سایت خبری پیام ما آنلاین | در روز نامزد نشدن آیت الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان روی داد تکیه منتخب آخر تهران بر صدر مجلس خبرگان

در روز نامزد نشدن آیت الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان روی داد تکیه منتخب آخر تهران بر صدر مجلس خبرگان





۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۰

در روز نامزد نشدن آیت الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان روی داد
تکیه منتخب آخر تهران
بر صدر مجلس خبرگان

سه شنبه سرنوشت ساز خبرگان با مشخص شدن هیات رییسه این مجلس به پایان رسید و آیت الله جنتی منتخب آخر تهران رییس مجلس خبرگان شد. مجلسی که تا پیش از سه شنبه تصور می شد فضایش به نسبت ادوار گذشته خبرگان متفاوت باشد. تفاوتی که از نتایج انتخابات هفتم اسفند مخابره شده بود. آن جا که از 88 کرسی خبرگان، 52 کرسی را نامزدهای لیست خبرگان مردم (لیست منسوب به آیت الله هاشمی) بدست آورده بودند. اتفاق بزرگ تر اما در تهران رخ داده بود. از 16 کرسی تهران در مجلس خبرگان، 15 نفر در لیست خبرگان مردم بودند و تنها یک نفر از لیست جامعتین موفق شده بود رای بیاورد. آن یک نفر آیت الله جنتی رییس جدید مجلس خبرگان بود. دیگر نامزدهای شاخص لیست جامعتین در تهران از جمله آیات مصباح یزدی و محمد یزدی رییس سابق مجلس خبرگان موفق به کسب رای لازم نشدند. البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از نامزدهای مورد حمایت فهرست ها با هم مشترک بودند. به طور مثال در فهرست 16 نفره تهران، 8 نامزد بین خبرگان مردم و جامعتین مشترک بودند. از نامزدهای راه یافته به مجلس خبرگان 27 نفر از نمایندگان از سوی هر سه فهرست حمایت شده بودند. 24 نفر هم افراد مشترک در هر دو لیست جامعه روحانیت و جامعه مدرسین یعنی جامعتین بودند. 5 نامزد اختصاصی لیست جامعه روحانیت، 3 نامزد اختصاصی لیست جامعه مدرسین و 19 نامزد لیست خبرگان مردم را نیز باید به این آمار افزود. با این حال رای بالای آیت الله هاشمی در تهران که نفر اول شد و رای نیاوردن چهره های شاخص لیست جامعتین باعث شد تا حامیان آیت الله هاشمی رفسنجانی امیدوار باشند تا ترکیب مجلس خبرگان بیشتر موافق وی باشد. این موضوع از این جهت حاثز اهمیت بود که در آخرین انتخابات رییس مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رقابت را به آیت الله یزدی باخته بود و حالا اصلاح طلبان و حامیان آیت الله هاشمی امیدوار بودند این اتفاق رخ ندهد. با این حال روز گذشته آیت الله جنتی با رای معناداری رییس مجلس خبرگان شد.
بازار داغ گمانه زنی قبل از انتخابات هیات رییسه
از همان روز اول پس از اعلام نتایج انتخابات خبرگان گمانه زنی های فراوانی برای نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان انجام شده بود. خصوصا که آیت الله محمد یزدی، آخرین رییس مجلس چهارم خبرگان رهبری نتوانست رای بیاورد. آیات هاشمی رفسنجانی، امینی، هاشمی شاهرودی، امامی کاشانی و حتی حسن روحانی به عنوان گزینه های احتمالی لیست خبرگان مردم برای ریاست مجلس خبرگان مطرح شده بودند. در طرف مقابل و از لیست جامعتین پیش بینی می شد آیات جنتی، احمد خاتمی، احمد علم الهدی، مومن، موحدی کرمانی و آیت‌الله آملی لاریجانی نامزد ریاست مجلس شوند. البته با توجه به نامزدهای مشترک لیست جامعتین و خبرگان مردم، درباره آیات شاهرودی و امامی کاشانی هم به عنوان نامزد لیست جامعتین برای ریاست صحبت می شد.
هاشمی نیامد، جنتی رییس شد
اگرچه آیت الله هاشمی رفسنجانی یک هفته قبل از انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان گفته بود که بنا ندارد برای ریاست نامزد شود، احتمال کاندیداتوری آیت الله جنتی برای ریاست موجب شده بود تا لحظه آخر از نامزدی آیت الله هاشمی چشم پوشی نشود. به خصوص که این اتفاق در سال 93 هم رخ داده بود و در حالی که آیت الله هاشمی گفته بود که نامزد ریاست مجلس خبرگان نخواهد شد، با غیرعلنی شدن جلسه شرایط تغییر کرد و او نامزد شد. این تصمیم ناگهانی و رایزنی نکردن باعث شد تا آیت الله هاشمی با 24 رای در مقابل 47 رای آیت الله یزدی نتواند رییس خبرگان شود. بر همین اساس تا صبح دیروز برخی رسانه ها از احتمال نامزدی آیت الله هاشمی خبر می دادند. خصوصا که در ساعات پایانی روز دوشنبه نامزد نشدن آیت الله جنتی برای ریاست خبرگان هم تکذیب شد. اما آیت الله هاشمی نامزد ریاست نشد و آیت الله جنتی در رقابت با آیات هاشمی شاهرودی و امینی به عنوان رییس مجلس خبرگان انتخاب شد. وی توانست 51 رای کسب کند و در مقابل آیت الله امینی که برخی رسانه ها او را کاندیدای نزدیک به آیت الله هاشمی می دانند 21 و آیت الله هاشمی شاهرودی 13 رای کسب کردند. یک رای هم باطله اعلام شد. دو نفر هم در جلسه انتخاب رییس مجلس خبرگان غایب بودند. گفتنی است آیات هاشمی شاهرودی و موحدی کرمانی با 63 و 65 رای به عنوان نواب رییس انتخاب شدندآیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه هم برای نایب رییس کاندیدا شده بود که نتوانست رای لازم را کسب کند. حجج الاسلام دری نجف‌آبادی و سیداحمد خاتمی هم به ترتیب با 49 و 56 رای به عنوان منشی‌های هیات رئیسه خبرگان انتخاب شدند. همچنین با رای اعضای مجلس خبرگان، آقایان سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان کارپرداز فرهنگی و سید ابراهیم رئیسی به عنوان کارپردازان مالی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.
نگاهی به انتخابات های گذشته رییس خبرگان
تا سال 86 به جز آیت الله مشکینی، کسی نامزد ریاست مجلس خبرگان نمی شد. پس از درگذشت آیت الله مشکینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی که پیش از این نایب رییس خبرگان بود، برای ریاست اعلام نامزدی کرد. آیت الله جنتی هم نامزد شد و درنهایت آیت الله هاشمی رفسنجانی با کسب 41 رای در مقابل 34 رای آیت الله جنتی، رییس مجلس خبرگان شد. در اسفند 87 آیت الله جنتی نامزد ریاست نشد و این بار محمد یزدی به رقابت با هاشمی پاگذاشت اما آیت الله هاشمی این بار هم با کسب 51 رای در مقابل 26 رای یزدی، رییس مجلس خبرگان شد. در سال 88 اما اوضاع فرق می کرد. اتفاقات جنجالی انتخابات 88 باعث شد تا آیت الله هاشمی قید ریاست مجلس خبرگان را بزند و نامزد نشود. در غیاب او آیت الله مهدوی کنی چندسال رییس مجلس خبرگان شد و با درگذشت او مجددا بحث ریاست مجلس خبرگان داغ شد. این بار آیت الله هاشمی و آیت الله محمد یزدی برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شدند. برخلاف سال 87 اما آیت الله یزدی موفق شد با 47 رای در مقابل 24 رای آیت الله هاشمی، رییس مجلس خبرگان شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *