پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شوری آب در راه شمال

شوری آب در راه شمال





۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۵

شوری آب در راه شمال 

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران: شوری سفره‌های‌ زیر زمینی مازندران را تهدید می‌کند

در حالیکه در چند هفته گذشته شوری آب خوزستان، اعتراض و نارضایتی شدید مردم را به دنبال داشت، گفته شد میزان نمک آب شهرهای یزد نیز در حال افزایش است و اکنون نیز خبرها حاکی از آن است، شوری، آب شهرها و روستاهای استا‌ن‌های مازندران را نیز تهدید می‌کند.

ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران در سومین نشست علمی تخصصی بررسی مسائل آب در مازندران با اشاره به چالش‌های زیست محیطی استان اظهار کرد: طی۱۰ سال اخیر کیفیت آب‌ها تغییر کرده و شوری، سفره های آب زیر زمینی مازندران را تهدید می کند. وی با اشاره به اینکه قیمت‌های آب باید منطقی شود، خاطرنشان کرد: با وجود اعلام کمبود آب در برخی استان ها هنوز کشت برنج انجام می شود، بنابراین با افزایش قیمت آب، مردم دیگر تمایل به این نوع کشت نخواهند داشت.

کسی مشکل آب مازندران را باور نمی‌کند

ذبیح‌الله ذاکری مدیرعامل آبفا مازندران در خردادماه سال جاری بابیان اینکه کسی مشکل آب و کم‌آبی در مازندران را باور نمی‌کند گفته بود: آب‌های زیرزمینی استان به سمت شوری پیش می‌رود. وی هزینه تولید آب در استان را به قیمت هزار و 500 تومان اعلام کرده و گفته بود: برداشت بیش‌ازحد و مصرف بی‌رویه از منابع آبی سبب تهدیداتی می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های شرکت‌های آب و فاضلاب، تأمین آب باکیفیت است و این امر خط قرمز ما محسوب می‌شود. 

تهدید بحران آب بر سر روستاهای مازندران 

کمبود آب در شهرستان جویبار در قلب مازندران در حالی است که وجود حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی منطقه نیازمند ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب است و اکنون بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.  آنطور که ایرنا می نویسد طبق گزارش سازمان هواشناسی، میزان بارش در مازندران در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 20درصد کاهش یافت و میزان کاهش در آب های سطحی و زیرزمینی بین 35 تا 40 درصد رسید. در همین رابطه مجید عبداللهی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز می‌گوید که تغییر جوی و کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سایه خشکسالی را در مناطق روستایی این خطه نیز گستراند و مشکل کم آبی را در این مناطق سکونتگاهی جدی تر کرد. جدی بودن کمبود آب در روستاها را زمانی می توانیم درک کنیم که بدانیم 90 درصد از آب مورد نیاز روستاها از چشمه ها و چاهها تامین می شود. وی اضافه می کند : آب چشمه ها و حتی چاهها عمدتا از بارش برف تامین می شود و مازندران علاوه بر کاهش میزان بارندگی در وضعیت کلی ، در سال های اخیر با کاهش جدی بارش برف و کاهش وسعت ذخایر برفی مواجه شده است .

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *