پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» بررسی می‌کند مشاغل خانگی راه‌حل بیکاری زنان کرمانی

«پیام ما» بررسی می‌کند مشاغل خانگی راه‌حل بیکاری زنان کرمانی





۸ شهریور ۱۳۹۵، ۲:۳۵

«پیام ما» بررسی می‌کند
مشاغل خانگی راه‌حل بیکاری زنان کرمانی

حل مشکل بیکاری یکی از دغدغه‌های مهم دولت است. هرساله تعداد زیادی به متقاضیان کار اضافه می‌شوند و این رشد متناسب با مشاغل موجود در بازار کار نبوده و همیشه گروهی هستند که موفق به پیدا کردن شغل نمی‌شوند، اشتغال خانگی یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند امید به داشتن شغل و ایجاد درآمد را در بین جوانان و به‌خصوص بانوان ایجاد کند و با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای درد بیکاری، درمانی شود.در بحث مشاغل خانگی، بانوان به دلیل مسئولیت‌های تعریف‌شده و نیاز بیشتر به حضور در خانه مشتاق‌تر ، پویاتر وتاثیر گذار تر ظاهر می‌شوند.
800 شغل برای بانوان
«فاطمه‌السادات حسینی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان درباره مشاغل بانوان در کرمان به «مهر» گفت: «بسیاری از بانوان کرمانی با دست‌خالی از دو سال گذشته فعالیت‌های خود در زمینه اشتغال را آغاز کرده‌اند و اشتغال‌زایی خوبی در حوزه مشاغل خانگی داشته‌اند به‌طوری‌که بین ۳۰ تا ۸۰۰ شغل را برای بانوان در منزل ایجاد کرده‌اند.»
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان با توجه به اینکه بانوان، بیشترین متقاضیان اشتغال در استان کرمان هستند،ادامه داد: «به بانوان متقاضی اشتغال به‌ویژه زنان سرپرست خانوار باید نگاه ویژه‌ای شود.»
حسینی اضافه کرد: «یکی از معضلاتی که در بحث اشتغال بانوان وجود دارد مشکل بیمه قالی‌بافی در استان کرمان است که هر چه سریع‌تر باید نسبت به رفع آن اقداماتی انجام شود چرا که در استان کرمان به خصوص روستاها اشتغال خوبی را ایجاد کرده است.»
ظرفیت‌های شگفت‌انگیز صنایع‌دستی کرمان
«شیخ اسدی» کارشناس روابط عمومی فنی و حرفه‌ای و یکی از مدرسین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای درباره مشاغل خانگی بانوان به «پیام ما» گفت: «مشاغل خانگی یکی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه‌های تولید است چون هزینه‌های سرسام‌آور کارخانه مانند نگهبان، آب و برق و انرژی، استهلاک ساختمان، بیمه، ایمنی، مالیات و… را حذف می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود که اکثر تولیدات چین در منازل و کارگاه‌های خانگی تولید می‌شود.
این مسئله بخصوص برای بانوان بسیار ارزشمند است زیرا وظیفه مهم همسرداری و مادری را بانوان می‌توانند در کنار تولید و کمک به اقتصاد خانوار به بهترین نحو انجام دهند.زندگی این‌چنینی روستاییان و عشایر سابقه بسیار ارزشمند تمدن ماست که متأسفانه با توسعه زندگی شهرنشینی و مصرف‌گرایی فاجعه‌بار در حال کمرنگ شدن و حتی نابودی است.»
او با اشاره به آموزش‌های فنی حرفه‌ای ادامه داد: «فنی و حرفه‌ای به‌ عنوان تنها متولی آموزش‌های کوتاه‌ مدت غیررسمی طبق قانون آموزش‌های بانوان را در بخش‌های مختلف شامل مراکز ثابت ویژه بانوان، آموزش‌های روستایی و عشایر و محروم، آموزش‌های سیار شهری، جوار دانشگاه، زندان، مساجد، آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی و.. اجرا می‌کند.
استان زرخیز کرمان در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی ظرفیت‌های شگفت ‌انگیزی دارد که عدم توجه به آن‌ها تأسف‌بار است.
صنایع‌دستی کرمان در بخش‌های مختلفی مانند پته، قالی و تابلو فرش، مسگری و حتی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شهرت جهانی دارد. متاسفانه هنوز هم برخی مدیران کشوری در سفر به کرمان می‌گویند پته را نمی‌شناسند. قالی کرمان و راور و گلباف شهرت جهانی دارد و افتخار کرمانیان است.»
مشاغل شناسه دار میراث فرهنگی
«مریم» بانویی است که در منزل پرده‌دوزی انجام می‌دهد او درباره شغل خود به «پیام ما» گفت:«من یک سال است که کارم را شروع کردم. حدود دو سال پیش مشکل اقتصادی پیدا کردیم، تصمیم گرفتم برای کمک به همسرم، سرکار بروم. چند ماهی هم در یک شرکت کارکردم اما احساس می‌کردم به‌اندازه وقتی‌که از دست می‌دهم، درآمد ندارم. ساعات زیادی هم بچه‌هایم در خانه تنها می‌ماندند. تصمیم گرفتم شغلی را انتخاب کنم که در خانه باشم حتی اگر درآمد کمتری داشته باشد. چون علاقه به خیاطی داشتم یک دوره سه ماه پرده‌دوزی رفتم و بعد کارم را شروع کردم چند ماه اول فقط مشتری‌هایم از آشناها بودند اما حالا مشتری غریب هم دارم. نرخ دستمزدم از پرده‌دوزی‌های شهر پایین‌تر است به خاطر همین مشتری دارم و هر مشتری خودش، برایم تبلیغ می‌شود. از درآمدم راضی هستم و مهم‌ترین حسن کارم این است که در خانه کار می‌کنم. نبودن بیمه تنها مشکل این کار است.»
مهدی شاهمرادی کارشناس ارشد امور بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی کرمان درباره مشاغل خانگی‌ای که از پوشش بیمه‌ای برخوردارند به «پیام ما» گفت:«همه مشاغل خانگی تحت پوشش بیمه نیستند یعنی از کمک ‌هزینه دولتی در پرداخت حق بیمه برخوردار نیستند . مثل خیاطی، آرایشگری و ….
در حال حاضر زنان خانه‌داری که در مشاغلی چون قالی و پته و گلیم و صنایع‌دستی که جزء مشاغل شناسه دار میراث فرهنگی هستند، فعالیت دارند از مزایای تأمین اجتماعی بیمه قالی‌بافان با نرخ 7 درصد بهره‌مند هستند. لیکن با توجه به اینکه این مشاغل در بازار و اقتصاد جایی ندارند در حال حاضر تعدادی از آنان محصولات تولیدشده را نتوانستد، بفروشند و به مواد اولیه بدهکارند و راه برگشتی هم ندارند و باید تولیداتشان را نصف قیمت بفروشند.
اگر یک مرکز محصولات تولیدی را تضمینا می‌خرید .علاوه بر ایجاد اشتغال با نظارتی که بر این تولیدات می‌شد محصولات خانگی با دقت بیشتر و کیفیت بالاتری تولید می‌شدند.»
«شیخ اسدی» درباره امکان درآمدزایی در شهر کرمان گفت: «سنگ‌های قیمتی که گنجینه ناشناخته دیار کریمان هستند، فرصتی مناسب برای اشتغال‌اند. هر زن و مرد کرمانی می‌تواند با سرمایه‌ای یک ‌میلیونی گوهرهای ارزشمند دیار کرمان را بتراشد و در صنعت درآمدزایی کند که در رده‌های برترین صنایع پول‌ساز دنیا قرار دارد. جالب آنکه 35 نوع سنگ و گوهر در کرمان ثبت‌شده است اما مشهد شهر نمونه سنگ‌های قیمتی انتخاب‌شده است.
مشاغل پایین‌دست صنعت، مشاغل ارزشمند خدمات و بیمه و مشاغل حوزه کشاورزی و گل و گیاه، پرورش قارچ ،تولید کود و همه و همه نشانه این ظرفیت‌های ارزشمند است.به قول استاندار محترم مشکل مهم در این مسیر «فرهنگ کار» است و نبود زمینه‌سازی مناسب برای هدایت جامعه بانوان به این مسیر است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *