پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بحران زباله بیمارستانی در پایتخت

بحران زباله بیمارستانی در پایتخت





۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳

بحران زباله بیمارستانی در پایتخت 

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران: روزانه 29 تن زباله بیمارستانی پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها می‌شود

زباله‌های بیمارستانی از نوع زباله‌های خطرناک هستند که در صورت رها سازی و بی‌تفاوتی نسبت به دفن آن‌ها، بیماری‌‌های عفونی و واگیردار زیادی را ایجاد می‌کنند. زباله‌هایی که این روزها همچون زباله‌های عادی با آنها برخورد می‌شود.

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به تولید روزانه ۱۰۷ تن زباله بیمارستانی در شهر تهران گفت: چند سالی است که درد بیدرمان پسماند پزشکی گریبان پایتخت را گرفته است. مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار و دردمند این شهر است مبادرت به تولید دهها تن زباله پزشکی کرده که با سرنوشتی نامعلوم و بی سامان در طبیعت رها شده و بی مهابا بر پیکره محیط زیست زخم کاری می زند.

وی با اشاره به این که مطابق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت کلیه پسماندهای صنعتی که شامل پسماندهای بیمارستانی نیز می شود، به عهده تولید کننده است افزود: تنها در صورت تبدیل این پسماندها به پسماندهای عادی، امکان واگذاری آن به شهرداری ها وجود دارد. 

نوری افزود: از ۱۰۷ تن زباله تنها ۷۸ تن آن هم فقط به تعداد ۱ هزار و ۵۵۳ مرکز از ۱۷۰۰ مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل می شود و مابقی به دلیل عدم تعهد تولید کنندگان نسبت به سلامت جامعه ، عدم انعقاد قرار داد با شهرداری و فرار از پرداخت تعرفه، جمع آوری و دفع بهداشتی، با پسماند عادی مخلوط و درسطح شهر رها میشود.  عمق فاجعه زمانی هولناک تر می شود که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستانها به صورت قابل قبول انجام می شود و در بقیه نامطلوب گزارش شده است.

در همین رابطه همچنین صدرالدین علیپوررییس مرکز محیط زیست شهرداری تهران گفته است: دیگر زمینی در تهران باقی نمانده است که بخواهیم مدام زباله‌ها را دفن کنیم. دیگرزمینی وجود ندارد و  باید تفکیک از مبدا را جدی بگیریم. اما نمی توانیم یک روند پنجاه ساله را در مدت زمانی کوتاه تغییر دهیم.  روش دفن و امحا زباله در تهران اصولی نیست و تبعات فراوان در پی دارد، باید زباله از مبدا تفکیک شده و درصد کمی از آن دفن شود.

خطر گسترش بیماری‌های واگیردار

آنطور که خبرگزاری صدا و سیما گزارش می‌دهد براساس آمارهای جهانی بین10 تا 52 درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است باعث انتقال بیماریهای واگیردار شوند. براثر برخورد سهوی با زباله­ های عفونی ۲۱ میلیون نفر در جهان به هپاتیت «ب»، دو میلیون نفر به هپاتیت «سی» و ۲۶۰ هزار نفربه HIV، مبتلا شده اند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: از وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و هم به عنوان متولی مدیریت پسماند پزشکی در جایگاه تولید کننده می خواهم ضمن پذیرش مسوولیت‌های خود در امر امحاء و بی‌خطر سازی این قبیل زباله‌ها اقدام جدی انجام دهند. همچنین از وزیر انتظار دارم دستور عاجل به همه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *