پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفس 5 شهر بند آمد

نفس 5 شهر بند آمد





۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲

 وضعیت هوا در اراک، اهواز، اصفهان، تبریز و تهران قرمز شد

نفس 5 شهر بند آمد

رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران با تذکر به شهردار و سازمان محیط زیست استان تهران خواستار تعطیلی و جلوگیری از بهره‌برداری معادن شن و ماسه و سیمان در محدوده و حریم تهران شد.

پیام ما- آلودگی هوا همچنان در شهرهای بزرگ و کوچک می‌تازد. دیروز هوای تهران، تبریز، اراک و اصفهان برای همه گروه‌های تشخیص داده شد و هوای اهواز ناسالم برای همه. در اراک اما دو هفته است که دود و غبار به آسمان هجوم آورده و نفس‌ها را تنگ کرده است. از سوی دیگر همزمان با شیوع بیماری کرونا و ادامه آلودگی هوا، کارخانه سیمان تهران واحدی دیگر را افتتاح کرد و این سبب اعتراض شد.

دیروز یکی دیگر از روزهای آلوده پاییز بود. سامانه پایش کیفی هوای کشور دوازده نقطه را قرمز نشان ‌می‌داد؛ یعنی ناسالم برای همه افراد. بر اساس اطلاعات این سامانه، ایستگاه‌های باقرشهر و قرچک در تهران، میدان نماز در آذربایجان شرقی، اندیمشک، نادری، اهواز، استانداری،هندیجان و ماهشهر در خوزستان، مفتح در خراسان رضوی، احمدآباد در اصفهان و شریعتی در اراک با پرچم قرمز، کیفیت هوا را آلوده برای همه نشان می‌دادند. این میان آلاینده ایستگاه سنجش میدان نماز، ازن و در باقی ایستگاه‌های ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون معرفی شد.

نفس‌تنگی در 5 شهر

شهرام سپهرنیا، رئیس گروه پایش آلودگی هوا و صوت سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته گفت که هوای شهرهای تهران، تبریز، اراک و اصفهان به ترتیب با شاخص‌های ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۲۰، ۱۲۸ ناسالم برای گروه‌های حساس و شهر اهواز با شاخص ۱۵۵ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است. یک روز پیش از این نیز هوای شهرهای مشهد با شاخص ۱۰۳ و تهران ۱۱۵ ناسالم برای گروه‌های حساس و شهرهای شیراز و اهواز به ترتیب با شاخص ۱۶۰ و ۱۷۲ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. دیروز اما هوای شهرهای بیرجند با شاخص ۲۶، گرگان ۲۸، یاسوج ۳۲، جاجرم ۳۴، سمنان ۴۶ و بندر خمیر ۵۰ پاک بود و شهرهای اردبیل با شاخص ۵۳، ایلام ۵۳، سنندج ۵۷، یزد ۵۷، قم ۶۱ ، قزوین ۶۴، شهرکرد ۶۸، کرمان ۷۱، کرمانشاه ۷۱، همدان ۷۷ ، شیراز ۸۰، کرج ۸۶، زابل ۸۷، خرم آباد ۸۸، گناوه ۸۹، ارومیه ۹۵ و مشهد ۹۹ در شرایط قابل قبول قرار داشتند.

وارونگی دما و آلودگی هوا در اراک

آلودگی هوای اراک باز هم ادامه پیدا کرد و دیروز به دومین هفته رسید و شاخص کیفیت هوای این کلانشهر در شرایط هشدار گزارش شد. اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که در از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است. رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به ایرنا توضیح داد که بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، شاخص کیفیت هوا در ساعت ۱۰ صبح دیروز۱۲۳ بود که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس است.

بررسی سامانه پایش کیفی هوای کشور نیز نشان می‌دهد که از چهار ایستگاه سنجش در این استان تنها کیفیت هوا در یک ایستگاه سنجش قابل قبول بوده و ایستگاه‌های اداره کل محیط زیست و استانداری به رنگ نارنجی (ناسالم برای گروه‌های حساس بودند. ایستگاه شریعتی نیز شاخص آلاینده SO2 را در این نقطه استان، 152 و در وضعیت قرمز نشان می‌داد.

به گفته میرزایی ذرات معلق با قطر کمتر از۲ و نیم میکرون بیشترین سهم آلایندگی را در ترکیبات هوای اراک داشته و در ساعات صبح، بالاترین شاخص آلودگی هوا در ایستگاه استانداری واقع در میدان حافظیه به ثبت رسیده است. بر اساس گفته‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یافته‌های هواشناسی از تداوم آلایندگی هوا و پدیده وارونگی دما تا پایان هفته جاری خبر می‌دهد و این درحالیست که موج سوم شیوع کرونا دامنه آسیب‌ها و خطر آلایندگی هوا را دوچندان کرده است.میرزایی توصیه کرد که در این روزها و با توجه به تاثیر آلودگی هوا بر تشدید بیماری کرونا، مردم و به‌ویژه گروه‌های سنی حساس از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و سخت درمان در خانه بمانند و از حضور در فضای باز بپرهیزند. علاوه بر این دقت در هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سرریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها و خودداری از انجام هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا شود مانند روشن‌کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک و عملیات عمرانی و قیرکاری از دیگر ضروریات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تداوم آلودگی در اصفهان

دیروز وضعیت آلودگی کلانشهر و سه شهر استان اصفهان، در سه‌شنبه نشان‌ از تداوم آلودگی و ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس از قبیل سالمندان، بیماران و کودکان داشت. براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های خیابان دانشگاه ۱۳۴ ، خیابان رودکی و خیابان پروین هردو با شاخص ۱۲۹، همچنین خیابان دانشگاه با ۱۳۴ و بزرگراه خرازی با ۱۳۹در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و میدان احمدآباد با  شاخص ۱۶۳ در وضعیت ناسالم برای همه قرار گرفت. بر اساس این گزارش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح دیروز با میانگین شاخص کیفیت هوا ۱۳۹ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. همچنین میانگین کیفی هوا در شهرستان‌های شاهین شهر با شاخص ۷۸ و نجف آباد ۹۶ در وضعیت زرد و خمینی‌شهر با شاخص ۱۳۸در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفتند. براساس اعلام این مرکز، میانگین کیفی هوا در شهرستان‌های شاهین شهر با شاخص ۷۷ و خمینی‌شهر با شاخص ۸۱ و نجف آباد ۷۵ در وضعیت زرد قرار دارد.

هدیه مسموم به مردم تهران 

آلودگی در استان تهران هم ادامه پیدا کرد و در دو ایستگاه باقرشهر و قرچک به اوج رسید. چنان که شاخص کیفیت هوا در 22 ایستگاه سنجش به رنگ نارنجی درآمد و دو ایستگاه قرمز شد و بار دیگر قرچک با شاخص 155 آلوده‌ترین نقطه استان شد. در شهر تهران هم افتتاح یک واحد جدید در کارخانه سیمان که همیشه درباره آلودگی مورد اتهام بوده هم خبرساز شد، حرف آن به شورای شهر هم کشید و با تذکر به شهردار و محیط زیست همراه شد.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران با تذکر به شهردار و سازمان محیط زیست استان تهران خواستار آن شد که شهرداری هرچه سریعتر نسبت به تعطیلی و جلوگیری از بهره‌برداری معادن شن و ماسه و سیمان در محدوده و حریم تهران اقدام کند.

به گزارش ایسنا، خلیل‌آبادی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از آلایندگی‌ها مربوط به صنایع آلاینده‌ فعال در اطراف تهران است که در مواقع اضطراری آلودگی هوا، این صنایع تعطیل می‌شوند، گفت: «یکی از صنایع آلاینده در اطراف تهران، کارخانه سیمان تهران است که نه تنها این کارخانه علاوه بر تولید آلودگی، منظر و طبیعت شهر را از بین می‌برد و برای جنوب تهران که از نظر آلودگی هوا نسبت به سایر مناطق وضع بدتری دارد، مخاطره‌آمیز است.»او با بیان اینکه متاسفانه در هفته‌های گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست استان تهران و محیط زیست شهرستان ری واحد شش کارخانه سیمان تهران که یکی از صنایع آلاینده است و از کار افتاده بود، مجددا افتتاح شد؛ ادامه داد:‌ «حال جای سوال دارد که اگر ۴۰ درصد آلاینده شهر تهران، ری و تجریش مربوط به صنایع آلاینده تهران و اطراف تهران است، مدیرکل محیط زیست با چه توجیهی در آستانه فصل سرما، آلودگی هوا و ویروس کرونا، به مردم این هدیه مسموم را تقدیم کرده است؟»

خلیل آبادی خطاب به شهردار تهران هم گفت: «همچنین به دکتر حناچی، شهردار تهران، وفق ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه شهرداری تذکر می‌دهم هرچه سریعتر نسبت به تعطیلی و جلوگیری از بهره‌برداری معادن شن و ماسه و سیمان در محدوده و حریم تهران اقدام کند.»

ارتباط ۱۵ درصد فوتی‌های کووید-۱۹ در جهان با آلودگی هوا

ادامه این روند در شرایطی است که نگرانی‌ها درباره ارتباط آلودگی هوا با افزایش تعداد قربانیان بیماری کرونا به اوج خود رسیده است. در ادامه بگومگوها، تردیدها و تکذیب‌ها درباره این موضوع، روز گذشته  نتایج تحقیقی منتشر شد که نشان می‌دهد تا ۱۵درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ در جهان و ۱۸ درصد از فوتی‌ها در ایالات متحده با آلودگی هوا ارتباط دارد.

در این بررسی که یونایتدپرس گزارش داده، آمده است: «بیش از ۱۵ درصد از تمامی مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس در جهان و ۱۸ درصد از فوتی‌های بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده می‌تواند از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا ناشی شده باشد.»به گفته محققان و به نقل از ایسنا، این آمار حاکی از آن است که آلودگی هوا می‌تواند در مرگ حدود ۴۰ هزار نفر از بیش از ۲۲۰ هزار قربانی ویروس کرونا  در ایالات متحده نقش داشته باشد.محققان آلمانی در این تحقیق گفته‌اند: «درصورتی که قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا و عفونت کروناویروس با هم همراه شود با اثر منفی دیگر بر سلامت به ویژه در مورد قلب و عروق خونی مواجه خواهیم بود که به آسیب پذیری بیشتر و مقاومت کمتری در برابر بیماری کووید-۱۹ منجر می‌شود.» به گفته آن‌ها اگر فرد به بیماری قلبی مبتلا باشد، آلودگی هوا و عفونت کروناویروس دردسرساز خواهد شد که می‌تواند به حمله قلبی ، نارسایی قلبی و سکته منجر شود. این یافته‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعات قبلی در ایالات متحده و چین با موضوع آلودگی هوا و همچنین مجموع موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید-۱۹ تا پایان ماه ژوئن در جهان بوده است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

وزارت صنعت بهره‌برداری از معادن بدون عملیات فراوری را مشمول ارائهٔ گزارش ارزیابی محیط زیستی ندانست

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

پیش از پایان مطالعهٔ دانشگاه شیراز، استاندار یزد از مطالعهٔ جدید برای راه‌اندازی «معدن مس دره زرشک» خبر می‌دهد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

بار دیگر تلاش‌ها برای فعال‌کردن معدن مس دره‌زرشک در دامنهٔ شیرکوه آغاز شد

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

درختان، قربانیان جاده «گلیران»

جاده‌ ۲۷ کیلومتری معدن گلیران که قرار بود ۶.۷ متر عرض داشته باشد، ۲۰ متری شد

درختان، قربانیان جاده «گلیران»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *