پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برنج‌کاری در دل زاینده‌رود خشک

برنج‌کاری در دل زاینده‌رود خشک





۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹

برنج‌کاری در دل زاینده‌رود خشک 

روابط عمومی جهاد شکاورزی: 

به کشاورزان غرب اصفهان هیچ مجوزی برای برنج‌کاری داده نشده است

با وجود اینکه هر هکتار شالیزار حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب آب برای برنجکاری نیاز دارد و در زمانی که زنگ خطر آب آشامیدنی در شهر اصفهان به صدا در آمده است اما همچنان کشاورزان منطقه دو این شهرستان زمین‌های خود را زیر کشت برنج می‌برند.

 فروردین ماه امسال بود که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: پنج میلیون نفر از مرداد ماه آب خوردن در اصفهان ندارند، 420 میلیون مترمکعب آب شرب نیاز است اما در حال حاضر تنها 100 میلیون آب پشت سدها موجود است. همین موضوع سبب شد لزوم صرفه جویی آب در اصفهان همانند دیگر شهرها مطرح شده و بسیاری از کارشناسان بر محدود کردن صنایع و تعطیلی کشت محصولات آب بری همچون برنج تاکید کنند. همین موضوع سبب ممنوعیت کشت برنج در استانهای مختلف به جز گیلان و مازندران شد اما اکنون خبرها از بعضی نقاط کشور مخصوصا اصفهان می‌رسد مبنی بر اینکه همچنان کشاورزان به کشت برنج اقدام می‌کنند.امینی روابط عمومی جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با پیام ما در این خصوص می‌گوید: به کشاورزان غرب اصفهان هیچ مجوزی از سوی جهاد کشاورزی و فرمانداری اصفهان داده نشده است واین افراد معمولا کسانی هستند که چاه شخصی دارند و از آب چاه شخصی برای کشت این زمین‌ها استفاده می‌کنند. همچنین کرمانی معاون تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی اصفهان در این خصوص به پیام ما می‌گوید:هم اکنون قانونی برای برخورد با این برنج کاران وجود ندارد و این‌ها، تعداد محدودی کشاورز هستند که از چاه شخصی برای این کار استفاده می‌کنند اما همین‌ زمین‌ها نیز به دلیل کمبود آب، خشک و سبب شده آمار سطح کشت برنج در اصفهان از 4 هزار هکتار به 100 هکتار برسد.

کشاورزان از درآمد برنج چشم‌پوشی نمی‌کنند

به گفته کرمانی، قرار است ظرف دو سه ماه آینده، برنامه الگوی کشتی توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و برای کارگروه مقابله با کم آبی فرستاده شود که در صورت ابلاغ این برنامه، ابرازهای لازم برای برخورد با متخلفین فراهم می‌آید. او می‌گوید: اما باید بدانیم که نمی‌توان به جنگ کشاورزان رفت و نیاز است با روش‌های دیگری جلوی اینکار را گرفت. هم اکنون کشاورزان به دلیل صرفه اقتصادی، حاضر نیستند از این کشت چشم‌پوشی کنند والا انواع کشت‌های جایگزین به آن‌ها معرفی شده است.

کشاورزی شغل اصلی مردم منطقه 

منطقه دو اصفهان در غرب این شهرستان قرار دارد که در این روزهای بی‌آب اصفهان کشت برنج در آن صورت می‌گیرد. آنطور که ایسنا می‌نویسد این منطقه در قدیم جزو مناطق کشاورزی اصفهان بوده که با وجود وسعت شهرنشینی در این استان بسیاری از زمین‌های کشاورزی به خانه جهت سکونت تبدیل شده است. کشاورزان آب مورد نیاز خود را برای کشت برنج از  آب چاه‌های زیر زمینی که برای مصرب شرب استفاده می‌شود، تامین می‌کنند. هم اکنون با توجه به شرایط بحرانی آب در استان اصفهان، آبیاری درختان شهری در برخی مناطق شهرداری کنترل شده است، اما در فاصله کوتاهی از این درختان، کشت برنجی صورت می‌گیرد که بیشترین آب را بین محصولات کشاورزی مصرف می‌کند.

حجم منابع رو به پایان آب زیر زمینی

پیش از این حمیدرضا صفوی عضو کمیته راهبردی تحقیقات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، گفته بود: حجم منابع آب زیرزمینی برای تأمین آب شرب در اصفهان رو به پایان است که این موضوع باید زنگ خطری برای مدیران و مسوولان مرتبط با آب باشد. با توجه به تداوم خشک سالی در سال آینده و کمبود شدید آب لازم است تا اقدامات مناسب تری در جلوگیری از کاشت محصولات با مصرف آب زیاد آن هم در بافت شهری اصفهان که نیازمند آب شرب است، به‌عمل آید.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *