل را گذرانده باشند به طور مثال برای دوره اول متوسطه اگر دوره ابتدایی را گذرانده باشند شرایط ادامه تحصیل آن‌ها در این دوره فراهم می‌شود و اگر در دوره دوم متوسطه شناسایی شوند باید دوره ابتدایی و متوسطه اول را پشت سر گذاشته باشند تا بتوانند در دوره متوسطه دوم ثبت‌نام کنند

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همکاران ما در استان‌ها پس از اطلاعاتی که از سامانه شهید محمودوند اخذ می‌کنند، نسبت به پیگیری این دانش‌آموزان اقدام می‌کنند تا مشخص شود وضعیت این دانش آموزان چگونه است و آن‌ها را به مدارس هدایت می کنند. این مدارس یا مدارس عادی یا شبانه‌روزی و روستامرکزی هستند در واقع به اقتضای شرایطی که برای دانش‌آموزان فراهم است امکان دسترسی آموزش را برای این دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.

کاظمی تصریح کرد: ما مشکلی در بحث دسترسی آموزش برای این دانش‌آموزان نداریم و فرصت دسترسی آموزشی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و دانش آموزان می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند. البته ممکن است دلایل مختلفی برای افراد بازمانده از تحصیل وجود داشته باشد که باید نسبت به رفع آن موارد اقدام شود.

وی ادامه داد: بازمانده از تحصیل هم موضوعی نیست که صرفا مربوط به آموزش و پرورش باشد چندین دستگاه در موضوع بازماندگی از تحصیل شریک هستند و در حال حاضر نیز آیین‌نامه‌ای را آموزش و پرورش تدوین کرده است و در ستاد پشتیبانی سند تحول موضوع این آیین‌نامه مطرح شده است و مورد تایید هم قرار گرفته تا این کار انجام شود، آیین‌نامه آن در شورای عالی آموزش و پرورش و بعد هیات مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر به نسبت در نظر بگیریم ما با افزایش درصد بازماندگان از تحصیل مواجه نبوده‌ایم. ضمن اینکه در سه سال دولت موضوع بحث بازماندگان با جدیت پیگیری شده است و هرساله بخشی از دانش‌آموزانی که بازمانده از تحصیل بوده‌اند به فرآیند تحصیل بازگشته‌اند. آمار آن هم در دوره متوسطه اول و دوره ابتدایی کاملا مشخص است. البته این فرآیند در دوره متوسط دوم پیچیدگی خاص خود را دارد و کمی کار سخت است، اما با این حال حتی در سال تحصیلی جاری تعدادی از افرادی که بازمانده بودند را به محیط آموزش بازگردانده‌ایم.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر