پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جامعه سالم در گرو مادران سالم

جامعه سالم در گرو مادران سالم





۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷

جامعه سالم
در گرو مادران سالم
اینترنت به عنوان یک محیط جدید و فراگیر در شکل گیری ارتباطات به سرعت در حال رشد و گسترش است؛ به طوری که هیچ پدیده دیگری در طول سال‌های اخیر به اندازه اینترنت رشد نداشته است. با عمومی شدن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش سایت‌ها و وبلاگ‌ها بر روی این شبکه جهانی که هر لحظه بیشتر می‌شوند کاربران زن ایرانی پا به پای دیگرکاربران به استفاده از آن‌ها علاقه نشان می‌دهند این موارد از مهم‌ترین دلایل احساس نیاز برای بررسی جامعه شناسانه پدیده اینترنت می‌باشد. رسانه‌های نوین اطلاعاتی و در راس آن اینترنت موجب نوسازی فرایند‌های اجتماعی شده است. رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات از یک سو موجب آسانی ارتباطات، از میان برداشتن موانع جغرافیایی و دسترسی به اطلاعات شده و از دیگر سو بستر ایجاد مسائلی را در این زمینه فراهم کرده است. تکنولوژی تمام جنبه‌های زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است. زنان نیز به عنوان گروه بزرگی از جامعه از این فرایند‌ها به دور نمانده و از جمله مصرف کنندگان این تکنولوژی‌ها محسوب می‌شوند.
به نظر می‌رسد که استفاده از اینترنت زمینه بروز انزوا طلبی را در زنان فراهم آورده است که به روابط و تعاملات روزمره آنان آسیب می‌رساند. موانعی بر سر راه زنان برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که شامل عدم دسترسی به کامپیوتر، سطح پایین سواد در زنان و عدم وجود امکانات و تسهیلات در این زمینه است. این عوامل موجب می‌شود که زنان نتوانند در عرصه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی حضور مناسبی داشته باشند و کمتر از امکانات و فناوری‌های آن استفاده نمایند. در حالی که دسترسی و استفاده مناسب از این فناوری‌ها می‌تواند زمینه بهبود وضعیت زنان را مهیا کند. زنان با آگاهی از مسائل جانبی استفاده از اینترنت و با در اختیار داشتن اطلاعات مکفی راجع به فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند بیشتر خود را منعطف به ظرفیت‌های مثبت آن نمایند و استفاده کاملا مطلوب و مناسبی از اینترنت داشته باشند.
برخی معتقدند که وابستگی به شبکه‌های اجتماعی، ازدواج اینترنتی، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده، بلوغ زودرس و اختلالات جسمانی را در کشور‌های مختلف جهان به شکل قابل ملاحضه‌ای افزایش داده است. در صورتی که این ابزار‌ها با بصیرت مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند در حکم ابزاری مؤثر در جهت استحکام ازدواج، گسترش شبکه‌های ارتباطی دوستانه و پرورش احساس سودمند و سالم ارتباط اجتماعی برای زوجین عمل کنند. اگر زن از ایفای نقش اجتماعی محروم شود از رشد اجتماعی او کاسته می‌شود و جامعه‌ای که زنان آن از رشد فکری و اجتماعی محروم باشند مسلما جامعه‌ی رشد یافته‌ای نخواهد بود. سعادت و سلامت هر جامعه‌ای در خانواده‌ ها پی ریزی می‌شود. انتقال ارزش‌های ملی، فرهنگی و اجتماعی در درجه‌ای اول به عهده‌ی خانواده‌ها به خصوص مادر است. جامعه‌ی سالم نیازمند مادران سالم است. جامعه ی فرهنگی و ارزشی جامعه‌ای است که مادران از بینش و تفکر سالم فرهنگی و ارزشی برخوردار باشند. نمی‌توان از تاثیر مثبت شبکه‌ها مجازی و اینترنت در افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و سطح دانایی زنان غافل شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *