پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح مشترک رؤسای جمهور سمنانی

طرح مشترک رؤسای جمهور سمنانی





۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۰

طرح مشترک رؤسای جمهور سمنانی

عضو مجمع نمایندگان گیلان معتقد است احمدی‌نژاد و روحانی باعث طرح انتقال آب خزر هستند

دریای خزر به عنوان یک منبع آبی استراتژیک در کشور مطرح است و با توجه به نیاز شهرهای مرکزی به آب، طرح انتقال آب از آن مطرح شده و این طرح از ابتدا تاکنون مخالفان و موافقانی داشته و دارد.

توسعه زندگی شهرنشینی و به دنبال آن پیشرفت صنعت، یک تیغ دو لبه است که علاوه بر اینکه آسایش را برای انسان به ارمغان می‌آورد در مقابل اگر درست پیش نرود و بیشتر از توان طبیعت بهره‌برداری از آن صورت گیرد قطعاً بعد از گذشت چند دهه یا حتی چند سال عوارض خود را نشان می‌دهد. از این رو دستکاری طبیعت بسیار حساس و گاهاً غیر قابل جبران است که باید در اجرای هر طرحی مورد توجه قرار گیرد.

یکی از عوارض برداشت بی‌رویه از طبیعت، کم شدن منابع آبی است که طی چند سال اخیر در کشور ما بسیار چشمگیر است و برای حل این مشکل دست به دامان راه‌حل‌هایی مانند انتقال آب بین حوضه‌ای شده‌اند. در حالی که در دنیا انتقال بین حوضه‌ای به عنوان آخرین راه حل مطرح شده و تمام تمرکز بر روی مدیریت مصرف است، اما در کشور ما چند سالی است که طرح انتقال آب خزر به سمنان مطرح شده که البته همچنان در کش و قوس اجرا مانده است.

درباره این موضوع مناظره ای بین «مهرداد لاهوتی» عضو مجمع نمایندگان استان گیلان و «احمد همتی» عضو مجمع نمایندگان  استان سمنان اتفاق افتاد. 

لاهوتی در این مناظره بیان کرد:می گویند اگر آب از خرز منتقل شود، میتوانیم به صورت کلی کشاورزی کشور را رونق بدهیم، خب این حرف درست است اما باید ببینیم همان حادثه ای که برای دریاچه ارومیه رخ داده دوباره رخ نمی دهد، در این مورد محیط زیست میگوید، علت این اتفاق سرریز ها بوده است. در مورد انتقال آب دریای خزر هم همین مساله  وجود دارد، این بحث در زمان دو رییس جمهور سمنانی مطرح شده است،  قبل از احمدی تژاد این بحث در کشور نبوده است،همه ما در کشور زندگی می کنیم اگر قرار باشد خوزستانی هم بگوید نفت مال ما است، که نمی شود، ما اصلا این نگاه را نداریم ولی من دغدغه دارم و به جرات اثبات می کنم از زمانی که شروع کردیم به ساخت بندر، از روز اول  که سنگ ریزی کردیم تا الان  ظرف سه سال گذشته بیش از 50 تا60 متر در دریا عقب نشینی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: صرفا مثلا چون من یک موقعیتی دارم  و رییس جمهورم نمی توانم  آب دریا را منتقل کنم و یک جای دیگر را نابود کنم. خزر متعلق ما شمالی ها نیست خزر متعلق به همه ی ایران است.

 با اینکه محیط زیست متولی دریا  نیست، اما و اگر هایی داشته است  من در جلسه هایشان حضور داشتم ومحیط زیست فقط می تواند نظر و مشاوره دهد، متولی انتقال آب وزارت نیرو است اما این طرح مشکل محیط زیستی هم دارد مثلا یک عظمتی از جنگل را برای این  طرح  باید تخریب کنند.

همه جامعه دانشگاهی کشور، همه ملت ایران نگران هستد من خودم به آقای روحانی رای دادم ولی این به این معنا نیست که هر کار اشتباه ایشان را بپذیرم. بیش از 99 درصد جامعه علمی مخالفند این حر ف ها را در حد شعار تبلیغاتی می دانم این طرح در این دو سال باقی مانده، هم مثل چهار سال دوره احمدی نژاد به هیچ عنوان اجرایی نخواهد شد.

سرنوشت ارومیه برای دریا خزر اتفاق نمی افتد

احمد همتی در پاسخ به لاهوتی گفت: آبی که قرار است از دریای خزر منتقل شود برای شرب و صنعت است که چیزی حدود 10 درصد نیاز های آبی منطقه است و به هیچ عنوان برای کشاورزی نیست. این طرح از زمان آقای هاشمی رفسنجانی که اصلا اهل سمنان نبودهم طرح و به صورت جد ادامه پیدا کرده تا در زمان احمدی نژاد و حالا هم روحانی، بحث دومی که مطرح شد، دریاچه ارومیه بود حجم این دریاچه با دریای خزر اصلا قابل قیاس نیست و ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر  240 میلیارد متر مکعب است   یعنی چیزی حدود 50 برابر حجم دریاچه ارومیه که فقط از طریق ولگا وارد دریاچه خزر می شود، ورودی های دریای خزر 50 تا70 برابر حجم دریاچه ارومیه است و امکان ندارد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود. به علاوه اینکه ما اگر بخواهیم مسانل زیست محیطی را جدی بگیریم باید به این نکته توجه کنیم کشورهای حاشیه دریای خزر مثل قزاقستان ، ترکمنستان و آذر بایجان از این آب برداشت می کنند و ممکن است خیلی مسائل زیست محیطی را رعایت نکنند اگر آنها در سال های آینده قانونی را خودشان وضع کنند که دیگر هیچ کس را راه ندهند،آن موقع ما باید بشینیم  وببینیم که آنها محیط زیست دریای خزر را خراب می کند و از آب سرزمینی ما برداشت می کنند .

بحث های محیط زیستی شامل جنگا مراتع محیط شهری همه هست و محیط زیست نظز کارشناسی خود را در این باره داده است بیش از 3000 صفحه مستندات وجود دارد بیش از ده سال است که روی این مساله کار شده است همه مشکلاتی هم که مطرح شده رفهع شده است به طور مثال یکی بحث جنگا تراشی بوده است مثلا در زمان جنگ خط لوله ای که از نکا میآمده به شهر ری این به خاطر شرایط بحرانی جمگ همان مسیر بدون این که یک درخت قطع بشه همان مسیر الان وجود داره و قرار است اسن انتقال از همان نسیر اتفاق بیافتد  که هم غکس و هم فیلم از ان وجود دارد و من حضور داشتم این مسیر کاملا باز است و همان جای  همه چیز محاسبه شده است حتی محیط زیست رو پساب دریا  یعنی اب دریا رو میگیریم تصویه میکنیم اون مازاد ش رو که می خواهیم برگردانیم حتی برای اون هم محیط زیست راهکار داده وقتی آب دریا رو شیرین سازی میکنیم باقی مانده اش میشد  پساب هر نوع تصفیه ابی رو ما بقی اش رو میگویند پس اب / دوستان شمالی ما نسبت به استان  حتی در دور دوم به اقای روحانی بیشتر رای دادند در همایش دانشکاه سمنان برگزار شد .و تایید شد ردیف بودجه ای برا مطالعه و  اجرا ماده 215 وقتی تایید شده یعنی محیط زیست تاییدیه داره یعنی تمام مراکز علمی ذیریط و ذی صلاح این پروژه رو  تایید کردن

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر