پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشترکان پرمصرف آب و برق جریمه می‌شوند

مشترکان پرمصرف آب و برق جریمه می‌شوند





۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲

مشترکان پرمصرف آب و برق جریمه می‌شوند

وزیر نیرو: در صورت تداوم وضعیت فعلی، چاره‌ای جز جریمه نداریم

به دنبال نبود توازن بین میزان تولید و مصرف برق در تابستان امسال، وزارت نیرو ابتدا اعلام کرد که مجبور به خاموشی‌های مقطعی در کشور هستیم و بعد از اعلام جدول خاموشی در تعدادی از استانها، اینبار وزیر نیرو تهدید کرده است که در صورت تداوم این وضعیت، بهای آب و برق مصرفی پر مصرف‌ها، تصاعدی محاسبه خواهد شد. 

هوا در این هفته گرم تر می شود و در شرایطی که بیشترین میزان مصرف برق در ساعات پیک، مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است؛ این موضوع مسوولان را نسبت به تأمین برق ایران در چهارمین هفته تابستان نگران کرده است. در چنین شرایطی وزیر نیرو نسبت به تامین برق در گرمای این روزها ابراز نگرانی می‌کند  و می‌گوید: «در شرایط خاصی قرار داریم و همه باید با صرفه جویی 10 درصدی برای تعدیل کردن خاموشی‌ها تلاش کنند. در چنین شرایطی بکارگیری دستگاه‌های سرمایشی فشار زیادی را روی سیستم برق ما وارد می‌کند به طوری که امیدواریم هموطنان در مناطق گرمسیر دمای کولر گازی خود را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند تا با توجه به گرمای هوا مصرف برق در این حوزه شرایط متفاوتی را در خاموشی‌ها و قطعی‌های روزانه به وجود نیاورد.» اردکانیان همچنین در ادامه گفته است: « ما دوست نداریم با ابزار قیمت، مشترکین آب و برق را جریمه کنیم، اما در صورت تداوم این وضعیت بهای آب و برق مصرفی پرمصرف‌ها تصاعدی محاسبه خواهد شد.»

 افزایش ساعات خاموشی 

در شهرهای ایران

تابستان 97 با قطعی‌های پی در پی برق در برخی شهرهای ایران آغاز شد. حالا که به نیمه تیر رسیده‌ایم، نه تنها قطع برق کاهش نداشته که به تعداد شهرها و ساعات خاموشی اضافه شده است. در همین رابطه شرکت توزیع برق پنج استان اصفهان، خراسان رضوی، همدان، البرز و کرمانشاه اقدام به انتشار جدول احتمالی خاموشی‌ها در 12 روز آینده کردند تا مشخص شود تقریبا تا پایان تیر، خاموشی در ایران ادامه دارد. این در حالی است که اگر صرفه‌جویی در مصرف برق صورت نگیرد احتمال ادامه خاموشی‌ها تا پایان فصل گرما کم نیست. خاموشی‌هایی که صدای مردم را درآورده. 

چرا خاموش می‌شویم؟

این برای اولین بار است که قطع برق در تابستان در کشورمان به مرحله بحران نزدیک شده است.  اگرچه سال گذشته هم در دو روز رکورد مصرف برق در تاریخ کشورمان شکست اما خاموشی گسترده‌ای رخ نداد. دلایل بسیاری برای خاموشی‌های تابستانه امسال گمانه زنی می‌شود. یکی از دلایل این امر، خشکسالی در کشور و کاهش بارندگی و کم آبی اعلام شده است. وزیر نیرو در همین رابطه می گوید: « ما با ۵ هزار مگاوات کاهش تولید برق به دلیل کم بارشی‌ها در نیروگاه‌های برق آبی روبرو هستیم و در کنار آن هر یک درجه افزایش دما مصرف ۱۵۰۰ مگاوات برق را در ساعات اوج به نیروگاه‌های ما تحمیل می‌کند.» در این میان اما عده‌ای از رسانه‌ها در چند روز گذشته، ضمن تکذیب این مساله که عامل قطعی برق به کم‌آبی مرتبط است، نوشته‌اند: «علت اصلی قطعی برق پرداخت و توافقنامه پاریس است. تلقی عمومی این است که خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده این ایام ناشی از کم‌آبی است. اما صرفا پانزده درصد برق کشور در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود و ذخیره آب پشت سدها نسبت به سال گذشته صرفا بیست درصد کاهش داشته است، لذا کم آبی نمی‌تواند دلیل این خاموشی‌های گسترده و سراسری باشد. بلکه قطعی‌های متعدد برق به این دلیل است که دولت در موافقتنامه پاریس تعهد داده است که سوزاندن سوخت‌های فسیلی را دوازده درصد کاهش دهد. باید توجه داشت که نیروگاه‌های حرارتی که هشتاد و پنج درصد برق کشور را تامین می‌کنند، از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *