پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرشاد مقیمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران: از 3 هزار واحد صنعتی کوچک طی سال جاری بهره برداری می شود

فرشاد مقیمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران: از 3 هزار واحد صنعتی کوچک طی سال جاری بهره برداری می شود





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶

فرشاد مقیمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران: از 3 هزار واحد صنعتی کوچک طی سال جاری بهره برداری می شود

فرشاد مقیمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه تور خبری – صنعتی در شهرک صنعتی کرمان 2 به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک در جمع خبرنگاران گفت : 92 درصد از صنایع کشور ما در حوزه صنایع کوچک و متوسط فعالیت دارند و از مجموع 88 هزار واحد صنعتی کشور، 81 هزار واحد در این بخش هستند. این مسئله در همه جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد و بیش از 90 درصد از صنایع در حوزه صنایع کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند.
مقیمی اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 470 هزار نفر در صنایع کوچک کشور مشغول به کار بوده که 700 هزار نفر در شهر‌ک‌های صنعتی مستقر هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 34 هزار و 252 واحد صنعتی برای فعالیت در شهرک صنعتی پروانه بهر ه ‌برداری دارند که 2 هزار و 800 واحد آن در سال گذشته مورد بهره‌ برداری قرار گرفتند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابراز داشت: اکنون 28 هزار طرح واحد صنعتی در حال انجام داریم که 3 هزار و 200 طرح بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در مرحله نصب ماشین‌‌‌آلات هستند. مقیمی با اشاره به مهمترین اقدامات و فعالیت‌های سازمان در سال 93 و 94 گفت: مشکلات پیش روی صنایع و بنگاه‌های کوچک شناسایی شده که برخی نیاز به اصلاح قوانین و مقررات داشت و با ارائه پیشنهادات مختلف توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: در گذشته واحدهای صنعتی مستقر شهرک های صنعتی از معافیت مالیاتی بی ‌بهره بودند که این موضوع مورد درخواست دولت قرار گرفت و اکنون واحدهای صنعتی مستقر در شعاع 30 کیلومتری شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. این معافیت مالیاتی در مناطق توسعه یافته پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته 10 ساله است، اما شهرک‌های صنعتی که در شعاع 120 کیلومتری استان تهران قرار دارند از این معافیت مالیاتی مستثنی هستند.
مقیمی افزود: از آنجایی که امکان ارائه خدمات از سوی شهرداری‌ها به شهرک‌های صنعتی با توجه به بعد فاصله از شهر وجود نداشت و از سویی اتفاقات از جمله آتش‌سوزی را در شهرک‌های صنعتی داشتیم، 106 شهرک و ناحیه صنعتی طی دو سال گذشته توسط خودروهای آتش‌نشانی تجهیز شدند.
وی با اشاره به مشکلات تأمین نقدینگی و تسهیلات بانکی برای صنایع کوچک گفت: با توجه به شناسایی نیازها و مشکلات به دنبال تأسیس بانک صنایع کوچک رفتیم و در تفاهم‌نامه‌ای با بانک صنعت و معدن، معاونتی در این بانک به نام صنایع کوچک شکل گرفت. در حال حاضر توانسته‌ایم 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را برای صنایع کوچک بلوکه کنیم و منابعی هم از طریق سازمان و شرکت‌های استانی در این بانک قرار داده‌ایم تا بتوان تسهیلات بیشتری به حوزه صنایع کوچک اختصاص داد. مقیمی افزود: در سال گذشته طرحی به دولت ارائه دادیم که با توجه به ظرفیت موجود می‌توانیم با اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک، طی دو سال 193 هزار اشتغال را ایجاد کنیم. طی سال گذشته یک هزار و 700 واحد صنعتی و 180 واحد صنعتی را در سه ماهه اول سال جاری باز فعال کردیم.
وی ابراز داشت: بیمه صنایع کوچک از دیگر برنامه‌های سازمان بوده که در تفاهم‌نامه‌ای با بیمه ایران این امکان فراهم شده و صنایع کوچک می توانند از خدمات متعدد بیمه ایران استفاده ببرند.
مقیمی بیان کرد: تسهیلات بانکی که طی سه ماهه اول سال جاری پرداخت شده، 64 هزار میلیارد تومان است که صنعت و معدن 31.4 درصد، کشاورزی 5.4 درصد، مسکن و ساختمان 9.7 درصد، بازرگانی 13 درصد و خدمات 40.4 درصد سهم دارند. از مجموع تسهیلات پرداخت شده طی سه ماه سال جاری، یک هزار و 100 میلیارد تومان سهم استان کرمان بوده که بخش صنعت و معدن با 23.1 درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک 100 میلیارد ریال در سال گذشته از محل منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرمایه آن اضافه شد. در قانون بودجه سال ‌94 حدود 25 میلیون دلار منابع از محل بازپرداخت وام‌های صندوق ذخیره ارزی برای افزایش سرمایه این صندوق پیش‌بینی شد.
وی ابراز داشت: هدف اصلی ما در سازمان ایجاد زیرساخت‌های صنعتی است در صورتی که طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر سه درصد سرمایه‌گذاری یک واحد صنعتی به زیرساخت صنعتی مربوط می‌شود و مابقی آن به منابع مالی، قوانین و مقررات، تکنولوژی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات بستگی دارد.
مقیمی افزود: عمده صنایع کوچک در بدو ورود به بازار فروش خوبی دارند، اما به دلیل عدم توجه و تأمین منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه، واحدهای دیگر بازار آنها را با کالای جدید تسخیر می‌کنند و این بنگاه‌ در نطفه از بین می‌روند. در ادامه ی این تور خبری با حضور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان و تعدادی از خبرنگاران واحد صنعتی کارتن‌سازی کلوت کرمان و واحد صنعتی صنایع چوبی در شهرک صنعتی کرمان 2 به طور رسمی افتتاح شد. همچنین رونمایی از محصول جدید شرکت ویژگان بسپار شرق صورت گرفت ودر اخر از شرکت سازه‌های پولادی گرانیگا هم بازدید به عمل آوردند و از نزدیک اقدامات این مجموعه را مشاهده کردند.

مجید غفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان خبر داد: امکان‌سنجی خوشه‌های صنعتی پته، سنگ تزئینی و فرش در کرمان

مجید غفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در حاشیه تور خبری ـ صنعتی در شهرک صنعتی کرمان 2 به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در کرمان 42 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی و یک شهرک صنعتی خصوصی داریم و واگذاری زمین در 37 شهرک و ناحیه صنعتی استان کرمان انجام می‌شود.
غفاری با اشاره به اهم فعالیت‌های سال گذشته شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان بیان داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی دو حوزه کاری شامل ایجاد زیرساخت برای استقرار صنایع و حمایت از صنایع کوچک را به عهده دارد.
در سال گذشته شهرک‌های صنعتی فردوسیه، کبوترخان، کشکوئیه، فهرج، ریگان را تامین آب کردیم و در راستای طرح همیاران آب در شهرک‌ها پیگیری‌های لازم شامل اصلاح شبکه‌های آب، مشخص کردن میزان ورودی و خروجی آب چاه‌های شهرک و نصب کنتورهای هوشمند انجام شد.
وی با اشاره به اتمام ساخت تصفیه‌خانه‌‌ شهرک صنعتی زرند ادامه داد: تصفیه‌خانه شهرک جیرفت 1 تکمیل و بازسازی تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی کرمان انجام شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: زیرساخت‌های مخابراتی در پنج شهرک صنعتی انجام و به فیبرنوری متصل ، برق چهار شهرک انجام شد و خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی برای پنج شهرک صنعتی صورت گرفت. در بحث پژوهشی نیز تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه مبارزه بیولوژیک با حشرات مزاحم در تصفیه‌خانه، کاهش املاح آب زیرزمینی و … منعقد شده است.
غفاری عنوان کرد: برگزاری تورهای صنعتی، بازدید از دیگر شهرک‌های صنعتی کشور، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی مرتبط با رفع مشکلات واحدهای صنعتی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صنعتگران و … در دستور برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد.
وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز فناوری کسب و کار در شهرک صنعتی کرمان 2 ادامه داد: هم اکنون 30 مشاور در این مرکز مشغول به ارائه خدمت هستند و به صورت اقماری نیز در برخی شهرستان‌ها راه‌اندازی این مرکز را فراهم کردیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با اشاره به امکان‌سنجی خوشه‌های کسب و کار تصریح کرد: دو خوشه خرما و پسته در کرمان به اتمام رسیده و هم اکنون خوشه‌هایی صنعتی محصولات گلخانه‌ای و فرش کرمان و راور در دست اجرا است. سه خوشه صنعتی دیگر شامل پته، سنگ تزئینی و فرش شناسایی شده و مطالعات امکان‌سنجی آنها به اتمام رسیده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان افزود:‌ صنایع کوچک طبق تعاریف زیر 50 نفر نیرو دارند و از سال 84 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تشکیل و حمایت از صنایع کوچک صورت می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *