سایت خبری پیام ما آنلاین | نیم‌نگاهی به اخلاق و کنش‌های ما در فضای مجازی واکنش‌های مجازی

نیم‌نگاهی به اخلاق و کنش‌های ما در فضای مجازی واکنش‌های مجازی





۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۲:۱۴

نیم‌نگاهی به اخلاق و کنش‌های ما در فضای مجازی
واکنش‌های مجازی

هنر نزد ایرانیان و است و بس، ‌فرزندان تمدنی هفت‌هزار ساله وغیره دیگر نمی‌توانیم به یاد بیاوریم که چند بار این کلمات را شنیده‌ایم و چند نفر از اطرافیان ما به ایرانی بودن خود و اینکه ایرانیان وارث تمدنی کهن و شاعران و ادبایی بزرگ و از همه مهم‌تر تاریخ و فرهنگی غنی هستند، افتخار می‌کنند.
مقوله هویت‌ملی در ابتدایی‌ترین شکل خود، با نوعی احترام به مرزهای جغرافیایی یک کشور و پذیرش آن توسط کسانی ارتباط دارد که درون آن مرزها قرار دارند و همگی در میثاقی مشخص و مشترک در جامعه‌ای بزرگ سهیم‌اند.
هویت به معنی «چه کسی بودن» از نیاز طبیعی انسان به شناخته شدن و معرفی شدن به چیزی یا جایی نشات می گیرد. این احساس نیاز به تعلق، نیازی ذاتی و اساسی است که در هر فرد وجود دارد. به عبارت دیگر هویت، نوعی نمادسازی و پدیده ای فرهنگی است که افراد، گروه ها، اقوام یا مکان ها برای احراز موجودیت خود و تمایز از دیگران اتخاذ می‌کنند. یکی از رایج ترین شیوه‌های تعیین هویت همانا گزینش نام و نامگذاری است به طوری که هیچ فرد، گروه، قوم یا مملکتی بدون نام پیدا نمی شود و معمولا چیزهایی به آن نام‌ها سنجاق می‌شود و گاهی با توجه به فرهنگ‌های مختلف آن چیزهای سنجاق شده فرق می‌کنند، مثلا بسیاری از ما ایرانی‌ها به خودمان فرهنگ و هنر را سنجاق شده می‌دانیم و فکر می‌کنیم جهان به دور ایران می‌چرخد. حتما شما هم شنیده‌اید که مهم‌ترین مهندسان و فیزیک‌دانان ناسا ایرانی‌ها هستند و پولدارترین آدم‌های جهان و موفق‌ترین تاجران جهان ایرانی‌ها هستند و خلاصه انگار صفت ترین را به تن ما ایرانی‌ها دوخته‌اند و و حتی اگر بخواهیم بستنی و فالوده‌هم بفروشیم باید حتما بگوییم بهترین بستنی‌فروشی جهان(که شعبه‌ی یک اینجاست و شعبه‌ی دو ایتالیا) و متاسفانه بعضی از ما به راحتی هم با حقیقت مواجه نمی‌شویم و حاضر نیستیم روی اخلاق و اندیشه‌ی نسل بعد کار کنیم و حتی بچه‌های ما که مهم‌ترین بخش زندگی ما هستند در دستان پر مهر تلویزیون بزرگ می‌شوند و در خدمت استادانی چون تلگرام و اینستاگرام و غیره مشق زندگی می‌کنند و توقع هم داریم پس فردا بتوانیم به دسته‌گل‌های تلگرام و اینستاگرام افتخار هم بکنیم، اما واقعا اخلاق ما در شبکه‌های مجازی چیست؟ مگر ما وارثان آن تمدن کهن نیستیم؟
هویت در فرهنگ آکسفورد از ریشه لاتین Identitas است که از idem یعنی تشابه و یک‌سان گرفته شده است و دو معنای اصلی دارد. اولین معنای آن بیانگر مفهوم تشابه مطلق است(این با آن مشابه است). معنای دوم آن مفهوم تمایز است که با مرور زمان سازگاری و تداوم را فرض می گیرد. بنابراین هویت بطور همزمان دو نسبت محتمل را میان افراد یا اشیاء برقرار می سازد، از یک طرف شباهت و از طرف دیگر تفاوت.
اما تفاوت ما با دیگران در چیست؟
چندی پیش رییس پلیس فتا ناجا به خبرنگار”ساعت۲۴” گفت: 81 درصد مجرمان سایبری با انگیزه مالی و 13 درصد با انگیزه های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می پردازند.هادیان فر ادامه داد: ۱۳ درصد از جرایم رخ داده در حوزه اینترنتی کشور به جرایم اخلاقی مربوط می شود ۱۸ درصد بحث انتقام جویی را در بر می گیرد که در حال حاضر در بخش پیشگیری با توجه به اتفاقات خوبی که در بحث آموزش رخ داده است سعی کردیم با استفاده از مهندسی معکوس به شهروندان آموزش بدهیم که اطلاعات و عکس های خصوصی خود را در معرض دید و استفاده قرار ندهند.
می‌شود گفت که هر کشوری معضلاتی دارد و نباید صرفا نقاط منفی را دید و همانطور که هر جامعه‌ای نقص‌هایی دارد آن نقص‌ها در جامعه‌ی مجازی هم خودشان را به گونه‌ای نشان می‌دهند اما انتقام‌جویی با انتشار تصاویر شخصی؟ استفاده‌از مهندسی معکوس برای آموزش به شهروندان؟ جایگاه اخلاق در استفاده از اینترنت و تکنولوژی کجاست؟
نگاهی به هند بیاندازیم که اصلا آوازه‌ی خوبی در زمینه‌ی حفظ امنیت بانوان ندارد و به عقیده‌ی سهم زیادی از فیلمسازان آن کشور: هنوز سینمای هند موظف است فرهنگ‌سازی کند و خوب و بد را به مردم نشان بدهد (جائی برای هنر برای هنر در هند نیست) اما به تازگی وزارت امور زنان هند، گام خوبی برای مبارزه با ترول‌ها و هتاکان اینترنتی برداشته است که به بانوان توهین می‌کنند. همه چیز از ماه پیش شروع شد، در این زمان یک خواننده زن هندی به نام سونا موهاپاترا، در اظهار نظری از هنرپیشه مشهور بالیوود -سلمان خان- انتقاد کرده بود. او اعتراض کرده بود که او چرا در هنگام مصاحبه مطبوعاتی از واژه بی‌ادبانه‌ای برای تأکید بر فشار کاری جلسات فیلمبرداری استفاده کرده است.
اما همین اعتراض ملایم، باعث شد که سیلی از حملات بی‌ادبانه اینترنتی، علیه او راه بیفتد. تا جایی که وزیر امور زنان، مداخله کرد و در توییتی خواست، زنانی که با مشکلات مشابه مواجه می‌شوند، از طریق ایمیل به او اطلاع بدهند. او خواسته است که حملات اینترنتی علیه زنان، از نظر قانونی، درست به منزله خشونت انگاشته شود و علیه آن حکم صادر شود.1
هرچند خشونت معمولا آخرین راه است و زمانی که تعداد هتاکان و کسانی‌که رفتار دور از ادبی را انجام می‌دهند زیاد می‌شود دیگر امکان همان اعمال قانون را هم کم می‌کند اما کماکان همین امر می‌تواند اندکی بازدارندگی ایجاد کند و فرصتی برای هنرمندان و اهالی فرهنگ ایجاد کنند که تولیدات خود را در آن جهت متمرکز کنند و جلوی ضربه خوردن به آبرو و هویت یک ملت گرفته شود.با اندکی جست‌وجو درباره‌ی واکنش‌های ایرانیان را در فضای مجازی با چنین لیستی مواجه شویم:
لیونل مسی: بعد از مشخص شدن قرعه رقابتهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و هم گروه شدن ایران، نیجریه، بوسنی و آرژانتین در گروه اف رقابتها، صفحه فیسبوک لیونل مسی مورد هجوم بیش از ۳۰ هزار کامنت‌های توهین آمیز به زبان فارسی قرار گرفت.
این حرکت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. روزنامه «ال‌موندو» یکی از روزنامه‌های معتبر اسپانیایی در گزارشی اعلام کرد که هواداران ایرانی با اعتراض به صفحه شخصی مسی جملات ناپسندی را به این بازیکن نسبت دادند.
دوست دختر رونالدو: همچنین تعداد زیادی از کاربران ایرانی پس از انتشار خبر نامزدی رونالدو به حمله به دوست دختر رونالدو پرداختند.
ایمان صادقی: پس از اشتباهات او در بازی پرسپولیس و سپاهان تعدادی از هواداران به اشتباه به صفحه اینستاگرام کشتی‌گیری که همنام اوست حمله کردند
فرشته کریمی: پس از اینکه در برنامه۹۰ اعلام کرد پرسپولیسی است طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صفحه اینستاگرام او هجوم بردند و در موافقت و مخالفت با او با یکدیگر درگیر شدند و از کلمات رکیک استفاده کردند.
تیم فوتبال ژاپن :پس از شکست ۳ بر ۰ تیم امید ایران عده‌ای از کاربران اینستاگرام به صفحه تیم امید ژاپن حمله کردند و توهین ناسزا به مردم ژاپن دادند.
یحیی گل‌محمدی: پس از شکست ذوب آهن اصفهان مقابل استقلال خوزستان که منجر به قهرمانی استقلال خوزستان شد عده‌ای از طرفداران باشگاه پرسپولیس که معتقد بودند او در این بازی کم‌کاری کرده است به صفحه او در اینستاگرام حمله کردند. در پی این اتفاق او تمام عکس‌های خود را پاک کرد.
لیونل مسی: عکسی از خود و آنخل دی ماریا، دیگر ستاره تیم ملی آرژانتین و عضو باشگاه پاری سن ژرمن را منتشر کرد و ورود او را به اینستاگرام تبریک گفت. کاربران ایرانی اما تشخیص دادند که عکس مسی و دی ماریا مربوط به بازی ایران- آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ است. دیداری که با تک گل مسی به سود آرژانتین به اتمام رسید. به همین دلیل ایرانی‌ها بار دیگر صفحه مسی را با کامنت‌های خود تحت تأثیر قرار دادند و مطالبی نوشتند که در نوع خود هم رکیک است و هم عجیب.
کارلوس کی‌روش:پس از مشاجره کارلوس کی‌روش و برانکو بر سر اردوهای تیم ملی عده ای از هواداران فوتبال در حمایت از برانکو ایوانکوویچ به صفحه فیس‌بوک کی‌روش حمله کردند.
اما این ماجرا به ورزش خلاصه نمی‌شود:
بهاره رهنما: گروهی از کاربران به بهاره رهنما به خاطر مقتل‌خوانی انتقادات تندی کردند.
هانیه توسلی: در پی درگذشت مرتضی پاشایی گروهی از هواداران او برای تسلیت نگفتن در اینستاگرام او اعتراض کردند.
رضا رشیدپور :او گفته بود که اگر تصویر حساب کاربری تلگرام خود را به پرچم ایران تغییر ندهید حسابتان مسدود خواهد شد. او دروغ سیزده گفت اما مردم که گمان می‌کردند او راست می‌گوید و هدفی پنهانی دارد به صفحه او حمله کردند و او صفحه خود در اینستاگرام رابست.
eminem: بعد از این که گروه ایلومیناتی به صفحه این خواننده هجوم برد و با نام‌های کاربری جعلی و یا هک شده زیر آخرین عکس او پیغام‌های تهدید آمیز گذاشتند خوانندهای رپ فارسی از ایرانی‌ها خواستند از وی حمایت کنند که ابتدا این کار نیز شد ولی در نهایت به توهین و فحاشی منجر شد.
امیرمهدی ژوله: در مسابقه خنداننده برتر سال ۱۳۹۴ او مطالب طنزی در مورد فوتبالیست‌ها و خواننده‌های زیر زمینی مطرح کرد.در پی این اتفاق عده‌ای از طرفداران امیر تتلو به صفحه اینستاگرام ژوله حمله کردند.او در پی این اتفاقات اعلام کرد: من یک هفته نیست که صفحه اینستاگرامم را باز کردم و خیلی خوشحال شدم که این چنین مورد استقبال قرار گرفت چون در عرض یک هفته ۵۵ هزار فالوئر پیدا کرد و این یک رکورد است اما با اتفاقاتی که افتاده تصمیم گرفته‌ام صفحه‌ام را ببندم، چون اگر در این صفحه نتوانم حرمت خودم و همکارانم را نگه دارم، این صفحه به چه درد می‌خورد؟ 2
واقعا هنر نزد کدام دسته از ایرانیان است؟
1- منبع: یک پزشک
2- ویکی پدیا

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *