پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قاچاق 20 هزار تن لاستیک توسط مافیا

قاچاق 20 هزار تن لاستیک توسط مافیا





۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۰

قاچاق 20 هزار تن لاستیک توسط مافیا

پیام ما- روز گذشته در برخی سایت‌های خبری ازجمله کارگران کرمان و شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، به نقل از علی‌اکبر مشرفی، رئیس خانه صنعت و تجارت استان و رئیس شورای شهر کرمان خبری مبنی بر قاچاق 20 هزار تن لاستیک در سال توسط مافیای لاستیک منتشرشده بود.
مشرفی که رئیس کارخانه لاستیک بارز کرمان هم هست گفته: «حدود ۲۰ هزار تن در سال تخمین لاستیک قاچاق زده می‌شود. ۲۰ هزار تن یک عدد بسیار بزرگ است، اگر هر تریلر ۴ تن لاستیک ظرفیت داشته باشد، حدود ۵ هزار تریلر قاچاق لاستیک صورت می‌گیرد که این رقم توسط یک کوله بر نمی‌تواند صورت بگیرد لذا بی‌شک یک سیستم مافیای لاستیک می‌تواند پشت این واردات عظیم وجود داشته باشد.» این صحبت‌های مشرفی با توجه به صحبت‌های اخیر مسئولان عالی‌رتبه نظام ازجمله رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا، قابل‌توجه است. وی همچنین به عامل دیگری در توسعه کالای قاچاق اشاره کرد و گفت: «مرزهای ایران در مقابل ورود کالاهای وارداتی یک مرزهای کاملاً بازی هستند زیرا ایران یک شاهراه اقتصادی است و بسیاری از تریلرها برای عبور از ایران به مرزهای ما وارد می‌شوند که بعضی از آن‌ها هم نیز تخلف می‌کنند و در شهرهای صنعتی ایران پهلو می‌گیرند که عملاً نظارت بر آن‌ها را سخت می‌کند.» رئیس کارخانه لاستیک بارز کرمان گفت: «در مرزهای شرقی و مرزهای غربی ایران بازارچه‌های مرزی وجود دارند که غیرقابل‌کنترل عمل می‌کنند لذا عوامل مختلفی برای افزایش میزان قاچاق به کشور وجود دارد که سبب شده در سال ۹۴ حدود ۲۰ هزار تن و در سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار تن قاچاق لاستیک به‌صورت ترانزیتی وجود داشته باشد .»
وی ادامه داد: «تریلرهای حاوی لاستیک قاچاق بدون پرداخت هیچ تعرفه‌ای وارد کشور می‌شوند و عمدتاً استوکی‌هایی هستند که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند و کیفیت مطلوبی هم ندارند لذا با ارائه ارزان محصول موجبات لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی ایرانی را فراهم می‌کنند » مشرفی به عدم ایمنی لازم لاستیک‌های وارداتی اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته تعداد سه اتوبوس به علت ترکیدن لاستیک از جاده خارج و منجر به واژگونی واتش گرفتن آن‌ها شد که تعداد زیادی از هم‌وطنان ما از بین رفتند لذا این امر نشان می‌دهد که کیفیت کنترلی بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد.»
وی به یک‌راه ساده قاچاق سازمان‌دهی شده اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته هرکسی می‌توانست یک گشایش اعتبار کرده و از چین یا هر کشوری لاستیک وارد کند ، در هیچ کجای دنیا نمی‌توانست این امر رخ دهد زیرا در تمام جهان واردات یک امری تخصصی است هرکسی نمی‌تواند واردات کند زیرا اگر افراد غیرمتخصص وارد بازار شوند و برای واردات اقدام کنند بی‌شک کالاهای غیر کیفی از سوی سازندگان به آن‌ها فروخته و دادن کالاهای کیفی و درجه‌یک خودداری می‌کردند.» مشرفی افزود: «در حال حاضر یک سری قوانین در خصوص واردات کالا وضع‌شده است که واردکننده باید نمایندگان رسمی شرکت‌های خارجی باشند متخصص بوده و خدمات پس از فروش خود را نیز ارائه دهند لذا این امر می‌تواند در آینده به کارخانه جات داخلی کمک شایانی را داشته باشد.» لازم به توضیح است برای اطمینان از صحت این گفته‌ها روز گذشته چندین بار با علی‌اکبر مشرفی تماس گرفتیم اما گوشی وی خاموش بود. به همین جهت روزنامه «پیام ما» مستقلاً نمی‌تواند این گفت‌وگو را تائید کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *