سایت خبری پیام ما آنلاین | واکنش سیاسیون به تلاش برای دستگیری محمود صادقی

واکنش سیاسیون به تلاش برای دستگیری محمود صادقی





۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۴

واکنش سیاسیون به تلاش برای دستگیری محمود صادقی

تلاش برای دستگیری محمود صادقی در حالی به نتیجه نرسید که برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس این ماجرا را محکوم کردند.

شامگاه یکشنبه بود که ایلنا گزارش داد که نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تلاش مأموران برای جلب او در مقابل درب منزل خبر داد. 

محمود صادقی با اشاره به تلاش مأموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: «مأموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که با توجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.» این خبر که منتشر شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت. در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانید.

انتقاد مطهری و توصیه عارف

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از احضار محمود صادقی نماینده تهران به دادسرا انتقاد کرد. به گزارش ایسنا علی مطهری در سخنرانی خود در هیأت عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری بابیان اینکه وضعیت امروز جامعه ما با وضعیت دوران پیامبر قابل‌مقایسه نیست گفت: «ما شاهد این هستیم که نماینده‌ای از قوه قضاییه انتقاد می‌کند و بلافاصله علیه او اعلام‌جرم می‌شود درحالی‌که این فرد فقط خواسته که راجع به موضوعی توضیح داده شود اما این برخورد نشان می‌دهد که ما از روش پیغمبر اسلام دور شده‌ایم.» رییس فراکسیون امید نیز در پیامی بر ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و هزینه‌ساز برای نظام تأکید کرد و گفت:‌ «موضوع پیش‌آمده برای محمود صادقی می‌بایست در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیأت مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد.» به گزارش ایلنا، متن پیام محمد‌رضا عارف به این شرح است: با عرض تسلیت رحلت پیامبر رحمت(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) بدین‌وسیله ضمن تشکر از همراهی و احساس مسئولیت جوانان و مردم عزیز، با توجه به شرایط کشور و ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و هزینه‌ساز برای نظام، ازآنجاکه موضوع پیش‌آمده برای همکار عزیزمان جناب آقای دکتر محمود صادقی می‌بایست در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیأت مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد، لذا همگان را دعوت به آرامش نموده و از دستگاه محترم قضایی تقاضامندیم مستندات مربوطه را مطابق تشریفات قانونی جهت تعیین تکلیف به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نمایند که بر طبق نظر هیأت مزبور، اقدامات بعدی صورت پذیرد.در پایان خود و همگان را دعوت به عمل به مر قانون می‌نماییم.

توصیه توکلی به دادستان

احمد توکلی نماینده سابق تهران هم در کانال تلگرامی‌اش به تلاش مأموران دادستانی برای جلب محمود صادقی واکنش نشان داد. به گزارش خبر آنلاین احمد توکلی در کانال تلگرامی‌اش نوشته است؛ متأسفانه مدتی است که دادستان تهران برخی اقداماتی را انجام می‌دهد که وجهه قانونی ندارد. این اقدامات دادستان تهران برای نظام مسئله‌سازی می‌کند و قوه قضائیه را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد و این اقدامات به مصلحت دادستان و قوه قضائیه نیست. محمود صادقی نماینده مردم است صرف از اینکه نماینده چه کسی است و چه گرایش دارد باید نهایت احترام را نسبت به شأن آن انجام داد و طبق نص صریح قانون اساسی کشور بازداشت نماینده مجلس باید بااطلاع رئیس مجلس انجام شود که در این مورد اطلاع‌رسانی به ایشان انجام‌نشده بود. طبق قانون ابتدا باید بازپرس با نگارش نامه‌ای خطاب به این هیئت درباره نماینده مدنظرش استعلام کند که آیا موضع‌گیری نماینده در راستای ایفای وظیفه نمایندگی‌اش بوده است یا خیر؟. اظهارنظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حجت است و قانون تصریح می‌کند که اگر قاضی بدون استعلام از این هیئت اقدام به تعقیب یک نماینده کند به دلیل اظهارنظرش، جرم مرتکب شده است. اگر یک نماینده را به دلیل اظهارنظرش بازداشت کنند آیا با این اقدام مجلس در رأس امور است و با این شکل می‌توان کشور را اداره کرد؟ بر اساس ولایتی که حکم امربه‌معروف و نهی از منکر در مسائل شرعی برای هر مسلمانی قائل می‌شود . بر اساس ماده 8 قانون امربه‌معروف و نهی از منکر به دادستان نصیحت می‌کنم دست از این رفتارها بردارد و بر قانون تمکین کند و به وظیفه‌ خود که حسن اجرای قوانین است، عمل کند.

اشاره معاون سیاسی دفتر رییس جمهور به قانون

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس در پست «عدالت‌خانه و مشورت خانه» آورد: «بر اساس اصل ۸۶، نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را تعقیب یا توقیف کرد.» به گزارش اعتماد، وی افزود: «این افتخار از مبارزات دوران مشروطیت در خصوص ‹عدالت‌خانه و مشورت خانه› برای ما به‌جای مانده و برای همین است که مذاکرات مجلس باید مستقیماً پخش شود.» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: «اختلاف‌نظرها و تنازعات فکری، سیاسی و… یک موضوع است و حفظ وثاقت و اعتبار قانون اساسی و پاسداشت حیثیت ملی و آبروی جهانی کشور موضوعی دیگر؛ پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهوری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.» ابوطالبی اضافه کرد: «پیش از انقلاب در منزل شهید مطهری جلساتی برقرار بود؛ حتماً آن ایام و آن جلسات خاطر برخی دوستان هست و آن قاب «این تذهبون» که در اتاق خویش نصب‌کرده بودند؛ زمانی در این خصوص صحبت افتاد، گفتند همه ما باید این آیه را نه‌فقط به خاطر داشته باشیم، بلکه باید همواره آن را رؤیت کنیم تا یادمان باشد به کجا می‌رویم.» وی تأکید کرد: «نمی‌توان مطلق بودن «آزادی کامل نماینده در اظهارنظر» را با «عدم مصونیت از تعرض» و مشورت خانه را با عدالت‌خانه تخصیص زد، همه به قانون اساسی بازگردیم.» معاون دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: «این روزها باید بیش از همه، یاد شهید مطهری را زنده نگاهداشت و خاطره آن قابی که در اتاق خویش نصب‌کرده بود که: «این تذهبون».»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *