پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیگیری تعرض به تپه ۸ هزار ساله «پوئینک»

پیگیری تعرض به تپه ۸ هزار ساله «پوئینک»





۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۴۸

پیگیری تعرض به تپه ۸ هزار ساله «پوئینک»

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هرگونه تعرض به تپه ۸ هزار ساله پوئینک واقع در شهرستان قرچک استان تهران که ثبت ملی است را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

سید هادی احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی درباره چرایی تخریب غیرقانونی تپه پوئینک واقع در شهرستان قرچک طی روزهای اخیر اظهارداشت: قرار بود تخریبی در مسیر این تپه با هدف احداث کمربندی انجام شود که جلو آن را وزارت میراث فرهنگی گرفته است.

وی تاکید کرد: این موضوع را بررسی می‌کنیم و در صورت اثبات تخریب با طرح دعوی از طریق مسئول حقوقی میراث استان تهران و نیز وزارتخانه به موضوع رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر تخریب بخش‌هایی از این بنای باستانی به صورت مخفیانه خبرساز بوده است.

انتشار عکس‌های این تپه طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که قسمت‌هایی از بخش جنوبی بافت این اثر باستانی با استفاده از تجهیزات تخریب شده است؛ مسئولان محلی که با توجیه احداث کمربندی بارها بر تخریب این بنا تاکید داشته‌اند، درباره تخریب اتفاق افتاده هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

پیش از این در ۲۸ خردادماه امسال نیز محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راهسازی در محل این تپه باستانی تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.

این مسئول میراث فرهنگی افزوده بود: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدمت لایه‌های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می‌شود و تا دوره قاجار ادامه می‌یابد، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در ادامه گفت و گو با ایرنا هشدار داد: هرگونه تخریب غیرقانونی بناهای تاریخی جرم است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اگر هر فردی بدون مجوز وزارت میراث اقدام به تخریب مجموعه های تاریخی کند طبق قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قرار می‌گیرد گفت: تخریب آثار ثبتی و تاریخی موضوع ساده‌ای نیست که به‌سادگی از آن عبور کنیم.

احمدی با اشاره به پیشنهاد شهرداری قرچک برای ایجاد کمربندی در این محوطه تاریخی گفت: یک بار پیشنهاد عبور کمربندی از این مجموعه را به میراث فرهنگی ارسال کردند که جواب منفی میراث فرهنگی به این شهرداری ارجاع شد.

وی با بیان اینکه باید مسیر کمربندی مذکور منحرف شود تصریح کرد: این تپه به لحاظ تمامی مطالعات باستان‌شناسی اثر بسیار فاخر و ارزشمندی محسوب می‌شود و شهرداری باید مسیر کمربندی را تغییر دهد.

ماه های گذشته بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه این مطالعات و نظرات کارشناسی به شورای فنی و تخصصی سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است، گفته بود : این موضوع تاکنون در این شورا مورد بحث قرار نگرفته است.

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت تپه باستانی پوئینک قرچک اظهار داشت: مطالعات باستان شناسی درباره این تپه تکمیل شده است. 

وی بیان اینکه این مطالعات و نظرات کارشناسی به شورای فنی و تخصصی سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است، تصریح کرد: این موضوع تاکنون در این شورا مورد بحث قرار نگرفته است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: نظر نهایی درباره باستانی بودن یا نبودن تپه پوئینک از طرف شورای فنی اعلام می شود و تا زمان تشکیل این جلسه هیچ نظر قطعی در این خصوص داده نمی شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

در نشست چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های غیرقانونی بررسی شد

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

مناقشه بر سر «زمین»

۶۰ سال بعد از قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، برخی روستاییان ادعا می‌کنند بر اثر اجرای این قانون مالکیت‌شان مخدوش شده است

مناقشه بر سر «زمین»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد با انتقاد روبه‌رو شد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

کمیسیون عمران مجلس پیگیر طرحی است که اختیارات بنیاد مسکن برای تغییر کاربری و ساخت‌وساز در روستاها را بیشتر می‌کند

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

«چهل‌بازه» را نجات دهید

تقاضای تشکل‌های محیط‌زیستی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای جلوگیری از واگذاری مالکیت رودخانۀ «چهل‌بازه» مشهد

«چهل‌بازه» را نجات دهید

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *