پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صنعت خودروسازی عامل نخست آلودگی در کشور

صنعت خودروسازی عامل نخست آلودگی در کشور





۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶

صنعت خودروسازی عامل نخست آلودگی در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست : صنعت خودروسازی ایران عنصر شماره یک آلایندگی زیست محیطی در کشور است

به گفته عیسی کلانتری، صنعت خودروسازی ایران عنصر شماره یک آلایندگی زیست محیطی در کشور است. این صنعت لوس بار آمده و از روند فعالیت آن گلایه‌مندیم. آن‌طور که این مقام مسوول در مراسم بهره‌برداری سامانه مهار آلودگی هوا در کارخانه فولاد کاویان شهرک صنعتی فریمان مشهد گفته،شهروندان در کلانشهر تهران ۱۲ روز از تابستان امسال به دلیل حجم بالای گاز آلاینده اُزن هوای ناسالم تنفس کرده‌اند. این به معنای راهی شدن ده‌ها هزار نفر به بیمارستان بر اثر فعالیت صنایع نارس و عقب‌مانده است. به گفته وی درجه حرارت بالای ۳۲ درجه موجب تولید گار اُزن در سطح پایین توسط خودروها می‌شود که عنصری آلوده‌کننده و یکی از خطرناکترین گازهای سمی است و تاثیر منفی فراوانی بر سلامتی انسان دارد. کلانتری به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید داخلی اشاره و بیان می‌کند: در عین حال رهبری بر ضرورت حفظ محیط زیست و تخریب نکردن آن تاکید دارند و بارها نسبت به سطح بالای مصرف انرژی در کشور ابراز ناخرسندی کرده‌اند. به گزارش ایرنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را پس از روسیه بالاترین مصرف کننده انرژی را در میان کشورهای جهان توصیف کرده و ادامه می‌دهد: محیط زیست متعلق به همگان و آحاد ملت است لذا حق نداریم تولید را به هر قیمتی و در هر بخشی انجام دهیم. صنعتی که توجیه اقتصادی و زیست محیطی نداشته نباشد موجب توسعه پایدار نمی شود بنابراین به هیچوجه نباید به سمت ایجاد اینگونه صنایع رفت. به گفته کلانتری، توسعه پایدار را دارای چهار ویژگی شامل توسعه اقتصادی، حفظ محیط زیست، نظم اجتماعی و توسعه حقوق نسل‌های آینده  است و در حال حاضر از هر ۱۰ هزار ریال بودجه ای که توسط دولت در سطح کشور هزینه می شود ۲۷ ریال آن سهم حوزه محیط زیست است. این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: توسعه در جای خود خوب است اما پیشرفت به هر علت و قیمتی مورد نظر و تایید ما نیست.  در حوزه صنایع عقب مانده هستیم و بسیاری از روابط زیست محیطی را زیر پا گذاشته ایم. در این روند از حقوق نسلهای آتی برای گذران زندگی امروز خودمان هزینه کرده ایم. به گفته وی، محیط زیست امروز به موضوع مهم جهان مبدل شده است. به علت نیازی که به ادامه حیات داریم مجبور به حفظ محیط زیست شده ایم و بر اثر فشارهای ۴۰ سال اخیر به محیط زیست دچار مشکلات فراوانی هستیم. معاون رئیس جمهوری در ادامه می‌افزاید: راه توسعه کشور بسته نیست اما باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم. متاسفانه در ایران هیچ ارگانی موظف به حفظ حقوق نسل آینده نیست.

به گفته کلانتری ایران در زمینه فرسایش خاک جزو پنج کشور نخست جهان است و ما در کشوری زندگی می کنیم که ۲۸ درصد بارش جهان را دارد و شدت تبخیر آب در آن بیشتر از ۲.۵ برابر میانگین جهانی این شاخص است. این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: جایگاه زیست محیطی بسیار شکننده شده بنابراین کوچکترین قصور در حفظ محیط زیست تخریب های فراوانی در پی خواهد داشت. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روند صدور «گواهی ارزیابی» طرح ها در کشور حدود دو سال و نیم طول می‌کشد اما در سازمان حفاظت محیط زیست این مدت را به ۴۵ روز کاهش داده‌ایم.

لزوم نوسازی وسایل نقلیه عمومی کشور

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین روز گذشته در حاشیه شورای اداری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفته است: بیشتر وسایل حمل و نقل عمومی شهرها و کلانشهرها بیش از ۲۵ سال عمر دارند و نیازمند نوسازی هستند. به گفته عیسی کلانتری صنایع آلاینده نباید وارد چرخه تولید شوند اما در کشور، ابتدا مجوز ساخت و ایجاد آنها را می دهیم و سپس به دنبال مسائل زیست محیطی می رویم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توسعه و محیط سالم نیاز کشور است، تاکید می‌کند: اگر عقلانی و ضابطه‌مند رفتار نکنیم محیط زیست قربانی می شود. وی می‌افزاید: در راستای توسعه پایدار و با رعایت قوانین هیچ کسی متوقف نمی شود.

استفاده از خودروهای برقی در کلانشهرها

آذرماه 97 یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور، در خصوص رفع موضوع آلودگی هوا اعلام کرد که باید یک اجماع کلی برای کاهش آلودگی هوا شکل گیرد و برای اینکه این مسأله کامل حل شود، باید به خواست ملی نیز تبدیل شود. به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین بی‌مقدار درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفته بود در حال حاضر بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، جایگزین کردن خودروهای برقی به جای خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، چون بخش اعظمی از آلودگی هوای کلانشهرها به سوخت‌های فسیلی بازمی‌گردد. از سوی دیگر، با فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، می‌توان مردم را به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی سوق داد. به گفته کمترین هزینه و آسان‌ترین روش برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، فرهنگ‌سازی است که به سلامت مردم نیز کمک می‌کند. ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری، توسعه مترو و بهبود اتوبوس‌ها، همگی می‌تواند از عوامل مؤثری باشند که منجر به کاهش آلودگی در کلانشهرها می شود. این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید: متأسفانه سود و منافع برخی اجازه نمی دهد، مردم از وسایل نقلیه و خودروهای باکیفیت که آلایندگی و مصرف سوخت پایینی دارند، استفاده کنند. سال هاست که پلیس و فعالان محیط زیست درباره آلاینده بودن خودروهای داخلی به خودروسازان اخطار می دهند، ولی هر بار این خودروسازها با استفاده از رانت هایی که دارند، از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند و کار خود را ادامه می دهند. عضو کمیسیون امور داخلی کشور  همچنین یادآور می‌شود: بیشتر مردم ایران از خودروهای بی خاصیت داخلی استفاده می کنند که هم مصرف سوخت بالایی دارند و هم بسیار آلاینده هستند؛ بنابراین، انتظار این که ما بتوانیم آلودگی ها را کاهش دهیم، نیست و تا زمانی که این خودروسازها در کشور هستند، مهار آلودگی هوا امکان پذیر نیست. این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: ما سالانه میلیاردها تومان هزینه سلامت و درمان بیمارانی که از آلودگی هوا رنج می برند، می کنیم و نیز هزاران میلیارد تومان هزینه درمان کسانی می شود که به دلیل ایمن نبودن خودروهای داخلی خسارت دیده اند و هزاران میلیارد دیگر هم صرف هزینه های تولید این خودروهای بی کیفیت می شود. 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *