پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۲۱ همت خسارت سه سال سیل به کشور وارد شد

سخنگوی سازمان مدیریت بحران:

۲۱ همت خسارت سه سال سیل به کشور وارد شد





۲۱ همت خسارت سه سال سیل به کشور وارد شد

۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور برآورد خسارت سیل در کشور در سه سال گذشته را حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس طرح جدید، صنایع آب‌بر در طرح‌های آبخیزداری و مهار روان آب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، سیلاب در پنج سال گذشته به یکی از پر تکرارترین حوادث غیرمترقبه در کشور تبدیل شده است؛ سیل ویرانگر فروردین ۹۸ که پنج استان کشور از جمله خوزستان، لرستان و گلستان را درگیر کرد؛ سیلاب های فصلی در سیستان و بلوچستان؛ سیل امامزاده صالح تهران در تابستان ۱۴۰۱ و به تازگی سیل مشهد و حتی سیل جاده چالوس و سوادکوه در مرز استان های مازندران و تهران نمونه بارز از سیلاب‌هایی است که نه فقط خسارات مالی برجای گذاشته اند بلکه مرگ هموطنان را نیز در پی داشته اند.

کارشناسان، بروز این سیلاب های فصلی را که در چند دهه اخیر در ایران بی سابقه بوده را ناشی از تغییرات اقلیمی می دانند؛ یعنی تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، بخشی از ظهور و بروز خود را با سیلاب های پیش بینی نشده و بارش های خارج از فصل نشان داده است؛ در چنین شرایطی این پرسش پیش می آید که میزان تاب آوری جوامع شهری و روستایی در برابر این پدیده چقدر است و آیا می توان از آسیب های ناشی از سیلاب را مدیریت کرد؟

حسین ظفری درخصوص تعداد سیلاب‌های در سه سال اخیر گفت: در سال ۱۴۰۰ وقوع ۵۵۵ مورد، در سال ۱۴۰۱ برابر ۶۷۵ سیلاب و در سال گذشته ۳۱۶ مورد سیلاب در کشور اتفاق افتاد که بیشتر آنها در سیستان و بلوچستان و فارس بوده است.

وی مجموع خسارات وارد به کشور از سیل سه سال اخیر را ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیشتر این خسارات در حوزه زیربنایی و راه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن، برنامه جامع مقابله با سیلاب در سه سطح بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم شده و در دست اجرا است.

 

بیشتر خسارات سیل در حوزه زیربنایی و راه‌ها بوده است

ظفری با اشاره به برنامه بلندمدت تنظیم شده برای مقابله با سیلاب گفت: این برنامه با همکاری دیگر سازمان و ارگان‌ها در حال شکل گیری است؛ در این برنامه به ساخت شهرسازی، جایابی شهرها و تغییرات اقلیمی توجه شده‌است.

وی اظهار کرد: در برنامه میان مدت مباحث سازه‌ای و غیر سازه‌ای توجه شده است به طوری که موضوعاتی چون ساماندهی حریم و لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای مقابله با سیلاب را استفاده از ظرفیت‌های مردمی در طرح های آبخیزداری و مهار روان آب ها عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته، برای آبخیزداری نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

ظفری افزود: بخشی کوچکی از این مبلغ که حدود پنج هزار میلیارد تومان است، از سوی دولت تامین اعتبار می‌شود و بنابراین برای تسریع در اجرای این طرح ها نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی و شرکت های صنعتی هستیم.

وی توضیح داد: در این طرح اشخاص، شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ صنعتی که نیازمند آب هستند، برای احداث آب‌بند و سدهای کوچک سرمایه‌گذاری می کنند و در مقابل سهم آب خود را می برند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کارخانه‌های پتروشیمی و صنایع فولادی که نیازمند آب هستند، سالانه مبالغ زیادی برای خریداری آب پرداخت می‌کنند و می‌توانند با سرمایه گذاری در طرح های مهار آب، به همان میزان از آب‌های جمع آوری شده، استفاده کنند.

ظفری این نکته را یادآور شد که البته در نقاطی مانند اطراف دریاچه ارومیه این امکان وجود ندارد اما در نقاط دیگر که هدر رفت آب وجود دارد یعنی آب به رودخانه‌های مرزی و دریا می ریزد و یا به شکل های مختلف هدر می‌شود، اجرای چنین طرح های مشارکتی در اولویت است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر