پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاطرات خواندنی مقام معظم رهبری از دکتر شریعتی با او رفاقت دیرین داشتم

خاطرات خواندنی مقام معظم رهبری از دکتر شریعتی با او رفاقت دیرین داشتم





۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱

خاطرات خواندنی مقام معظم رهبری
از دکتر شریعتی
با او رفاقت دیرین داشتم
تسنیم، مصاحبه‌ای از مقام معظم رهبری در سال 1360 درباره دکتر شریعتی را منتشر کرده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:
شریعتی برخلاف آنچه همگان تصور می‌کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی‌های زمان و شاید از شگفتی‌های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی باهم کرده‌اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.
بی‌گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی‌کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می‌کنم که در کنار آنچه ما اشتباهات شریعتی می‌توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی‌ها و زیبایی‌ها هم برخوردار بود.پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی‌های او را نبینیم.
من فراموش نمی‌کنم که در اوج مبارزات که می‌توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل‌های مربوط به شریعتی محسوب می‌شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره‌ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت‌هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات مؤثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند این‌جور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) به خاطر چهارتا اشتباه در کتاب‌هایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می‌داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه‌تنها شخصیت دکتر شریعتی.
من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم دراین‌باره یک رفع ظلمی بکنم به‌مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتماً ابایی ندارم.
اتفاقاً دریکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سید جمال و از کواکبی و از اقبال و این‌ها هم برتر هم خواند، بلکه با آن‌ها غیرقابل مقایسه هم دانست.همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به‌درستی می‌شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم.
شریعتی برخلاف آنچه گفته می‌شود درباره او و هنوز هم عده‌ای خیال می‌کنند، نه‌فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقاً مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود.
آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه‌شان چاپ شد و در اختیار این‌وآن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه‌ای داشتیم در مشهد یک‌نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می‌کرد.شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه‌ای که برای من حتی تعجب‌آور بوده که شریعتی این‌قدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به‌روشنی درمی‌یابید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *