سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از«هدایت تحصیلی» دانش آموزان پایه «نهم» انتخاب اجباری

گزارش «پیام ما» از«هدایت تحصیلی» دانش آموزان پایه «نهم» انتخاب اجباری





۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۶

گزارش «پیام ما» از«هدایت تحصیلی» دانش آموزان پایه «نهم»
انتخاب اجباری

سرمایه انسانی، یکی از مهم‌ترین داشته‌های هر کشوری است که با پرورش درست آن، پیشرفت در هر زمینه‌ای برای کشور قابل پیش‌بینی است و در این میان، دانش آموزان یکی از تأثیرگذارترین و ارزشمندترین گروه‌های سرمایه انسانی هستند . هرساله برای بهتر شدن و کارآمدتر بودن نظام آموزشی، طرح‌های جدیدی پیشنهاد می‌شود.هدایت تحصیلی یکی از این طرح‌ها است، که امسال برای دانش آموزان پایه «نهم» اجرایی شده و واکنش‌های متفاوتی را در سطح جامعه ایجاد کرده است.
«فانی» وزیر آموزش‌وپرورش، معتقد است بسته‌های ‌هدایت تحصیلی به نفع دانش آموزان و سیستم آموزش کشور است، چرا که مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش و تجربیات داخلی و جهانی را پشت سر دارد.وی می‌گوید: «خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید در خصوص این بسته‌ها توجیه شوند، ما این بسته‌ها را با توجه به چهار عامل مؤثر «علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی» تدوین کرده‌ایم و امیدواریم رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را از این طریق به دست بیاوریم.»
«شکوهی»، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش در این رابطه بر اجباری نبودن انتخاب رشته تأکید و اظهار می‌کند: «در هدایت تحصیلی دانش‌آموز، امکانات منطقه، نیاز کشور و بازار کار هم دیده می‌شود و این‌گونه نیست که اجباری در هدایت یک دانش‌آموز به سمت یک‌رشته خاص داشته باشیم.»
بی‌اطلاعی والدین
«مهدیه.س» کادر دفتری یکی از مدارس متوسطه دوره اول شهر کرمان است که فرم‌های هدایت تحصیلی را به والدین تحویل می‌دهند، او به «پیام ما» در رابطه با هدایت تحصیلی گفت: «به ما از سازمان اطلاع دادند که از نیمه تیرماه فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان به مدرسه می‌رسد تا با آن برای ثبت‌نام در دوره دوم اقدام کنند. ما فرم‌ها را تحویل والدین می‌دادیم که در آن‌ها هم اولویت‌ها وهم ترازهای دروس مشخص بود و والدین با آن‌ها به دبیرستان مراجعه می‌کردند و آنجا بود که با مشکل روبرو می‌شدند. مثلاً دانش‌آموز می‌خواست، رشته ریاضی برود ولی بر اساس اولویت و تراز می‌توانست ادبیات را انتخاب کند. دوباره به مدرسه ما بر می‌کشتند و اعتراض می‌کردند.اوضاع پیچیده‌ای شده است ، مشکل به دلیل بی‌اطلاعی والدین پیش می‌آید . ارزیابی برای هدایت تحصیلی بر اساس نظرات و ارائه نمرات، توسط مشاور مدرسه به وزارت خانه انجام‌شده است و ما نتیجه را به والدین ارائه می‌دادیم.هیچ جلسه‌ای در مدرسه برای آشنایی والدین برگزار نشد،که اگر می‌شد والدین کمتر واکنش منفی نشان می‌دادند و حداقل توجیه شده بودند.در مدارس کرمان با توجه به آن چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، اکثریت والدین می‌خواهند فرزندشان رشته تجربی برود تا پزشکی قبول شود، درگیری‌ها هم بر اساس همین تصورات اتفاق می‌افتد و بیشترین اعتراض این‌گونه بیان می‌شود که هدایت تحصیلی باعلاقه فرزندمان هم‌خوانی ندارد.»
«مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در توجیه هدایت دانش‌آموزان بی‌علاقه به سمت رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش، توضیح داد: «به‌طور مثال شخصی که برای قبولی در دانشگاه انتخاب رشته می‌کند، امکان انتخاب 150 اولویت را دارد و این‌که در اولویت اول و رشته موردعلاقه خود پذیرش نشود، به شرایط، نمره و مسائل دیگری مربوط می‌شود و نمی‌توان گفت انتخاب آن رشته اجباری بوده است. به همین ترتیب درباره هدایت تحصیلی نیز مجموعه‌ای از عوامل بر آن تأثیر می‌گذارند که شامل معیارهای نمره، نظر اولیاء و دانش‌آموز، نظر معلمان، امتیاز آزمون رغبت ، استعداد و نظر مشاوران است.»
«آذرکیش» با بیان این‌که توزیع متوازن بر اساس اسنادِ تکلیفی موردتوجه قرار می‌گیرد، گفت: «قانون تکلیف کرده است که برقراری توازن در رشته‌های مختلف باید انجام شود. دستورالعمل سنواتی شرایط عمومی جامعه را اعلام و هدایت تحصیلی را بر اساس چهار عامل علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکانات اجرایی انجام داده و دانش‌آموزان را توزیع می‌کند؛ همچنین دوره دوم متوسطه یک دوره نیمه تخصصی بوده و بدین معنا است که دانش‌آموزان باید خود را برای تخصص‌های مختلف مورد نیاز جامعه آماده کنند.»
شرایط روحی و روانی نوجوان
«زهرا» مادر دختری است که امسال پایه نهم را گذرانده است. او در رابطه با هدایت تحصیلی به «پیام ما» گفت:«دختر من در مدرسه استعدادهای درخشان درس می‌خواند. علاقه‌ی زیادی به ریاضی دارد، حتی بارها گفته بود که می‌خواهد به این رشته برود. نمره ریاضی‌اش در هر پایه 20 است. البته هیچ‌کدام از نمره‌هایش از 19.80 کمتر نبودند. حالا برگه‌ی هدایت تحصیلی هم برایش ریاضی تعیین کرده است، اما از آن روزی که برگه را گرفته‌ایم، می‌گوید: می‌خواهد تجربی برود. هدف از این هدایت تحصیلی هر چه باشد به دلیل نحو ارائه، واکنش بدی در نوجوانان ایجاد می‌کند. دختر من می‌گوید: مگر تنبل هستم که گفته‌اند نمی‌توانم به تجربی بروم. امروز او را در رشته تجربی نام‌نویسی کردم. این هدایت تحصیلی تنها چیزی که برای ما داشت، این بود که دختر من را از علاقه‌اش دور کرد. هرچقدر هم ما با او صحبت کردیم. می‌گوید ثابت می‌کنم که اشتباه فکر می‌کردند که نمی‌توانم، دکتر شوم.در نحو ارائه هدایت تحصیلی شرایط روحی و روانی نوجوان موردتوجه قرار نگرفته است.»
«پریا» دانش‌آموزی است که در فرم «هدایت تحصیلی» اولین رشته‌ی او صنعت است او به «پیام ما» می‌گوید : «من همیشه دانش‌آموز خوبی بودم، همه‌ی نمره‌هایم خوب است . اما به صنعت علاقه ندارم، اصلاً نمی‌دانم منظور دقیق صنعت، یعنی چه و هیچ‌چیزی از آن نمی‌فهمم، حتی نمی‌توانم اسم سه وسیله و ابزار صنعتی را نام ببرم. نمی‌دانم «آموزش‌وپرورش» چگونه تشخیص داده است که من به درد، صنعت می‌خورم . دلم می‌خواهد رشته‌ی تجربی بروم، من باید باعلاقه‌ام انتخاب رشته کنم نه از روی اجبار .میخواهم در انتخاب رشته آزاد باشم، حتی اگر در آن موفق نشوم. باید خودم انتخاب کنم، نه دیگران برایم تعیین تکلیف کنند.»
تصمیم منطقی و انتخاب درست
«علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه طبیعی است که هدایت تحصیلی، در برخی مناطق و استان‌ها منجر به اعتراضاتی شده باشد گفت: «اگر دانش‌آموزانی نسبت به نتیجه هدایت تحصیلی معترض هستند، می‌توانند به اداره مشاوره منطقه خود مراجعه کرده و موارد را اطلاع دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود.»
«سارا» دانش‌آموزی است که امسال کنکور در رشته تجربی امتحان داده است او در رابطه با هدایت تحصیلی به «پیام ما» می‌گوید: «به نظر من طرح بسیار خوبی است .همه می‌خواهند، تجربی بروند بدون اینکه بدانند چقدر نیاز است و چقدر پذیرش ، هر کس ریاضی ضعیف است یا در محفوظات قوی نیست، رشته تجربی می‌رود. بعضی‌ها هم به اصرار والدین انتخاب رشته می‌کنند. ما در کلاسمان دانش‌آموزی داشتیم که عاشق موسیقی و نقاشی بود، در این زمینه استعداد هم داشت اما خانواده مجبورش کرده بودند تجربی بیاید، که دکتر شود. وقتی هدایت تحصیلی وجود داشته باشد تصمیم دانش‌آموز منطقی‌تر می‌شود و فقط از روی احساسات برای آینده‌اش تصمیم نمی‌گیرد و همه‌ی جوانب در نظر گرفته می‌شود. از یک نظر دیگر هم هدایت تحصیلی مفید است زیرا مثلاً دانش‌آموزی که در رشته‌ی تجربی درس خواند و بعد در دانشگاه هم مدرک گرفت وقتی کاری پیدا نکرد نمی‌تواند دولت را مقصر بداند که برایش کار نیست. آن زمان دولت و نظام آموزشی خواهند گفت: که مثلاً ما بر اساس نیاز جامعه به تو پیشنهاد صنعت و یا کشاورزی را داده بودیم.»
نتایج رسیدگی به اعتراضات حداکثر
تا 20 مردادماه اعلام می‌شود
«سحرخیز» معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تأکید بر اینکه هدایت تحصیلی فعلی، نظام جامع هدایت تحصیلی که در سند تحول آمده است، نیست گفت: «نظام جامع هدایت تحصیلی باید از مقطع ابتدایی اجرا شود. بارها تأکید کرده‌ام که این نظام فعلی، نظام جدیدی نیست و بسط همان نظام قدیم است.» «سحرخیز» ادامه داد: «آیا با یک کتاب فناوری پایه ششم می‌شود سرنوشت دانش‌آموز را تعیین کرد؟ دانش‌آموزی که تلقی از دانشگاه ندارد را یک‌باره برایش تعیین می‌کنیم برود رشته هنر و … .»
«مسعود شکوهی» مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با اعتراض به نتایج هدایت تحصیلی گفت: «نتایج رسیدگی به اعتراضات حداکثر تا 20 مردادماه اعلام می‌شود.» وی در پاسخ به اینکه ممکن است کدام گروه از دانش آموزان موفق به تغییر رشته انتخابی خود شوند، گفت: «البته همه دانش آموزان حق اعتراض دارند، اما لزوماً به همه آن‌ها پاسخ مثبت داده نمی‌شود. بررسی‌ها انجام می‌شود اما به اعتراض آن گروه از دانش‌آموزان که معدل بالا دارند و حدنصاب منطقه‌ای را کسب کرده‌اند، اما در رشته غیر دلخواه پذیرفته‌شده‌اند، جدی‌تر رسیدگی می‌شود.» او در ادامه یادآور شد: «هدایت تحصیلی یک کار علمی است و مصوبه و قانون دارد و ما نمی‌توانیم قانون را دور بزنیم.»
بر اساس آخرین اخبار رسیده، «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کشور به دلیل اعتراضات زیاد والدین و دانش آموزان در حکمی به معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان مأموریت داد تا به قید فوریت موضوع هدایت تحصیلی در آموزش‌وپرورش را بررسی و نتیجه را گزارش دهد.
بهترین تصمیمات زمانی اتخاذ می‌شوند که بیشترین بررسی در مورد همه‌ی شرایط و جوانب موضوع انجام شود .بهترین مسیر برای پیشرفت همیشه همان مسیری نخواهد بود، که فرد با آن آشنایی دارد گاهی باید مسیر جدیدی را برای رسیدن به موفقیت طی کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *