پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همکاری با دانمارک برای کاوش باستان شناسی

همکاری با دانمارک برای کاوش باستان شناسی





۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴

عضو هیات باستان شناسی تپه آسیاب : 

همکاری با دانمارک برای کاوش باستان شناسی

عضو هیات باستان‌شناسی پروژه مشترک دانشگاه‌های رازی کرمانشاه و کپنهاگ دانمارک با اعلام خبر تغییر تاریخ باستان‌شناسی تپه آسیاب و گنج دره، می‌گوید: یکی از رویه‌های اشتباهی که در حوزه باستان‌شناسی از زمان ریاست حمیدرضا بقایی در پیش گرفته شد، این بود که به باستان‌شناسان اجازه مصاحبه داده نمی‌شد چون اطلاعات محرمانه تلقی می‌شوند.

حجت دارابی گفت که پروژه بین‌المللی با همکاری دانشگاه کپنهاگ دانمارک در زاگرس مرکزی آغاز شد. این پروژه پنج ساله است و تاکنون سه سال از آن سپری شده است. در این میان برخی از محوطه‌های باستانی که قبل از انقلاب طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ مورد کاوش قرار گرفته بود؛ براساس روش‌های جدید که در باستان‌شناسی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد بازنگری قرار گرفت تا بتوانیم اطلاعاتی که با ابهام روبرو بود را با روش‌های جدید مورد بازنگری قرار دهیم.

او معتقد است در کشور ترکیه با وجود سدسازی‌های متعدد، شواهد باستان‌شناسی به دلیل کاوش‌های نجات‌بخشی حفظ شده‌اند. این در حالی است که در ایران به دلیل عدم انجام کاوش‌های نجات‌بخشی بسیاری از شواهد باستانشناسی از بین رفته است.

دارابی معتقد است سد سیمره ازجمله مظلوم‌ترین مکان‌هایی بود که در تاریخچه باستان‌شناسی به یادگار ماند. به دلیل عدم برنامه‌ریزی و تغییر پیاپی مدیریت‌ها شاهد آن بودیم که کاوش‌ها در سد سیمره ناقص باقی ماند. معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این مهم باشد.

به روش 150 سال پیش کاوش انجام می دهیم

او با اشاره به وضعیت باستان شناسی در ایران می گوید که باستان‌شناسان ایرانی در کاوش خیلی خوب هستند اما پاشنه آشیل باستان‌شناسان کشور ما، روش‌ها و مطالعات میان رشته‌ای‌ست. بیش از ۱۵۰ سال از آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران می‌گذرد اما تقریبا همان روش‌های گذشته را در حوزه کاوش انجام می‌دهیم. ما نتوانسته‌ایم خودمان را در طول این سال‌ها روزآمد کنیم.

اگر این روزها در گوشه و کنار  ایران ما شاهد کاوش های باستان شناسی هستیم اما آن طورکه  عضو هیات علمی دانشگاه  رازی کرمانشاه می گوید بخشی از عدم به روزرسانی شیوه های باستان  شناسی می گوید این امر به تحریم‌ها بازمی‌گردد چنانکه ما هنوز نمی‌توانیم آزمایش‌های لازم برای استخراج رادیو کربن از مواد اورگانیک جهت تاریخ‌گذاری را انجام دهیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *