پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چهار نماینده استان در صف کمیسیون اقتصادی

چهار نماینده استان در صف کمیسیون اقتصادی





۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱:۱۶

چهار نماینده استان
در صف کمیسیون اقتصادی

14 کمیسیون تخصصی مجلس در حالی طی روزهای آینده اعضا و هیات رییسه خود را می شناسند که نیمی از نمایندگان کرمان تقاضای عضویت در دو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه را کرده اند.
کمتر از سه هفته است که مجلس دهم کار خود را شروع کرده و پس از انتخاب هیات رییسه، حالا نوبت انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی و هیات رییسه این کمیسیون هاست. مجلس شورای اسلامی 14 کمیسیون تخصصی دارد که کف عضویت در هر کمیسیون 19 نماینده و سقف آن هم 23 نماینده است. اعضای این کمیسیون ها طبق آیین نامه داخلی مجلس توسط یک شورا که متشکل از روسای شعب پانزده گانه رسیدگی به اعتبار نامه ها و یکی از نواب رییس مجلس است، انتخاب می شوند. بدین صورت که نمایندگانی که متقاضی حضور در کمیسیونی هستند، این موضوع را به آن شورا اعلام می کنند و سپس آن شورا بنا به تشخیص خود در رابطه با سوابق اجرایی، مدرک تحصیلی و سابقه حضور در کمیسیون های مجلس، اعضای کمیسیون ها را مشخص می کند. البته این روند برای کمیسیون اصل 90 فرق دارد و دارای اعضای ثابت و متغیر است. اعضای ثابت آن نباید عضو هیچ یک از کمیسیون های تخصصی باشند و اعضای متغیر آن، متشکل از روسای کمیسیون های تخصصی مجلس است. هر نماینده باید حتما عضو یکی از کمیسیون های آموزش و تحقیقات، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه، بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، شوراها و امور داخلی کشور، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و اصل 90 مجلس باشد. پس از انتخاب اعضا، هیات رییسه هر کمیسیون شامل یک رییس، 2 نائب رییس، 2 دبیر و یک سخنگو توسط اعضای کمیسیون انتخاب می شوند. کمیسیون اصل 90 در انتخاب هیات رییسه هم با دیگر کمیسیون ها تفاوت دارد. رییس این کمیسیون با معرفی رییس مجلس و با رای نمایندگان در صحن مجلس انتخاب می شود.
استقبال نکردن از کمیسیون فرهنگی
با منتشر شدن لیست اولیه عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی مشخص شد که کدام کمیسیون ها بیشتر مورد توجه نمایندگان قرار دارند. از نکات قابل توجه مجلس دهم تقاضای تنها چهار نماینده برای عضویت در کمیسیون فرهنگی است که در این مورد چندان تفاوتی با مجلس نهم ندارد. در سال اول مجلس نهم هم تنها پنج نفر خواستار عضویت در کمیسیون فرهنگی بودند. کمیسیون های قضایی و حقوقی و شوراها و امور داخلی کشور در بحث استقبال نمایندگان وضعیت به مراتب بدتری از کمیسیون فرهنگی دارند و برای هر کدام از این کمیسیون ها تنها سه متقاضی عضویت پیدا شده است. در مقابل اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با 38 متقاضی، کمیسیون برنامه و بودجه با 31 نفر و کمیسیون اقتصادی با 29 متقاضی جزو کمیسیون های پرطرفدار در مجلس دهم هستند.
چشم کرمانی ها به دنبال 7 کمیسیون
10 نماینده استان کرمان برای هفت کمیسیون تقاضای عضویت کرده اند.این در حالی است که در سال اول مجلس نهم در هشت کمیسیون نمایندگان کرمان حاضر بودند. در سال اول آن مجلس غضنفرآبادی در کمیسیون قضایی، زاهدی در کمیسیون آموزش، آذین در کمیسیون اصل 90، حسن پور در کمیسیون برنامه و بودجه، عارفی در کمیسیون اجتماعی، پورابراهیمی در کمیسیون اقتصادی، امیری خامکانی در کمیسیون انرژی، فتاحی در کمیسیون صنایع و معادن و امیری کهنوج در کمیسیون کشاورزی حاضر بودند.
زاهدی؛ در فکر تکرار ریاست کمیسیون آموزش
محمد مهدی زاهدی به مانند مجلس نهم تقاضای عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را کرده است. او چهار سال دوره پیش را به عنوان رییس کمیسیون گذراند اما این بار به نظر کار سختی برای رییس ماندن دارد. 23 نفر برای عضویت در این کمیسیون درخواست داده اند که زاهدی، محمدرضا عارف، محمود صادقی و جبارکوچکی نژاد نامزدهای احتمالی ریاست این کمیسیون هستند. زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم دارای دکترای تخصصی ریاضی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است.
خیز چهار کرمانی برای عضویت در
کمیسیون اقتصادی
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم به همراه احمد حمزه نماینده کهنوج، علیبرز بختیاری نماینده بافت و احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان برای عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست داده اند. در این میان پورابراهیمی با توجه به سابقه عضویت در این کمیسیون در مجلس نهم، به ریاست کمیسیون اقتصادی فکر می کند. او البته رقبای سرسختی همچون کاظم دلخوش، محمود بهمنی و الیاس حضرتی دارد. پورابراهیمی دارای دکترای تخصصی مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. احمد حمزه دکترای پزشکی دارد. علیبرز بختیاری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت است و احمد انارکی محمدی با داشتن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی قصد عضویت در کمیسیون اقتصادی را دارد.
حسن پور؛ تکرار عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه
شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس دهم به مانند مجلس نهم قصد دارد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شود. تاجگردون و حاجی بابایی گزینه های اصلی ریاست این کمیسیون هستند. حسن پور دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت و معادل کارشناسی ارشد است. البته خبرگزاری ایلنا نام علیبرز بختیاری را جزو متقاضیان عضویت در این کمیسیون هم گذاشته است.
امیری خامکانی؛ رییس احتمالی کمیسیون انرژی
حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس دهم همانند مجلس نهم، تقاضای عضویت در کمیسیون انرژی را کرده است. او در مجلس نهم سخنگوی این کمیسیون بود. از وی به عنوان گزینه اصلی ریاست کمیسیون انرژی نام برده می شود و علی ادیانی راد و فریدون حسنوند رقبای وی هستند. امیری خامکانی دارای مدرک دکترای فیزیک از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است.
نیکزادی و کمیسیون کشاورزی
حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم بم در مجلس دهم خواستار عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس است. او فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.
کمالی پور عضو کمیسیون اصل 90 می شود
کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس دهم که دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، دانشجوی دکترای تخصصی حقوق و از آزادگان دفاع مقدس است می خواهد عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شود.
اسدی عضو کمیسیون صنایع و معادن شد
علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک در مجلس که بدنبال عضویت در کمیسیون صنایع و معادن بود، موفق شد عضو این کمیسیون شود. نکته جالب عضویت حسین فتاحی نماینده این شهر در مجلس نهم در همین کمیسیون است که نشان می دهد شهربابکی ها علاقه خاصی به این کمیسیون دارند. اسدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.
ریش سفیدی جواب نداد، فراکسیون امید نامزد معرفی کرد
در حالی که به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، قرار بود روز گذشته اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس دهم مشخص شوند، این اتفاق رخ نداد. وی در این ارتباط به ایسنا گفت: « ریش‌سفیدی برای تعیین‌تکلیف اعضای کمیسیون‌ها و مدیریت کمیسیون‌های پرمتقاضی جواب نداد. چندین جلسه برای تعیین‌تکلیف کمیسیون‌ها برگزار شد و امیدواریم مرحله پایانی و آرای مخفی باعث شود ظرف یکی دو روز آینده کمیسیون‌ها تعیین‌تکلیف شوند.» از طرف دیگر فراکسیون امید هم اسامی گزینه های این فراکسیون برای ریاست کمیسیون های 14 گانه مجلس را اعلام کرد. بنابر گفته سید فرید موسوی عضو این فراکسیون برای ریاست کمیسیون انرژی حسین امیری خامکانی، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات غلامرضا تاجگردون و محمدرضا تابش و برای ریاست کمیسیون اقتصادی الیاس حضرتی مطرح هستند. همچنین از سوی فراکسیون امید برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصطفی کواکبیان، ریاست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری محمدرضا عارف و ریاست کمیسیون بهداشت و درمان علی نوبخت حقیقی پیشنهاد شده اند. این در حالی است که فراکسیون ولایت تاکنون تصمیمی در این خصوص نگرفته است. ذکر این نکته ضروری است که از ساعت 17 روز گذشته جلسه رؤسای شعب ۱۵ گانه مجلس دهم با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس برای تعیین تکلیف نهایی ترکیب کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن و انرژی برگزار شد که تا ساعت 21 شب گذشته خبری از معرفی اعضای کمیسیون انرژی منتشر نشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *