پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چالش آب شرب در روستاهای چابهار

چالش آب شرب در روستاهای چابهار





۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵

چالش آب شرب در روستاهای چابهار

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها:
در برخی روستاها آب مصرفی انسان و حیوانات مشترک است

 

خشکسالی و کمی بارش‌ها، وضعیت آبی در برخی نقاط کشور را به مراتب حادتر کرده است، در این بین، چابهار در استان سیستان و بلوچستان به مراتب شرایط وخیم‌تری دارد به گونه‌ای که79 درصد مردم این منطقه آب آشامیدنی ندارند و از میان 440 روستا برای حدود 410 روستا آبرسانی با کمک ناوگان سیار صورت می‌پذیرد.

ساکنان آب شرب را با احشام شریکند

با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان نیز در ردیف سه استان کم بارش کشور قرار گرفته است، وضعیت کم آبی در این استان به خصوص شهرستان چابهار به مراتب حادتر گزارش می‌شود. شه‌بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در تشریح شرایط طاقت‌فرسای زندگی روستاییان این منطقه می‌گوید: مردم در برخی روستاها 10 روز یکبار هم حمام نمی‌روند. آنها فقط برای زنده ماندن آب پیدا می‌کنند. در بعضی مواقع آب در گودالی سرباز و بزرگ که از قدیم وجود داشته، جمع می‌شود و مردم و حیوانات به‌صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند. او اضافه می‌کند: در واقع در این روستاها آب مصرفی میان انسان و حیوان مشترک است، این نوع مصرف در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود. البته جمع شدن آب در گودال‌های مصنوعی هم مشروط به بارندگی است.

79 درصد مردم آب آشامیدنی ندارند

بخش دشتیاری چابهار و روستای «ساندک‌زهی» از جمله مناطق چابهار هستند که با کم آبی شدید مواجه شده اند. درهمین رابطه منصور امیری رییس شورای اسلامی بخش دشتیاری چابهار نیز می‌گوید: جمعیت بالا و پراکندگی روستاها در بخش دشتیاری کار آبرسانی سیار در بخش را با مشکل مواجه کرده است. همچنین نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها معتقد است: در  کل استان سیستان و بلوچستان، چابهار از همه شهرستان‌ها، علیرغم نزدیک بودن به منابع آبی پایدار دریا وضعیت بدتری دارد. شاخص دسترسی به آب در کل شهرستان 21 درصد بوده و 79 درصد مردم آب آشامیدنی ندارند.

سهم هر روستایی چابهاری 15 لیتر در روز

به گفته  خدابخشی کارشناس آب خوزستان، استاندارد مصرف آب در هر شبانه روز برای هر فردی 200 لیتر در شبانه روز است. اما متاسفانه این میزان به طور عادلانه‌ای در بین تمامی افراد توزیع نشده است به طور مثال سهم مردم استان خوزستان از این میزان، 400 لیتر، اصفهان 300 تا 320 لیتر و تهران 350 لیتر است و در جایی همچون روستاهای چابهار، دولت برای هر نفر روزانه 15 لیتر سهمیه تعیین کرده که آنطور که ایسنا گزارش می‌دهد همین مقدار هم به مردم نمی‌رسد. کیفیت آب تانکرها مناسب نیست و اکثرا شور هستند. فقط 2 چاه آب شیرین در منطقه وجود دارد که کفاف تانکرها را نمی‌دهد.

روستاهای دورافتاده قدرت خرید آب ندارند

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در کل شهرستان چابهار از 285 هزار نفر جمعیت، 70 درصد روستانشین هستند، می‌گوید : منابع آب زیرزمینی به پایان رسیده و به علت کمبود بارندگی اکثر چاه‌ها خشک شده‌اند. به عنوان مثال در روستای ساندک‌زهی، هزینه حمل و خرید یک تانکر آب ۱۰۰ هزار تومان است که برای یک خانوار ۵ نفره حداکثر تا یک هفته کفاف می‌دهد. وی ادامه داد: در روستاهای دورافتاده قیمت یک تانکر آب به 200 هزار تومان می‌رسد. هر تانکر 10 هزار لیتر گنجایش داشته و باید آب خوردن و استحمام و احشام  ساکنان روستا را تامین کند. با این‌حال ساکنان روستاهای دوردست به دلیل عدم تمکن مالی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *