پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تیر ویلاسازی در جان گلدشت بروجرد

تیر ویلاسازی در جان گلدشت بروجرد





۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹

تیر ویلاسازی در جان گلدشت بروجرد

محیط زیست بروجرد: خریداران زمین‌های کشاورزی به بهانه ساخت انبار، ویلا می‌سازند

«گلدشت» یکی از مناطق گردشگری و خوش‌وآب‌وهوای بروجرد، چند سالی است در معرض ساخت‌و سازهای ویلایی و تغییر کاربری قرار گرفته است. جهاد کشاورزی این شهرستان معتقد است شدیدا با این پدیده برخورد می‌کند و در صورت مشاهده تخلف، مردم گزارش آن را ارسال کنند.

جامعه سبز اندیش( سازمان مردم نهاد غیر سیاسی حامی محیط زیست) در صفحه خود در توییتر نوشت: «خبر نابودی مراتع منطقه گلدشت بروجرد (نگین زاگرس) با صدور مجوز تغییر کاربری؛ دراین منطقه که سال های اخیر درخواست هرگونه ساخت وساز توسط اداره جهاد رد میشده، در ۶ماه گذشته باهماهنگی افرادی درچند ارگان شروع به تغییر کاربری زمین ها از کشاورزی به مسکونی وتجاری کرده‌اند.» موضوع تغییر کابری زمین‌ها در بروجرد و تبدیل زمین‌های کشاورزی به ویلایی چند سالی است که مطرح است.

برای پیگیری این موضوع با مصطفی‌وند رییس حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد گفت‌وگو کردیم. او به پیام ما می‌گوید: منطقه گلدشت بروجرد به یک منطقه گردشگری معروف است. این منطقه پتانسیل توسعه و پرورش محصولات صادراتی همچون سیب، هلو و غیره را دارد.

 متاسفانه باغات این منطقه توسط کشاورزان به فروش می‌رسند و خریداران این زمین‌ها را به قطعات کوچتر 500 متر و 1000 متری تبدیل می‌کنند و بعد از این تبدیل، مجوز ساخت اتاقک انباری را می‌گیرند و همین، اولین قدم برای تغییر کاربری و تبدیل زمین‌های زراعی و مراتع به ساختمان‌های ویلایی است.

به گفته مصطفی‌وند، این تغییر کاربری 10_15 سال است که آغاز شده و همچون خوره در حال گسترش در منطقه بروجرد است. در این قضیه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید ورود کنند.

منابع طبیعی: وظیفه نظارت با جهاد کشاورزی است

 در حالیکه رییس حفاظت محیط زیست بروجرد معتقد است وظیفه نظارت این کار بر عهده منابع طبیعی است که ثقلینی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد به پیام ما می‌گوید: اگر مناطق دارای تغییر کاربری جزو عرصه‌های ملی باشد به منابع طبیعی مربوط است اما از آنجایی که این مناطق تماما زمین‌های کشاورزی و باغ شخصی هستند باید موضوع از طریق جهاد کشاورزی و امور اراضی پیگیری شود.

جهادکشاورزی: در دوسال گذشته تخلفی نبوده است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس  در شهریور ماه سال 95 گفته بود: «متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئوولان به زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز،  محیط زیست بروجرد در حال نابودی است به گونه‌ای که برخی افراد با قلع وقمع و تخریب درختان اقدام به ویلاسازی و زمینه گسترش این پدیده را فراهم کرده اند.» 

برای پیگیری این قضیه، سراغ عزت اله نباتی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد رفتیم. او معتقد است در دو سه سال اخیر در محدوده تحت حفاظت جهاد کشاورزی هیچگونه تغییر کاربری صورت نگرفته است. نباتی می‌گوید: گشت‌های جهاد به صورت روزانه از مناطق بازدید می‌کنند، همچنین در صورت دریافت گزارش مردمی تخلف نیز نیروها برای برخورد به منطقه می‌روند.

نباتی معتقد است از دو سه سال قبل تا کنون تخلفی در این زمینه رخ نداده که جهاد کشاورزی با آن برخورد نکرده باشد. او می گوید: اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده است یا طبق قانون بوده، یا افراد جریمه آن را پرداخت کرده یا حکم تغییر کاربری داشته‌اند.

به گفته نباتی، اگر در تمام شهرستان بروجرد، یک وجب خاک زراعی بخواهد به ویلا یا ساختمان تبدیل شود با آن مقابله می‌کنیم و اکنون در حوزه ما تخلفی نیست . البته نباتی منطقه روستایی را مربوط به طرح هادی و تحت نظارت بخشداری، دهیاری می‌داند و بقیه مناطق زراعی تا 40 متر می‌توانند اقدام به ساخت انباری کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *