پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» از احتمال وقوع توفان سهمگین گزارش می‌دهد توفان «حاره‌ای» به کرمان نمی‌آید

«پیام ما» از احتمال وقوع توفان سهمگین گزارش می‌دهد توفان «حاره‌ای» به کرمان نمی‌آید





۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲:۵۹

«پیام ما» از احتمال وقوع توفان سهمگین گزارش می‌دهد
توفان «حاره‌ای»
به کرمان نمی‌آید

روزهای گذشته اگرچه خبری به نقل از سازمان هواشناسی در رابطه با احتمال وقوع توفان «حاره‌ای» در جنوب ایران منتشر شد، اما طبق گفته کارشناسان، احتمال وقوع این توفان در کرمان خیلی کم است.
«توفان حاره‌ای در راه جنوب ایران» و «احتمال بروز سیل و خسارت سنگین». این‌ها تیتر خبرهایی بودند که در دو روز گذشته در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شدند. خبری که ابتدا خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد و سپس در اکثر سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی معتبر بازنشر شد. در این خبر آمده بود: «بر اساس اعلام سازمان هواشناسی آخرین بررسی الگوهای هواشناسی حکایت از تشکیل یک توفان حاره‌ای در شمال اقیانوسی هند طی روزهای ۵ تا ۹ مهر دارد. بر پایه این گزارش، چنانچه تغییری در الگوها ایجاد نشود مسیر این توفان به سمت دریای عمان و تنگه ی هرمز خواهد بود.» همچنین احتمال داده‌شده بود جنوب ایران تحت تأثیر این توفان که از رطوبت بسیار بالا به همراه وزش فوق شدید باد برخوردار است، قرار گیرد. بر این اساس هشدار داده‌شده بود که «مناطقی که این توفان با آن‌ها برخورد کند خسارات بسیار زیادی برجای خواهد گذاشت.» در ادامه این خبر به نقل از سازمان هواشناسی عنوان‌شده بود که «شکل‌گیری چنین توفانی در حال فراهم شدن است» اما همه‌چیز در روزهای آینده مشخص خواهد شد. همچنین براثر این توفان احتمال بارش‌های بالای ۱۰۰ میلی‌متر در این مناطق وجود دارد.
توفان حاره‌ای چیست؟
طبق گفته شاهرخ فاتح، رییس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور «این توفان‌ها مختص اقیانوس‌هاست که tropical cyclone یا «چرخند حاره‌ای» نامیده می‌شود. نمونه آشنای آن‌هم توفان کاترینا در جنوب آمریکاست که ‌سال ۲۰۰۵ میلادی رخ داد و خسارت جانی و مالی بسیاری به بار آورد. این دست توفان‌های حاره‌ای هر‌سال در اقیانوس اطلس اتفاق می‌افتد و در اقیانوس هند و سواحل جنوب شرق آسیا هم پیش می‌آید.» آن‌طور که شهروند نوشته، به گفته فاتح «توفان حاره‌ای پدیده‌ای اقیانوسی است که خیلی کم پیش می‌آید به سواحل ما برسد و درگذشته هم نمی‌رسید، اما‌ سال ۸۶ توفان «گونو» به جنوب ایران رسید و زندگی مردم را مختل کرد. نقطه شکل‌گیری این توفان در اطراف اقیانوس هند بود و کم‌کم به دریای عمان رسید و سرانجام تا سواحل چابهار پیش آمد. این توفان‌ها اگرچه سرعت بالایی دارد، در اقیانوس‌های دور اتفاق می‌افتد و از زمان شکل‌گیری تا رسیدن آن‌ها به ساحل همه باخبر می‌شوند و اقدامات مقاومتی و پیشگیری را در نظر می‌گیرند. همین مسأله باعث شده از قبل اطلاع‌رسانی شود. در واقعه «گونو» بسیاری از لنج‌ها و کشتی‌ها از سواحل دور شد و باوجود امواج ۴ متری خسارت اقتصادی تا حد زیادی پایین آمد.»
توفان گونو؛ مشهورترین توفان حاره‌ای در ایران
توفانی که رییس مرکز خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از آن با عنوان «گونو» نام‌برده، در خردادماه سال 86 رخ داد که سیل و توفان سهمگین جنوب ایران را به‌طور کامل تحت تأثیر قرارداد. 16 خرداد 86 و یک روز قبل از وقوع این توفان، وزارت کشور در بیانیه‌ای از ساکنان استان‌های جنوب شرق کشور خواست به علت جاری شدن سیل که موجب مواج شدن دریا با موج‌هایی به ارتفاع دو تا پنج‌متر می‌گردد، مناطق ساحلی و کناره رودخانه‌ها را سریعاً ترک کنند. یک روز بعد اما توفان فراتر از حد انتظار بود. به‌طوری‌که 2 نفر در هرمزگان کشته شدند، برخی راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان و هرمزگان قطع شد، تعداد زیادی از خانه‌های افراد دچار خسارت شد و به تأسیسات دریایی جنوب کشور و شناورهای سنگین و سبک در منطقه آسیب جدی وارد شد. توفان «گونو» به گفته رئوفی نژاد استاندار وقت کرمان، 152 میلیارد تومان به استان کرمان خسارت وارد کرد. این توفان و توفان‌های سهمگین «فِت» و «آشوبا» در سال‌های بعد که هر سه از نوع «حاره‌ای» بودند باعث شده تا استان‌های جنوب شرقی کشور بیش‌ازپیش هشدارها در این رابطه را جدی بگیرند. در همین راستا هشدار اخیر سازمان هواشناسی در رابطه با احتمال وقوع توفان «حاره‌ای» در مهرماه سال جاری در روزهای گذشته به یکی از پربازدیدترین خبرها در جنوب شرق کشور بدل شد. بااین‌حال کارشناسان هواشناسی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان با دیده تردید به این هشدار می‌نگرند.
توفان حاره‌ای به کرمان نمی‌آید
رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: «بررسی نقشه‌ها تا روز جمعه نشان می‌دهد که اصلاً خبری از ورود توفان حاره‌ای به ایران نیست.» حمیده حبیبی در واکنش به این سؤال که گفته‌شده پنجم تا نهم مهر این توفان به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: «ما اجازه اظهارنظر درباره اتفاقات دورتر را نداریم اما تا جمعه چیزی روی نقشه‌ها نیست. حتی توفان حاره‌ای که از اقیانوس هند شکل می‌گیرد تا روز جمعه به دریای عمان‌ هم نخواهد رسید.» وی بابیان اینکه این توفان به کرمان نمی‌آید، افزود: «در سال‌های پیش هم توفان حاره‌ای آن‌چنان به کرمان نرسیده و بیشتر سواحل و دریا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» او حوادثی مانند سونامی را ناشی از توفان‌های حاره‌ای عنوان کرد که احتمال رسیدن اثرات این توفان به کرمان کم است.
بی‌اطلاعی دفتر بحران استانداری
دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان ‌هم احتمال وقوع توفان حاره‌ای در استان را رد می‌کند. عرب نژاد مسئول هواشناسی این دفتر به «پیام ما» گفت: «اگر چیزی باشد معمولاً هواشناسی برای ما یک سری اطلاعیه می‌فرستد اما در خصوص توفان حاره‌ای اخیر به ما چیزی اعلام‌نشده است.»
تکذیبیه هواشناسی سیستان و بلوچستان
شامگاه شنبه هم هواشناسی سیستان و بلوچستان احتمال وقوع توفان حاره‌ای را تکذیب کرد. رضا آزادمنش، کارشناس اداره کل هواشناسی این استان به ایرنا گفت: « متأسفانه برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی بدون هیچ دلیل و منبع موثق در چند روز اخیر اقدام به انتشار اخباری در زمینه تشکیل توفان حاره‌ای بر روی اقیانوس هند کرده‌اند که اداره کل هواشناسی استان با بررسی دقیق نقشه‌های هواشناسی این اخبار را تکذیب می‌کند.
هم‌اینک سامانه کم‌فشار در جنوب شرق هند فعال است که به کشور پاکستان نرسیده و این سیستم نیز در روزهای آینده تضعیف می‌شود.»
اگرچه کارشناسان هواشناسی احتمال وقوع توفان حاره‌ای را کم می‌دانند و ما هم امیدواریم این توفان رخ ندهد اما تجربه سال‌های پیش نشان داده که تا یکی دو روز قبل از قطعی شدن وقوع توفان، اطلاع‌رسانی چندانی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. مشابه اتفاقی که در سال 86 و برای توفان «گونو» رخ داد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر