سایت خبری پیام ما آنلاین | از اعلام جرم دادستانی علیه مطهری تا تهدید به دفن صالحی در مجلس نهم مجلس جنجالی اصولگرا

از اعلام جرم دادستانی علیه مطهری تا تهدید به دفن صالحی در مجلس نهم مجلس جنجالی اصولگرا





۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۳۶

از اعلام جرم دادستانی علیه مطهری تا تهدید به دفن صالحی در مجلس نهم
مجلس جنجالی اصولگرا

مجلس نهم آخرین روزهایش را می گذراند و چیزی به پایانش نمانده است. در همه این سال هایی که مجلس نهم سکان قانونگذاری کشور را در دست داشت،اتفاقات جنجالی زیادی روی داد. نطفه این جنجال ها هم در همان روزهای اول و در روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان بسته شد. در ادامه مروری داریم بر جنجالی ترین اتفاقات و مصوبات مجلس نهم:
اعلام جرم دادستانی علیه مطهری
علی مطهری در آخرین نطق خود در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از وضعیت فرهنگی موجود در جامعه و دخالت سپاه در انتخابات مجلس انتقاد کرد که این نطق واکنش های فراوانی را به همراه داشت تا جایی که احتمال شکایت سپاه از وی نیز شنیده شد.
مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی
جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در کمیسیون تلفیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. به واسطه نرخ تورم و کاهش قدرت خرید، بسیاری از مردم در اعتراضات متعددی به نمایندگان عنوان کرده‌اند که «یارانه پیش کش دولت»، یارانه نمی‌خواهند و حاضرند پولی را که به عنوان یارانه دریافت کرده‌اند، به دولت بازگرداند اما قدرت خرید آنها نیز به سابق برگردد.
یکشنبه سیاه مجلس
نخستین چالش دولت دهم با مجلس نهم در کمتر از یک سال از استقرار مجلس جدید یعنی در 15 بهمن ماه سال 91 و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. احمدی نژاد در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش شد که صوت آن نامفهوم بود و از این رو، وی اقدام به خواندن سخنان رد و بدل شده میان آن دو نفر کرد. این اقدام احمدی نژاد با انتقاد شدید نمایندگان روبرو شد و حتی رئیس مجلس به او گفت که شان مجلس و نظام را رعایت نکرده است. این نخستین بار در تاریخ انقلاب بود که اختلاف میان روسای قوا تا این حد از تریبون علنی نمایان می شد.
حمله به لاریجانی در قم
حدود یک هفته پس از برگزاری جلسه استیضاح شیخ الاسلامی، علی لاریجانی برای سخنرانی در آیین 22 بهمن در قم به این شهر که نمایندگی مردم آن را در مجلس عهده دار است، سفر کرد. زمانی که لاریجانی قصد داشت سخنرانی خود را براساس متن دست نوشته ای که آماده کرده بود، ایراد کند، حدود 100 نفر پس از چند دقیقه در قالب گروه‌های 10 – 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه وی شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت کردند و حتی افرادی با پرتاب لنگه کفش و مهر نماز به سمت لاریجانی سعی در مضروب کردن وی داشتند.
نمایندگان طالب کرسی پاستور
روزهای آغازین سال 92 با اعلام کاندیداتوری تعدادی از نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همراه بود. از جمله محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد نواب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، سیدمحمد بیاتیان و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند.
شکایت مجلس از احمدی نژاد
27 خردادماه در حالیکه تنها سه روز از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود و محمود احمدی‌نژاد هنوز تا دو ماه بعد رییس‌جمهور رسمی کشور به حساب می‌آمد، خبر احضار رییس‌جمهور به دادگاه به شکایت مجلس منتشر شد.
رای اعتماد به کابینه روحانی
مجلس در روز 21 مردادماه بررسی رای اعتماد وزرای کابینه یازدهم را آغاز کرد و در روز 24 مرداد بعد از چهار روز کار فشرده، 15 نفر از وزرای پیشنهادی حسن روحانی را تایید کرد اما میلی‌منفرد، محمدعلی نجفی و سلطانی‌فر وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند. در این میان وزیر اقتصاد بی‌سابقه‌ترین رای را از پارلمان گرفت و نجفی نیز با رای ناپلئونی از دستیابی به کرسی وزارت باز ماند.
اولین کارت زرد
در پی سوال از وزیر اقتصاد در مورد علت اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد تضعیف ارزش پول ملی اولین کارت زرد مجلس دولت داده شد.
تصویر زنان ساپورت پوش در مجلس
طرح سوال علی مطهری از وزیر کشور در خصوص عملکرد این وزارت‌خانه در برخورد با ناقضان قانون عفاف و حجاب در دستور کار مجلس قرار گرفت. این جلسه که با نمایش تصاویر بانوان ساپورت پوش همراه بود نظرات مخالف وموافقی را برانگیخت. در این جلسه مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.
استیضاح فرجی دانا
بیست و نهم مرداد ماه جلسه استیضاح فرجی دانا وزیر علوم در غیاب رییس جمهور در مجلس برگزار شد. استیضاح‌کنندگان بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه و بکارگیری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعایت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جایگاه‌های مدیریتی را از دلایل استیضاح عنوان می‌کردند. مجلس در این جلسه رای به عزل فرجی دانا داد.
نطق جنجالی علی مطهری
نطق علی مطهری و تکرار دوباره مواضعش درباره وقایع سال 88 جلسه پارلمان را به تنش کشید. در این جلسه نمایندگان علیه مطهری شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند و اصرار مطهری به اتمام نطقش حتی بعد از اعلام تنفس در جلسه علنی درگیری هایی را بین مطهری و برخی نمایندگان دیگر ایجاد کرد.
نامه رحیمی و 170 نماینده ای که پول گرفته بودند
هشتم بهمن و در پی ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت کمک مالی به 170 کاندیدای مجلس نهم، جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به لاریجانی خواستار اعلام اسامی این 170 نفر شدند. البته امضاکنندگان این نامه عصر همان روز از پیگیری این موضوع انصراف دادند.
طرح ممنوعیت جلوگیری از بارداری
نمایندگان مجلس در جلسه علنی سوم تیرماه نیز به کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند. در جزییات این طرح مجازات 2 تا 5 سال حبس برای انجام عمل‌های جراحی جهت پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)‌ پیش‌بینی شده بود. البته مجلس پس از تصویب کلیات این طرح را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت ارجاع کرد.
مخالفت لاریجانی با طرح توقف مذاکرات
بیستم اردیبهشت علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه فراکسیون رهروان ولایت با واکنش‌های تند و ارائه طرح‌های غیرکارشناسی سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرد.
توهین به ظریف از تریبون علنی مجلس
هشتم مهرماه بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در ابتدای جلسه علنی مجلس با فریادهای خود به دست دادن ظریف با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و همفکران وی نیز با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» با او همراهی کردند. او از الفاظ نامناسبی در سخنان خود بهره برد و گفت ای کاش به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشتید!
تهدید شدن صالحی به دفن شدن در رآکتور اراک
نوزدهم مهرماه نمایندگان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند؛ مصوبه‌ای که مخالفت دلواپسان مجلس را به همراه داشت. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «در قلب اراک روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم». موضوعی که از سوی روح‌الله حسینیان نماینده تهران عنوان شده بود.
خانه تکانی در خانه ملت
با برگزاری انتخابات مجلس دهم مشخص شد که 75 درصد آنها برای حضور در مجلس بعد رای لازم را از مردم کسب نکردند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *