پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پاییز از شمال شروع کرد

پاییز از شمال شروع کرد





۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۰

پاییز از شمال شروع کرد

به گفته مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌های این چند روزه در شمال کشور، نوید سال آبی نرمال است

 

شمال را باران برد. حال بسیاری معتقدند این بارش‌ها می‌تواند نشانه‌ای از آغاز سال آبی خوب و رفتن خشکسالی‌ها از کشور باشد. 

حدود سیزده روز از شروع پاییز و سال آبی جدید نگذشته است که خطه شمالی کشور( استانهای شمالی شامل خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران )غرق در باران شد. این باران به گونه‌ای بارید که وضعیت بحرانی در شهرهای شمالی ایجاد شد.

آنطور که ایسنا می‌نویسد درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سالهای گذشته پس از بروز خشکسالیها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر. 

خسارت وارده به شریان‌های مواصلاتی، پل‌ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستاها و شهرهای غرب مازندران ناشی از طغیان رودخانه‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالا اعلام شده است. حدود 7 نفر در 3 استان گیلان و مازندران و خراسان شمالی در پی وقوع سیل فوت شده‌اند و یک نفر در استان گیلان مفقود شده است.

سازمان هواشناسی، میزان این بارش‌ها در مازندران را کم‌سابقه اعلام کرده است.

این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده بلکه شهرستانهای صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان شمالی نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه در برخی از این شهرستانها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند.

۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده . گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند. این وضعیت ، مدارس نوبت صبح روز شنبه غرب مازندران در همه مقاطع تحصیلی در شهرهای  رامسر ، تنکابن، عباس آباد و چالوس را به تعطیلی کشاند.

به گفته مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با توجه سیلابی  شدن رودخانه زیارت و النگدره، محدودیت آب شرب شهری در گرگان و در بندرترکمن به دلیل قطع برق تاسیسات و چاه‌ها رخ داده است

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز از خسارت 1.5 میلیارد تومانی بارش باران و رعد و برق به شبکه برق این استان خبر داد و ادامه داده است طی روز جمعه ۷۴ اکیپ سه نفره در حالت آماده باش کامل به سر می‌بردند 

سال آبی نرمال در راه است

احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به پیام ما می‌گوید: موج بارش این چند روز تنها شمال کشور را متاثر کرده است و روی بقیه نقاط اثر چندانی نداشته است. اینکه اینچنین بارشی در ابتدای پاییز و اوایل سال زراعی خوب است یا بد؟ باید بگویم که ما شرایط نرمالی را پیش‌بینی می‌کنیم یعنی نه می‌گویم که سال بدی است و نه خوب. با این بارش‌ها انتظار سال آبی نرمالی را داریم. 

او می گوید: با وقوع خشکسالی این چند سال اخیر، بعضی پیش بینی کرده بودند که امسال خشکسالی‌ها پایان می‌یابد که باز هم در جواب چنین سخنی باید بگویم چنین حرفی درست نیست چراکه خشکسالی و کمبود بارش‌ در سال‌های قبل به حدی بود که باعث فشار زیادی بر منابع آبی زیر زمینی شد. میانگین بارش در سال‌های گذشته از حد میانگین کمتر بود به خصوص در سال گذشته که با کمبود بارش شدیدی مواجه شدیم. به همین دلیل اگر امسال هم سال آبی خوبی باشد باز هم چنین وضعیتی را جبران نمی‌کند.

وظیفه در پاسخ به این سوال که «چه شرایطی لازم است فراهم شود تا بارش‌های خوبی که بر زمین فرو می‌ریزد را بتوان استفاده کرد و از آن‌ها به عنوان ذخایر نام برد؟» می‌گوید: این موضوع به چندین عامل بستگی دارد. یکی از آنها «شدت بارش» است. به عنوان مثال روز جمعه در رودسر در یک ساعت ونیم حدود 180 میلی‌متر باران بارید یعنی معادل کل بارانی که در سه سال در یزد بر زمین باریده بود. خوب طبیعی است این باران با چنین سرعتی کمتر در زمین نفوذ می‌کند و بیشتر با تجمع در رودخانه‌ها به دریا می‌ریزند.

به گفته وظیفه، «شیب زمین» عامل دیگری است که در جمع شدن این بارش‌ها اثر گذار است. هرچه این شیب بیشتر باشد بارش‌ها در زمین نفوذ نمی‌کند این وضعیت را در مناطق کوهستانی کاملا می‌توان مشاهده کرد. همچنین در زمین‌هایی که تا به حال باران نیامده باشد، منافذ خاک پوشیده است و اولین باران در این زمین‌ها با غبار آغشته شده و تبدیل به گل می‌شود و قدرت نفوذ در زمین را پیدا نمی‌کند. مثلا زمین‌ها در فصل بهار معمولا نرم هستند این‌ها آمادگی زیادی برای جذب آب دارند اما در فصل تابستان زمین‌ها به دلیل ندیدن باران، سخت و سفت‌اند و به سختی آب را جذب می‌کنند.

«پوشش گیاهی» هم در جذب یا پس زدن آب اثر گذار است. هرچه پوشش گیاهی یک منطقه بیشتر باشد آب بیشتری را به خود می‌گیرد و برعکس هرچه فعالیت‌های انسانی سبب تخریب جنگل، مرتع و پوشش گیاهی شده باشد، باران به محض باریدن روان شده و جذب نمی‌شود.

«حوضه آبخیزداری و سدها» دلیل دیگری است. این موضوع یعنی سدها چقدر گنجایش و ظرفیت دریافت آب‌هایی که پس از باران به سمتشان روان می‌شود را داشته باشند.

سامانه بارشی استان را ترک می‌کند

به گفته محمدرضا رحمان‌نیا معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی گلستان، پیش بینی می‌شود این سامانه هوایی، صبح یکشنبه استان گلستان را ترک کند.

آنطور که تسنیم می‌نویسد مدیرکل مدیریت بحران مازندران از مردم خواسته است که کنار تیربرق، درخت، رودخانه، پنجره فلزی و خودرو نباشند و با توجه به اینکه نگرانی‌ از وقوع سیلاب در ارتفاعات وجود دارد، مردم از تردد در محل‌های ناامن خودداری کنند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *