سایت خبری پیام ما آنلاین | رفتن سیف و ربیعی کافی نیست

رفتن سیف و ربیعی کافی نیست





۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به «پیام ما» پیرامون درخواست نمایندگان برای ترمیم تیم اقتصادی دولت:

رفتن سیف و ربیعی کافی نیست

یک تغییر به خواست دولت و یک تغییر به زور مجلس. این مجموع تغییراتی است که در یک ماه گذشته در تیم اقتصادی دولت رخ داده. تیمی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نتوانست در بحران ارزی که از دی سال گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد، نمره قبولی بگیرد. اولین ترکش این مردودی به ولی‌الله سیف خورد و او سوم  مرداد صندلی ریاست کلی بانک مرکزی را به عبدالناصر همتی تحویل داد.  این تغییر اما برای 187 نماینده‌ای که ششم تیر خواستار ترمیم فوری تیم اقتصادی دولت بودند، کافی نبود. به همین دلیل 10 مرداد 200 نماینده در نامه‌ای به حسن روحانی، مجددا درخواست ترمیم تیم اقتصادی دولت را تکرار کردند. در همین حال یک هفته بعد استیضاح وزیر کار در مجلس رای آورد تا دومین تغییر در تیم اقتصادی دولت، به زور مجلس باشد. اگرچه بحث و شایعه در خصوص سهم‌خواهی برخی نمایندگان در جریان استیضاح وزیر کار وجود دارد اما رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است برکناری ربیعی یکی از تغییرات مدنظر مجلس برای ترمیم کابینه بوده است.

در انتظار تغییر بیشتر

 محمدرضا پورابراهیمی، روز گذشته در نشست خبری خود این موضوع را اینگونه توضیح داد: «اگر نقش وزیر اقتصاد در امور اقتصادی 100 باشد، نقش وزیر کار 300 است.» او البته معتقد است که تغییرات رخ داده کافی نیست. وی در پاسخ به این پرسش ما که «در انتظار چه تغییرات دیگری در تیم اقتصادی دولت هستید» گفت که رفتن سیف و ربیعی کفایت نمی‌کند و منتظر تغییرات بیشتر در کابینه هستیم. به گفته این نماینده «تغییرات اخیر، آغاز تغییرات اقتصادی در دولت هستند.» پورابراهیمی در پاسخ به اینکه «انتظار دارید کدام اعضای کابینه تغییر کنند» گفت که تغییرات باید با در نظر گرفتن هماهنگی اعضا و انطباق رویکرد دولت با افراد باشد. صرفا عوض کردن نفرات نمی‌تواند بحران اخیر را حل کند. 

موافق تغییر نوبخت

او همچنین در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند مهم‌تر از ترمیم تیم اقتصادی دولت، تغییر نگرش است که این کار بدون تغییر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه امکان‌پذیر نیست، گفت که از آنجایی که برنامه اقتصاد کشور در دست سازمان برنامه و بودجه است و این سازمان نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد دارد، پس نمی‌توان از سهم آن در تلاطم‌های اقتصادی اخیر گذشت. به اعتقاد من افرادی موثرتر و اقتصادی‌تر از آقای نوبخت در حلقه نزدیکان آقای روحانی برای ریاست سازمان برنامه و بودجه وجود دارند و اولویت مسوولیت نوبخت در دولت غیراقتصادی باشد بهتر است.

این اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در کنار نامه دو هفته پیش 200 نماینده مجلس که به رییس جمهور هشدار داده بودند «اگر وزیران اقتصادی دولت با تفاهم مجلس و دولت تغییر نکنند، مجبور خواهیم بود این آقایان را با استیضاح برکنار کنیم» نشان می‌دهد باید در انتظار تغییرات بیشتر در تیم اقتصادی دولت باشیم.

عذرخواهی از پزشکیان

پورابراهیمی در نشست خبری خود از مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس به دلیل نام بردن از فرزند او در جلسه استیضاح وزیر کار، عذرخواهی کرد. او گفت که انتقادات من به ایشان همچنان وارد است اما بهتر بود نامی از فرزندان آقای پزشکیان نمی‌بردم. چهارشنبه گذشته در جریان استیضاح وزیر کار، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با استیضاح خطاب به پزشکیان که از مخالفان استیضاح بود گفت که  زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟ نایب رییس اول مجلس هم پاسخ داد که دخترم قبل از این دولت در پتروشیمی جم بوده خوب است آقای پورابراهیمی هم بگوید اطرافیانش کجا هستند. 

***

ماجرای خانواده کهنوجی

در جریان استیضاح وزیر کار، علی ربیعی خطاب به پورابراهیمی گفت که «آقای پورابراهیمی آقای کهنوجی را می‌شناسید شما؟ اگر ایشان مدیرعامل مِس می شد مشکلتان با من حل می‌شد.» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت که «آقای کهنوجی برادر همسر من هستند. اما به هیچ عنوان من چنین درخواستی از آقای ربیعی نداشتم. ایشان بی‌تقوایی کرد که چنین اتهامی را زد. برگه‌ای هم به رییس مجلس داد که من می‌خواستم کهنوجی را رییس بهزیستی راور کنم. در حالی که مستندات پیگیری من  هست که خواسته‌ام فقط یک فرد غیربومی رییس نشود.» وی همچنین گفت که اگر از نزدیکانش کسی تخلف کند، مورد تایید او نیست.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *