سایت خبری پیام ما آنلاین | کمبود 294 میلیون مترمکعب آب برای تکمیل ظرفیت 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان خالی ماند

کمبود 294 میلیون مترمکعب آب برای تکمیل ظرفیت 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان خالی ماند





۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۲:۳۵

کمبود 294 میلیون مترمکعب آب برای تکمیل ظرفیت
51 درصد ظرفیت سدهای کرمان خالی ماند

پیش‌بینی‌ها در حالی از سال کم بارش تری نسبت به سال گذشته حکایت دارد که علی‌رغم بارندگی تقریباً نرمال سال گذشته، در حال حاضر 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان خالی مانده است.
وضعیت ذخیره آب سدهای کرمان اگر در بدترین حالت سال‌های اخیر نباشد، جزو بدترین‌هاست. خالی ماندن 51 درصد ظرفیت چهار سد بزرگ استان آن هم درحالی‌که قرار بود سال آبی گذشته (مهر 94 تا شهریور 95) به علت بروز پدیده «ال نینو» سال پربارشی باشد، نشان می‌دهد بحران آب کرمان در بدترین حالت خود قرار دارد. «ال نینو» اگرچه باعث شد طبق گفته صالحی، مدیر دفتر بحران استانداری کرمان، میزان بارندگی پاییز و زمستان 94 نسبت به پاییز و زمستان 93 بیشتر شود، اما نتوانست وضعیت ذخیره آبی کرمان را افزایش دهد. به‌طوری‌که طبق گفته دریجانی، مدیر تأسیسات آبی آب منطقه‌ای کرمان، سدهای کرمان پیش از شروع سال آبی 94-95، نزدیک به 52 درصد ظرفیتشان خالی مانده بود و امروز 51 درصد این ظرفیت خالی است. این در حالی است که بنا به آماری که سایت شرکت آب منطقه‌ای داده، 116.3 میلی‌متر میانگین بارندگی در سال آبی گذشته بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان سال جاری کمتر شود و پاییز و زمستان نسبتاً خشک‌تری در پیش داشته باشیم.
«لانینو» پنبه «ال نینو» را می‌زند
پیش‌بینی می‌شود امسال پدیده‌ای در نقطه مقابل «ال نینو» رخ دهد که براثر آن پاییز کم‌بارانی در پیش باشد. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینو» سالی کم‌بارش را به دنبال بیاورد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که‌ سال آبی جدید در ایران خشک و بی‌بارش شروع‌شده است. بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران در نخستین هفته‌ سال آبی ۹۶-۹۵، ۵ حوضه از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور بدون بارش گزارش‌شده‌اند. شهروند در این خصوص گزارش داد که گرچه لانینو در آمریکای‌شمالی گزارش‌شده، اما این پدیده جوی مانند «ال‌نینو» سایر نقاط کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و وزارت نیرو هم برای امسال‌ سال کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده است.
امسال، خشک‌تر از پارسال
مطابق با پیش‌بینی‌های وزارت نیرو که بعد از نشست‌های کارشناسی با سازمان هواشناسی انجام‌شده است، در ‌سال آبی پیش‌رو احتمال کاهش حدود ۲۰ ‌درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت وجود دارد و این کم‌بارشی بیشتر «مناطق شرقی کشور» را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «لانینو» اثراتی متضاد با ال‌نینو دارد و درواقع به خاطر تغییرات اقلیم زمین رخ می‌دهد. در این پدیده که بخش مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام را تحت تأثیر قرار داده، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب بروز سردی بیشتر هوا در خشکی و کاهش بارش‌ها می‌شود. موضوعی که مدیر دفتر بحران استانداری در گفت‌وگو با «پیام ما» آن را تائید می‌کند. محسن صالحی اگرچه درباره بروز پدیده «لانینو» اظهارنظر نمی‌کند اما می‌گوید: «سازمان هواشناسی برای پاییز امسال پیش‌بینی کرده که به نسبت سال گذشته، میزان بارندگی کمتر باشد.» او درباره پایین بودن ذخیره سدهای استان اظهار می‌کند: «سال گذشته وضع بد نبود به‌طوری‌که در یک بازه زمانی حتی سد نسا بم به مرحله سرریز نزدیک شده بود.»
بحران آب شدیدتر شده است
مدیر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمان هم در این خصوص به «پیام ما» می‌گوید: «ما از سال 77 وارد خشک‌سالی شدیم. در یک مقاطعی خشک‌سالی کمتر بوده و در یک مقاطعی بیشتر. الان هم وضع خوب نیست.» محمد دریجانی با اشاره به اینکه در ابتدای سال آبی جدید هستیم، می‌افزاید: «پیش‌بینی‌شده که سال خشک‌تری نسبت به پارسال داشته باشیم. به همین دلیل باید با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، بحران آب شدید را کنترل کنیم. در حال حاضر 96 درصد آب استان در کشاورزی مصرف می‌شود و باید توجه بیشتری در این بخش داشته باشیم.» وی به پایین‌تر آمدن آب سد نسا بم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «آب سد نسا فعلاً فقط در کشاورزی مصرف می‌شود و اگر برای شرب و صنعت هم مصرف شود، ذخیره آن پایین‌تر هم می‌آید.»

وضعیت سدهای استان در حال حاضر
طبق گفته دریجانی، حجم کل مخازن در چهار سد استان کرمان 582 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر 288 میلیون مترمکعب آب دارند.
ظرفیت ذخیره آب سد جیرفت 336 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر 113 میلیون مترمکعب آب دارد.
سد بافت با ظرفیت نگهداری 40 میلیون مترمکعب آب، 31 میلیون مترمکعب آب دارد.
ظرفیت سد تنگوئیه سیرجان 38 میلیون مترمکعب است که پنج میلیون مترمکعب آب دارد.
ظرفیت سد نساء بم 168 میلیون مترمکعب است که 138 میلیون مترمکعب آب دارد.

وضعیت سدهای استان در ابتدای سال 95
در حالی 51 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است که در فروردین‌ماه سال جاری، 42 درصد ظرفیت سدهای کرمان خالی بود.
سد جیرفت 126.8 میلیون مترمکعب آب داشت. (13 میلیون مترمکعب بیشتر از وضعیت فعلی)
سد بافت 35 میلیون مترمکعب آب داشت. (چهار میلیون مترمکعب بیشتر از وضعیت فعلی)
سد تنگوئیه سیرجان 8.53 میلیون مترمکعب آب داشت. (سه میلیون مترمکعب بیشتر از وضعیت فعلی)
سد نساء بم 167.65 میلیون مترمکعب آب داشت. (29 میلیون مترمکعب بیشتر از وضعیت فعلی)

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *