پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش 98 درصدی باران در کرمان بزن باران که بی‌صبرند یاران

کاهش 98 درصدی باران در کرمان بزن باران که بی‌صبرند یاران





۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۴۶

کاهش 98 درصدی باران در کرمان
بزن باران که بی‌صبرند یاران

سامانه بارشی در حالی از عصر امروز وارد استان کرمان می‌شود که در دو ماه گذشته میزان بارندگی در کرمان نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته حدود 98 درصد کاهش داشته است.
«کرمان در درجه خشک‌سالی شدید است.» بیش از یک ماه از این اظهارنظر رییس مرکز ملی خشک‌سالی سازمان هواشناسی کشور می‌گذرد. اظهارنظری که شاید در نگاه اول تازه نباشد. چراکه در سال‌های اخیر، خشک‌سالی، واژه‌ای بوده که همواره در کنار نام کرمان وجود داشته است. بااین‌حال شرایطی که در سال زراعی جاری (از ابتدای پاییز 95 تا انتهای تابستان 96) پیش‌آمده، بیشتر درجه خشک‌سالی شدید را به یادمان می‌آورد. بر اساس گزارشی که سازمان هواشناسی کشور منتشر کرده، در بازه زمانی یک مهر تا یک آذر (روز گذشته) متوسط بارش در استان کرمان 0.8 میلی‌متر بوده است. این در حالی است که در مدت‌زمان مشابه در سال 94، 38.8 میلی‌متر متوسط بارش در استان کرمان بوده است. این کاهش 97.93 درصدی نشان می‌دهد که سال زراعی جاری اصلاً خوب برای کرمان شروع نشده.
کرمان سومین استان
کم بارش کشور
بحران خشک‌سالی در کرمان را وقتی می‌توان بهتر فهمید که بدانیم در بازه زمانی گفته‌شده، متوسط بارش تنها در استان‌های یزد و خراسان جنوبی کمتر از کرمان بوده است. یعنی از میان 31 استان کشور، کرمان ازنظر متوسط بارش در رتبه 29 کشور قرار دارد و سومین استان کم بارش کشور بوده است. در یزد در این دو ماه 0.4 میلی‌متر و در خراسان جنوبی 0.7 میلی‌متر متوسط بارش بوده است. نزدیک‌ترین استان‌ها به کرمان هم دو همسایه دیگر هستند. فارس 0.8 و هرمزگان 0.9 میلی‌متر متوسط بارششان بوده است. متوسط بارش کل کشور هم از 67.8 میلی‌متر در مهر و آبان 94 به 13.9 میلی‌متر در دو ماه گذشته رسید.
زرند و انار؛ خشکِ خشک
در بازه زمانی یک مهر تا یک آذر سال جاری، در شهرستان‌های زرند و انار اصلاً باران نباریده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال 94، در زرند 18.7 میلی‌متر و در انار 20.9 میلی‌متر باران باریده بود. پس از این دو شهرستان، شهرستان‌های نرماشیر، کوهبنان و فهرج با 0.1 میلی‌متر بارندگی، کمترین میزان بارش را در استان کرمان داشته‌اند. بیشترین بارش در دو ماه اخیر در شهرستان‌های رابر با 3.8 میلی‌متر، بافت 3.1 میلی‌متر و بردسیر 3 میلی‌متر بوده که میزان بارش در این شهرستان‌ها در همین بازه زمانی در سال 94، به ترتیب 78.8 میلی‌متر، 81.8 میلی‌متر و 56.8 میلی‌متر بوده است. نکته قابل‌توجه دیگر به کمترین و بیشترین بارش دو ماه اول پاییز سال گذشته برمی‌گردد. ارزوئیه با 93.3 میلی‌متر بیشترین بارش و کوهبنان با 10 میلی‌متر کمترین بارش را داشته‌اند و امسال بیشترین بارش که در رابر بوده، کمتر از نصف کمترین بارش در استان بوده است.
کاهش 98 درصدی بارش
در مرکز استان
میزان بارش در شهر کرمان هم 97.68 درصد نسبت به دو ماه اول پاییز سال گذشته کاهش داشته است. تا روز گذشته در شهر کرمان 0.5 میلی‌متر باران باریده. سال گذشته اما میزان بارش 21.6 میلی‌متر بوده است.

«لانینا» و پاییز کم باران
در حالی پیش‌بینی‌شده که از عصر امروز یک سامانه بارشی وارد استان شود، که گفته می‌شود براثر پدیده «لانینا» امسال پاییز، کم باران است. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینا» سالی کم‌بارش را به دنبال بیاورد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که‌ سال آبی در ایران کم بارش شروع‌شده است. شهروند در این خصوص گزارش داد که گرچه لانینا در آمریکای‌شمالی گزارش شده، اما این پدیده جوی مانند ال‌نینو سایر نقاط کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و وزارت نیرو هم برای امسال‌ سال کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده است. مطابق با پیش‌بینی‌های وزارت نیرو که بعد از نشست‌های کارشناسی با سازمان هواشناسی انجام‌شده است، در ‌سال آبی پیش‌رو احتمال کاهش حدود ۲۰‌درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت وجود دارد و این کم‌بارشی بیشتر مناطق شرقی و غربی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «لانینا» اثراتی متضاد با ال‌نینو دارد و در واقع به خاطر تغییرات اقلیم زمین رخ می‌دهد. در این پدیده که بخش مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام را تحت تأثیر قرار داده، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب بروز سردی بیشتر هوا در خشکی و کاهش بارش‌ها می‌شود.

هم باران می‌بارد هم هوا سرد می‌شود
رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در خصوص احتمال بارندگی در استان به «پیام ما» گفت: «سامانه بارش زا امروز عصر (سه‌شنبه) وارد استان می‌شود. این بارش‌ها به صورت برف و باران خواهد بود و بارش‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی شمالی و غربی استان به صورت برف خواهد بود. البته این بارش‌ها هر چقدر هم خوب باشد، جبران کم بارشی قبل را نمی‌کند.» حمید حبیبی افزود: «البته در شرق استان بیشتر وزش باد خواهیم داشت و در جنوب استان هم احتمال بارش کمتر خواهد بود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا پدیده «لانینا» بر کم بارشی دو ماه گذشته تأثیر گذاشته، اظهار کرد: «شرایط جوی کل منطقه زمین را فرامی‌گیرد و وقتی پدیده‌ای جوی رخ دهد، بر مناطق مختلف تأثیر می‌گذارد. امسال ما شاهد پدیده لانینا هستیم که یک مقدار روی بارش‌های ما تأثیر گذاشته است. همچنین پدیده پر ارتفاع جنب حاره امسال تا میانه‌های ایران آمده و اجازه نمی‌دهد سامانه‌های بارش زای قوی وارد کشور شود.» وی بابیان اینکه در روزهای آینده کاهش محسوس دما رخ می‌دهد، اضافه کرد: «این سرما حداقل تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.» به گفته حبیبی، بارش‌های روزهای آتی می‌تواند در برخی شهرهای شمالی باعث آب‌گرفتگی معابر شود اما در کرمان بارش نسبتاً متوسطی خواهیم داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *